Mały, ale wariat! Oto jedyny taki samochód w Polsce - abarth 500 R3T na zdjęciach
1 Abarth 500 w wersji rajdowej jest homologowany w Grupie R3T, w kategorii pojazdów o pojemności silnika do 1600 ccm, wyposażonych w turbosprężarkę. To idealne auto dla amatorów rajdów samochodowych, ponieważ jest relatywnie tanie i bardzo mocne...
dziennik.pl
2 Prezentowany egzemplarz został odkupiony od Mistrza Włoskiego Rajdowego Pucharu "Trofeo Abarth 500" - Michele Tassone, który wygrał to auto w 2011 roku. Samochód ma już za sobą sukcesy sportowe. Poprzedni właściciel wystartował nim w Motor Show Bolonia rok temu i wygrał rywalizację w swojej klasie. Auto przejechało około 40 kilometrów oesowych. Ten samochód będzie można zobaczyć w 50. Rajdzie Barbórki. Załogę prezentowanego skorpiona stworzą: kierowca Robert Halicki i pilot Tomasz Tkacz. Obaj mają na swoim koncie wiele startów i zwycięstw w różnych imprezach rajdowych. Załoga planuje starty w pełnym cyklu Rajdowego Pucharu Polski w sezonie 2013
dziennik.pl
3 Co pod maską? Standardowo takie auto jest wyposażone w turbodoładowany silnik o pojemności 1368 ccm, który generuje moc maksymalną 180 KM przy 5,5 tys obr./min, oraz moment obrotowy 280 Nm przy 3,7 tys. obr./min
dziennik.pl
4 Auto widoczne na zdjęciach przeszło kurację wzmacniającą w firmie Rorallysport z Włoch i 44tuning.pl z Opola i ma teraz moc 218 KM czy 5 tys. obr./min moment obrotowy aż 397 Nm przy 3,5 tys. obr./min.
dziennik.pl
5 W zasięgu ręki kierowcy jest przełącznik umożliwiający błyskawiczne stłumienie silnika do mocy 208 KM przy 6,5 tys. obr./min i 330 Nm maksymalnego momentu obrotowego osiąganego przy 3,8 tys. obr./min
dziennik.pl
6 Aby uzyskać taką moc niezbędne były modyfikacje układu dolotowego silnika, ponieważ do wydajniejszej pracy potrzeba więcej powietrza z zewnątrz. Do odprowadzania spalin zastosowano wolny wydech, który musi być wyposażony w homologowany katalizator spełniający normy FIA
dziennik.pl
7 Przeniesieniem mocy z sinika na koła zajmuje się kłowa, sześciobiegowa skrzynia sekwencyjna z samoblokującym się mechanizmem różnicowym firmy Sadev. W porównaniu do zwykłych skrzyń, wyczynowa charakteryzuje się dużo cięższą pracą lewarka, a także daje możliwość zmiany biegów bez użycia sprzęgła
Abarth
8 Osiągi auta wymagały zastosowania wytrzymałego sprzęgła (dwutarczowe AP Racing) i specjalnych półosi. Zamontowano też wytrzymalsze piasty oraz szpilki kół. Zawieszenie auta oparto na wyczynowych amortyzatorach Extreme Tech z możliwością regulacji wysokości, kątów wyprzedzenia oraz nachylenia kół
dziennik.pl
9 Błyskawicznie rozpędzające się maksymalnie do 208 km/h trzeba skutecznie wyhamować. O to zadbali specjaliści z firm Brembo oraz Ferodo. Pod siedemnastocalowymi felgami pracują wentylowane tarcze z czterotłoczkowymi zaciskami. Z tyłu zastosowano pełne tarcze. Ustawianie auta do wyjścia z zakrętu ułatwia hydrauliczny hamulec ręczny działający jedynie na tylne koła
dziennik.pl
10 Ciekawostką jest, że Abarth 500 R3T ma dwa zbiorniki paliwa. Jeden seryjny zamontowany pod podłogą auta, a drugi, zapasowy znajduje się wewnątrz pojazdu. Kierowca w każdej chwili może uruchomić elektryczną pompę, która przeleje paliwo z zapasowego pojemnika do zbiornika właściwego. Takie rozwiązanie było konieczne, ponieważ rajdówka ta potrafi zużyć nawet 50 litrów benzyny na 100 kilometrów. Seryjną tablicę przyrządów zastąpił specjalny wyświetlacz typu Rally dasch firmy Magneti Marelli, na którym wyświetlają się informacje o obrotach silnika, temperaturach cieczy, ciśnień, stanu paliwa. Jest też sygnalizacja, która informuje o najlepszym momencie na zmianę biegów. Taki bajer znajdziemy również w seryjnym modelu Abartha 500
dziennik.pl
11 Wnętrze auta zostało pozbawione „cywilnych” udogodnień, takich jak wygłuszenia czy miękka tapicerka. Tutaj są dwa wyczynowe fotele kubełkowe i klatka bezpieczeństwa. Tak przygotowane auto waży 1080 kilogramów
Abarth
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję