Legenda polskiej motoryzacji z czasów PRL! Na zdjęciach fiat 125p
1 Dzięki tej umowie w Polsce miała rozpocząć się produkcja nowoczesnego samochodu klasy średniej, który miał zastąpić przestarzałe warszawy i syrenki. Przypominamy, że ostatecznie wytwarzanie warszawy zakończono w 1973 roku, po wyprodukowaniu ponad 250 tys. aut w różnych odmianach nadwoziowych. Inżynierowie próbowali stworzyć następcę, ale życie modelu 210 zakończyło się na etapie projektu (sześciocylindrowy silnik miał moc ok. 80 KM) - na horyzoncie pojawiły się plany produkcji polskiego fiata 125p.
Newspix / Adam MikulaAuto Swiat
2 Pod względem technicznym duży fiat był połączeniem dwóch włoskich fiatów: nowoczesnego ja k na tamte czasy 125 i archaicznego 1300/1500...
Newspix / Adam MikulaAuto Swiat
3 Z tego pierwszego otrzymał bryłę nadwozia oraz takie rozwiązania techniczne jak m.in. hamulce tarczowe na obydwu osiach czy niezależne przednie zawieszenie oparte o podwójne wahacze poprzeczne i stabilizator skrętny.
Newspress
4 Do napędu tylnych kół zastosowano przestarzałe jednostki napędowe typu OHV z modelu 1300/1500 o pojemności 1300 ccm, powiększonej później do 1500 ccm.
Newspix / Adam MikulaAuto Swiat
5 Jednostki DOHC z dwoma wałkami rozrządu w głowicy z Fiata 132 w wersjach 1600 ccm i 1800 ccm zagościły jedynie pod maskami specjalnych wersji Monte Carlo i Akropolis. Nazwy upamiętniały sukcesy Dużego Fiata w sporcie
Newspix / Adam MikulaAuto Swiat
6 Fiat 125p był elementem popkultury PRL. Porucznik Borewicz jeździł brązową stodwudziestopiątką. Żółty fiat z numerem bocznym 1313 był jednym z bohaterów serialu "Zmiennicy". Samochód zagrał w teledysku Anny Jantar do piosenki "Tak blisko nas".
Newspix / Adam MikulaAuto Swiat
7 "Auto jest z 1968 roku i kilka lat temu przeszło gruntowny remont, z zachowaniem wszelkich szczegółów i elementów charakterystycznych dla oryginału. Remont trwał (ok. 2 lat), bo sam szukałem potrzebnych części, a w przypadku polskich samochodów nie można liczyć niestety na pomoc producentów, tylko bardziej piwniczne zapasy ludzi, którzy tego typu auta użytkowali. Dziś jeżdżę nim w słoneczne dni" - mówi portalowi dziennik.pl Piotr Burchard, dziennikarz magazynu "Auto Świat Classic"
Newspix / Adam MikulaAuto Swiat
8 Duży Fiat był hitem eksportowym, sprzedawanym nie tylko w krajach demokracji ludowej. Kupowali je Anglicy, Francuzi, Grecy. 125p z Żerania trafił nawet do Panamy i Senegalu.
Newspix / Adam MikulaAuto Swiat
9 Od 28 listopada 1967 do 29 czerwca 1991 wyprodukowano w sumie 1 445 699 egzemplarzy w wersji sedan, kombi, pickup i inne. W roku 1978 wprowadzono następcę, Poloneza, oba modele produkowane były jednak równocześnie aż do 1991 roku. Dziś Duży Fiat, zwłaszcza z pierwszych lat produkcji (do 1973 roku), jest poszukiwanym klasykiem.
Newspix / Adam MikulaAuto Swiat
10 Polski fiat 1300 z 1967 roku. Samochód z numerem nadwozia 000028
Agencja Gazeta / fot. Roman Jocher AG
11 Prototyp terenowego fiata 125p. Samochód wykorzystywał rozwiązania techniczne łady nivy
Agencja Gazeta / fot. Roman Jocher AG
12 Prototyp terenowego fiata 125p. Samochód wykorzystywał rozwiązania techniczne łady nivy
Agencja Gazeta / fot. Roman Jocher AG
13 Milionowy egzemplarz fiata 125p
Agencja Gazeta / fot. Roman Jocher AG
14
Agencja Gazeta / fot. Roman Jocher AG
15
Agencja Gazeta / fot. Roman Jocher AG
16
Fiat
17
Fiat
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję