Nowe japońskie auto! Polacy biorą je w ciemno. Pierwsze zdjęcia z fabryki
1 Nissan qashqai pierwszej generacji przetarł szlak do serc i kieszeni kierowców - zrobił to na tyle skutecznie, że fabryka w Sunderland od 2010 r. pracuje w systemie 24 godzinnym (na trzy zmiany) by zaspokoić popyt. Wiele wskazuje na to, że najnowszy qashqai pójdzie w ślady poprzednika – już teraz w brytyjskich zakładach japońskiej marki na linii nr 1 co 61 sekund powstaje nowy egzemplarz tego modelu. Co ciekawe, po raz pierwszy w 28 letniej historii tego zakładu, liczba pracowników przekroczyła 7 tys. osób (po uwzględnieniu kooperantów, z zakładem związanych jest ponad 40 tys. miejsc pracy w brytyjskiej branży motoryzacyjnej). Pieniądze?
Nissan
2 Wiadomo, że w opracowanie i produkcję tego modelu japońska marka zainwestowała 534 miliony funtów brytyjskich. Efekt? Nowy qashqai jest pierwszym seryjnym modelem Nissana w Europie zbudowanym na platformie CMF (Common Module Family) sojuszu Renault-Nissan. W porównaniu do poprzednika samochód stał się dłuższy o 47 mm oraz minimalnie niższy i szerszy.
Nissan
3 Powiększony ekran służy do "kontaktu" z otoczeniem w trakcie parkowania - monitor wyświetla obraz z czterech kamer zamontowanych po każdej stronie auta (działają do 12 km/h). Dotykając tego "telewizorka" można również wydać rozkaz asystentowi, a ten zaparkuje qashqaia równolegle lub prostopadle. A to tylko wstęp do długiej listy wspomagaczy... Możliwości?
Nissan
4 Rozstaw osi (2646 mm) pozostał bez zmian. W bagażniku przybyło pojemności - kufer przy rozłożonych tylnych siedzeniach zmieści 439 litrów, czyli o 29 więcej, niż w modelu pierwszej generacji. To także więcej niż oferują najpopularniejsze modele z segmentu C, jak ford focus czy volkswagen golf. Tylna klapa otwiera się na wysokość 1,9 m... Bagażnik zyskał praktyczny podział podłogi, pod którą można schować tylną półkę, gdy samochód transportuje większe przedmioty. Mniejsze szpargały? Nie ma problemu, łatwo można je zablokować między tylną kanapą a ustawioną pionową ścianką z części dna kufra.
Nissan
5 Ludzie z Nissana chwalą się, że projektując siedzenia korzystali z technik medycznych i doświadczeń NASA, analizując ciśnienie i przepływ krwi w dolnej części pleców siedzących osób. W opinii konstruktorów powstał fotel zapewniający równomierne podparcie, między innymi dzięki dodatkowemu wyściełaniu na poziomie miednicy, kręgosłupa lędźwiowego i łopatek. Silniki?
Nissan
6 Najsłabszym silnikiem jest turbodoładowana jednostka 1.2 DIG-T o mocy 115 KM (190 Nm). Mechaniczne serce współpracuje z sześciobiegową skrzynią. Konstruktorzy twierdzą, że mimo niewielkiej pojemności, motor jest dynamiczny i zapewnia lepsze przyspieszenie oraz elastyczność niż wolnossący silnik 1.6 znany z poprzedniego modelu (ta jednostka była najczęściej wybierana w pierwszej generacji). Naszym zdaniem nowy silnik radzi sobie całkiem nieźle - sprawdziliśmy - to zasługa momentu obrotowego, który wzrósł ze 159 Nm (w starej jednostce 1.6) do 190 Nm w nowym turbosercu.
Nissan / Marin Tomas
7 1.5 dCi 110 KM to w opinii ludzi z Nissana najoszczędniejszy napęd dostępny dla modelu qashqai. Zdaniem konstruktorów na 100 km jazdy samochód ma średnio potrzebować 3,8 l oleju napędowego (1.5 dCi poprzedniej generacji - 5,2 l/100). Jeśli chodzi o turbodiesla, to w nasze ręce trafił mocniejszy silnik 1.6 dCi/130 KM - znany z poprzednika. Jednostka pracuje cicho i nie wypija zbyt dużo paliwa - przy rozsądnym traktowaniu na setkę powinna średnio zużywać ok. 4,4 l oleju napędowego (4,6 l/100 km ze skrzynią Xtronic). Na razie to najmocniejszy silnik w nowym qashqaiu i jedyny, który można zażyczyć z bezstopniową przekładnią lub napędem 4x4. Jeśli chodzi o nową skrzynię Xtronic to działa ona bardzo przyjemnie jak na konstrukcję bezstopniową - nie wyje, samochód przyspiesza płynnie, bez przeciągania struny. Wciskasz gaz i nowy qashqai z tą przekładnią żwawo wyrywa do przodu…
Nissan
8 Najmocniejszym silnikiem benzynowym, który dołączy do oferty modelu qashqai latem 2014 roku, będzie 1.6 DIG-T/150 KM (240 Nm maksymalnego momentu obrotowego). Spalanie? Zdaniem ludzi z Nissana w cyklu mieszanym wyniesie ono 5,6 l/100 km. Jak dowiedział się dziennik.pl nowego nissana qashqai w Polsce zamówiło „w ciemno” niemal 150 kierowców - w większości są to osoby, które jeździły pierwszą generacją tego modelu. Pierwsze dostawy już w lutym. Ceny?
Nissan
9 Nowy nissan qashqai w Polsce występuje w trzech wersjach: visia, acenta i tekna. Wyposażenie standardowe najtańszej wersji visia obejmuje klimatyzację, zestaw głośnomówiący Bluetooth, system wspomagania ruszania pod górę oraz kolorowy ekran HD o przekątnej 5 cali połączony z systemem informacji i rozrywki. Standardowo wersja ta została wyposażona w sześć poduszek powietrznych, system aktywnej kontroli zawieszenia, system monitorowania ciśnienia w oponach oraz tempomat i ogranicznik prędkości.
Nissan / Marin Tomas
10 Wersja acenta w porównaniu do bazowego modelu visia jest bogatsza o automatyczną dwustrefową klimatyzację, kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów obite skórą, 17-calowe alufelgi oraz system z ruchomą przegrodą w bagażniku. Seryjnym wyposażeniem będą także przednie reflektory przeciwmgłowe i wycieraczki z czujnikiem deszczu. W wersji visia, jak i acenta, opcjonalnie dostępna jest "tarcza bezpieczeństwa" (system Safety Shield; cena - 2300 zł), która zawiera układ zapobiegania kolizjom, system monitorujący zachowanie kierowcy oraz system skanowania znaków drogowych, a także kilka innych rozwiązań mających pomagać kierowcy.
Nissan
11 Najwyższa wersja, tekna, wyposażona jest w reflektory przednie typu full LED oraz pakiet Nissan Safety Shield z systemem skoanowania znaków drogowych i funkcją adaptacyjnych świateł drogowych. Qashqaia w odmianie tekna wyposażono w 19-calowe alufelgi, relingi dachowe, tapicerkę wykonaną częściowo ze skóry, duży szyberdach, podgrzewane siedzenia, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz inteligentny kluczyk z przyciskiem uruchamiania zapłonu. W standardzie dostępny jest również system NissanConnect najnowszej generacji, obejmujący ekran dotykowy o przekątnej 7 cali, cyfrowe radio DAB, system kamer 360° i możliwość podłączenia smartfonu. Najtańszy model z silnikiem 1.2/115 KM kosztuje od 74 500 zł i na pokładzie ma wszystko czego trzeba. Najtańszy model z silnikiem 1.5 dCi kosztuje od 84 tys. zł. Nissan qashqai z jednostką 1.6 dCi/130 KM to koszt 90 500 zł. Wersja 1.6 dCi/130 KM z napędem 4x4 jest o 8 tys. zł droższa. Rywale? Mitsubishi ASX - od 75 300 zł (bez promocji), kia sportage - od 68 800 zł.
Nissan
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję