- Nowa Mazda 6e i nowa Mazda CX-5. W Polsce sukces goni sukces
- Mazda ma jeszcze 600 sztuk CX-5 od ręki. Tak wygląda nowa "szóstka"
- Mazda CX-80 trzęsie rynkiem. 85 proc. wybiera silnik Diesla
- Największa Mazda jeździ jak ekolog na dopalaczach
- Polacy kupują najlepiej wyposażone wersje. Chętnie 6-osobowe
Nowa Mazda 6e i nowa Mazda CX-5. W Polsce sukces goni sukces
Mazda świętuje sukces za sukcesem. Japońska marka w 2024 roku sprzedała w Polsce niemal 11 tys. samochodów i utrzymała 2-proc. udział w rynku. Koniem pociągowym biznesu są SUV-y z linii CX, które stanowią aż ¾ wyniku.
Światowy hit, Mazda CX-5 jest najchętniej wybieranym modelem w Polsce – skusiła 3562 kierowców. Drugie miejsce w rankingu popularności zajmuje Mazda CX-30 – 2985 szt. Podium uzupełniła Mazda 3, która z wynikiem 1924 egz. zaliczyła najlepszą sprzedaż od premiery 2019 roku. Mazda CX-80 pokazuje, że japońska marka potrafi być groźnym przeciwnikiem w segmencie premium, a jednym z atutów jest mocny silnik Diesla. Producent z Hiroszimy w 2025 roku wprowadzi aż dwie ważne premiery – przed chwilą zadebiutowała nowa Mazda 6e, w kolejce czeka nowa generacja CX-5. Ale po kolei...
Mazda ma jeszcze 600 sztuk CX-5 od ręki. Tak wygląda nowa "szóstka"
– W ubiegłym roku zakończyliśmy produkcję na Europę obecnej Mazdy CX-5, wycofaliśmy też z oferty silniki 2.0 Skyactiv-G 122, 150 i 184 KM stosowane w Mazdach 3, CX-30 i MX-5 – mówi Maciej Hochman, dyrektor zarządzający Mazda Motor Poland. – Jednocześnie nasi dilerzy wstępnie zarejestrowali pulę CX-5, by dać możliwość kupna tego modelu zanim w salonach pojawi się jej następczyni. W tej chwili dysponujemy jeszcze około 600 samochodami gotowymi do odbioru od ręki, czyli mamy trzymiesięczny zapas tego modelu. 2024 rok to również definitywne pożegnanie Mazdy 6 w jej spalinowym wcieleniu, ale także debiut pierwszego siedmiomiejcowego SUV-a w Europie, flagowej Mazdy CX-80. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wpływu zamówień na ten model, szczególnie że klienci zamawiają najwyższe wersje wyposażenia i widzimy, że traktują ten model jako symbol prestiżu – dodaje.
Mazda CX-80 trzęsie rynkiem. 85 proc. wybiera silnik Diesla
Mazda CX-80 jest na początku swojej kariery rynkowej, ale kierowcy jednoznacznie wskazali już swojego faworyta jeśli chodzi o napęd. Aż 85 proc. kupujących wybiera rzędowy sześciocylindrowy silnik Diesla 3.3 Skyactiv-D o mocy 254 KM wspomagany przez systemem M Hybrid Boost, czyli 48-woltowy układ miękkiej hybrydy. Takie rozwiązanie przekłada się na bardzo dobre osiągi, oczywiście bez uszczerbku na ekologiczności. Silnik e-Skyactiv D jest połączony z ośmiobiegową automatyczną skrzynią i napędem 4x4. Taka konfiguracja zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,4 sekundy. Prędkość maksymalna - 219 km/h, przy średnim zużyciu paliwa na poziomie zaledwie 5,7-5,8 l/100 km.
Największa Mazda jeździ jak ekolog na dopalaczach
Alternatywą jest zespół hybrydowy plug-in, który łączy czterocylindrowy silnik benzynowy 2.5 Skyactiv-G z dużym silnikiem elektrycznym o mocy 136 KM i akumulatorem o pojemności 17,8 kWh zamkniętym pomiędzy przednią a tylną osią (dla uzyskania szczególnie niskiego położenia środka ciężkości). Połączenie pracy silników benzynowego i elektrycznego składa się na łączną moc systemową 327 KM i potężny maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Możliwości? Japoński SUV z wtyczką ma temperament auta sportowego. CX-80 PHEV popędzona przez kierowcę zachowuje się jak ekolog na dopalaczach. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6,8 sekundy. Do tego w trybie elektrycznym zapewnia 60 km zasięgu – rewelacja do jazdy w mieście. Prędkość maksymalną ograniczono do 195 km/h.
Polacy kupują najlepiej wyposażone wersje. Chętnie 6-osobowe
Polacy nie żałują też sobie przy konfiguracji CX-80. Niemal wszystkie zamówione auta to najbogatsze odmiany Homura i Takumi (także w odmianie Plus), tylko 6 proc. stanowi bazowy poziom Exclusive-Line. Ciekawy obraz wyłania się także z doboru wnętrza – 64 proc. woli standardową, 7-miejscową konfigurację Mazdy CX-80, ale aż 36 proc. sięga po wariant w układzie 2+2+2. To pokazuje, że kupujący SUV-a z Hiroszimy niekoniecznie potrzebują maksymalnej liczby siedzeń – preferują ogromną przestronność i komfort, jaki daje sześć osobnych foteli.
Dwa nowe modele. Oto Mazda 6e i CX-5 nowej generacji
Japońska marka w 2025 roku również nie pozwoli o sobie zapomnieć i wprowadzi na rynek przynajmniej dwie ważne premiery. Nowa Mazda 6e wyskoczyła już z pudełka. Kolejną sensacją będzie całkowicie nowa Mazda CX-5 3. generacji.
– Mazda 6e kontynuuje tradycję reprezentacyjnych sedanów z segmentu D tworzoną od ponad 20 lat przez jej spalinowych poprzedników. W ten sposób otwieramy nowy rozdział w elektryfikacji marki, pierwszy poważny krok w kierunku zeroemisyjnej mobilności – mówi Maciej Hochman. – Ten samochód wyróżnia się przyciągającym oko designem, kunsztownym wykończeniem wnętrza, konkurencyjnymi parametrami, w tym zasięgiem, oraz najnowszą technologią. Wierzymy, że będzie godnym następcą cenionej i lubianej Mazdy 6 i jesteśmy przekonani, że wielu klientów będzie gotowych ruszyć tym modelem razem z nami w ekscytującą przyszłość. Oprócz Mazdy 6e, której dostawy planujemy na lato w tym roku czeka nas też premiera Mazdy CX-5, która zachowa swój napęd spalinowy, więc będziemy nadal oferować rozwiązania dopasowane do oczekiwań klientów zgodnie z naszą strategią Multi-Solution – zdradził.
Nowa Mazda 6e wjeżdża na rynek. Tak wygląda 5-drzwiowy hatchback
Nowa Mazda 6e nie jest już klasycznym sedanem – teraz to 5-drzwiowy hatchback o długości 4,9 m ze świecącą ramką grilla, w którym 19-calowe koła rozstawiono niemal na rogach nadwozia. Gładkich bocznych powierzchni nie zakłócają nawet klamki, które wysuwają się automatycznie z drzwi. Także tylny spoiler wyjeżdża przy prędkości 90 km/h. Do tego nisko położony środek ciężkości i idealne rozłożenie masy w stosunku 50:50. Dwa ostatnie parametry mają sprawić, że nowa Mazda zapewni niesamowite wrażenia z jazdy. Zanim jednak zakręcą się koła, warto zajrzeć do środka…
Wnętrze nowej Mazdy 6 zaskakuje stylem. Poczujesz się swobodnie
Przeszklone wnętrze nowej Mazdy daje poczucie fantastycznej przestronności. Deska rozdzielcza jest przejrzysta. Duży, 14,6-calowy ekran środkowy zawiaduje stacją multimedialną, klimatyzacją i innymi funkcjami auta. Wirtualny 10,2-calowy kokpit zamiast tradycyjnych zegarów można niemal dowolnie konfigurować pod względem prezentowanych informacji. Oddzielny ekran dotykowy przewidziano dla pasażerów z tyłu. Służy on do regulowania klimatyzacji, sterowania roletą przeciwsłoneczną oraz przesuwania fotela przedniego pasażera (tylko podczas postoju). Przednie siedzenia dają się również zmienić w dwie leżanki.
Pod względem jakości wykonania i zastosowanych materiałów Mazda 6e aspiruje do klasy premium. Wyposażenie obejmuje m.in. pakiet wspierający kierowcę, który obejmuje zestaw kamer M-pikselowych, radar fal milimetrowych i radar ultradźwiękowy. Zaskakującym frykasem jest również wyświetlacz Head-Up z wbudowanymi funkcjami rozszerzonej rzeczywistości. Dzięki temu rozwiązaniu najważniejsze informacje zdają się być prezentowane na 50-calowym ekranie 7,5 m przed autem.
Mazda 6e - jaka pojemność bagażnika?
Pod względem możliwości transportowych nowa Mazda 6e nie ma czym błysnąć. Bagażnik pojemności 330 l (678 l po złożeniu kanapy) jest o 20 l mniejszy niż w kompaktowej Mazdzie 3. Honor limuzyny segmentu D stara się ratować frunk, czyli 70-litrowy schowek pod przednią maską.
Mazda 6e daje dwa układy napędowe do wyboru. Moc 258 KM lub 245 KM
Nowa Mazda 6e to samochód tylnonapędowy. W podstawowej wersji skrywa akumulator 68,8 kWh połączony z silnikiem elektrycznym o mocy 258 KM (320 Nm). To wystarczy by przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono do 175 km/h. Producent deklaruje 479 km zasięgu na jednym ładowaniu. Uzupełnienie energii od 10 do 80 proc. potrwa ok. 22 minut przy użyciu prądu stałego o mocy 200 kW. W 15 minut można zwiększyć zasięg o 235 km.
Długodystansowa Mazda 6e Long Range z akumulatorem 80 kWh powinna zapewnić 552 km zasięgu. Fajnie? Kwestia gustu. Silnik elektryczny – zapewnia 245 KM mocy. Samochód traci także na wigorze – od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,8 s. Moc ładowania spada drastycznie do 95 kW, uzupełnienie energii od 10 do 80 proc. zajmie 45 minut.
Nowa Mazda 6e z silnikiem Wankla?
Na rynku chińskim alternatywą jest hybryda plug-in, która na jednym tankowaniu benzyny pokona ponad 1000 km. Oznacza to, że Mazda 6e oferowana w Europie również jest gotowa na takie rozwiązanie. Czy silnik Wankla trafi do nowej 6 jako generator prądu? Japończycy nieraz już zaskoczyli świat.
Ile kosztuje nowa Mazda 6e? W cenie CX-30, wystarczy wniosek
Nowa Mazda 6e w Niemczechma kosztować od ok. 45 tys. euro, czyli na poziomie 200 tys. zł. Pierwsze egzemplarze japońskiej limuzyny pojawią się w polskich salonach latem 2025 roku. Po złożeniu wniosku o dopłatę w ramach nowego programu Mój elektryk 2.0, który ma ruszyć już 3 lutego 2025 roku, cena spadnie maksymalnie o 40 000 zł do 160 000 zł. Za taką kwotę obecnie można kupić Mazdę CX-30 z 2-litrowym silnikiem Skyactiv X o mocy 186 KM, automatem i napędem 4x4.
Nowa Mazda CX-5 z silnikiem spalinowym już w połowie 2025 roku
Kolejną sensacją będzie nowa Mazda CX-5 – 3. generacja najpopularniejszego auta japońskiej marki pod względem stylistycznym może pójść śladem CX-60 i CX-80. Świetny design oraz miłe dla oka proporcje obu większych SUV-ów przypadły kierowcom do gustu, więc nie ma powodów by wymyślać koło od nowa. Z drugiej strony Mazda niedawno pokazała prototyp o nazwie Arata – to auto bardziej przypomina przyczajone nad drogą coupe niż SUV-a. Przewaga karoserii nad powierzchnią szyb zbliża japońską nowość do samochodów z półki premium. Nie można więc wykluczyć, że styliści w ten sposób puszczają do nas oko…
Mazda nowej generacji CX-5 stawia na własny napęd
Szef Mazdy w Polsce zapowiedział, że pod maską nowej CX-5 pojawią się silniki spalinowe. Świetnie. Wcześniej producent obiecał również autorski układ hybrydowy. Czyli mimo kooperacji z Toyotą nie skorzysta z jej pomocy. To oznacza przynajmniej dwie opcje na liście. Pierwsza – rozwiązanie plug-in znane z CX-60 i CX-80. Zespół ten stanowi czterocylindrowy silnik benzynowy 2.5 Skyactiv-G z silnikiem elektrycznym o mocy 175 KM i akumulatorem zamkniętym pomiędzy przednią a tylną osią (dla uzyskania niskiego położenia środka ciężkości).
Nowa CX-5 jako hybryda z silnikiem Wankla?
Druga opcja jest bardziej ekstrawagancka. Mazda z całych sił rozwija silnik Wankla. Tego typu jednostka z wirującym tłokiem służy już jako generator prądu w modelu MX-30 R-EV (szeregowa hybryda typu plug-in). Opracowana od podstaw konstrukcja o pojemności 830 cm³ i maksymalnej mocy 74 KM przy 4700 obr./min mieści się zgrabnie pod maską obok generatora i silnika elektrycznego. Ten zespół napędowy jest sparowany z akumulatorem litowo-jonowym 17,8 kWh. W trybie czysto elektrycznym SUV z silnikiem Wankla zapewnia ok. 85 km zasięgu (100 km w cyklu miejskim). Po przejściu w tryb hybrydowy (silnik spalinowy jako generator energii) auto ma pokonać do 680 km.
Nowa Mazda 6e - dane techniczne, wymiary, masa, osiągi
Wymiary | Mazda 6e | Mazda 6e Long range | |
Typ nadwozia | hatchback 5-drzwiowy | ||
Liczba drzwi | 4 + pokrywa bagażnika | ||
Liczba miejsc | 5 | ||
Wymiary zewnętrzne | |||
Długość całkowita (wraz z ramką tablicy rejestracyjnej) | mm | 4921 | |
Szerokość całkowita | mm | 1890 | |
Szerokość całkowita (z lusterkami) | mm | 2156 | |
Wysokość całkowita (z 1 osobą, bez bagażu) | mm | 1491 | |
Rozstaw osi | mm | 2895 | |
Nawis przedni (bez ramki tablicy rejestracyjnej) | mm | 986 | |
Nawis tylny | mm | 1040 | |
Rozstaw kół przednich | mm | 1620 | |
Rozstaw kół tylnych | mm | 1630 | |
Prześwit w partii międzyosiowej – z 1 osobą, bez bagażu | mm | 114 | |
Średnica zawracania (pomiędzy krawężnikami/ścianami) | m | 5,6/5,8 | |
Wymiary wnętrza | |||
Wysokość kabiny do sufitu, z przodu | mm | 988 | |
Szerokość kabiny na wysokości ramion, z przodu | mm | 1478 | |
Ilość miejsca na nogi, z przodu | mm | 1074 | |
Szerokość kabiny na wysokości bioder, z przodu | mm | 1394 | |
Wysokość kabiny do sufitu, z tyłu (bez szyberdachu) | mm | 963 | |
Szerokość kabiny na wysokości ramion, z tyłu | mm | 1416 | |
Szerokość kabiny na wysokości bioder, z tyłu | mm | 1392 | |
Ilość miejsca na nogi, z tyłu | mm | 921 |
Bagażnik | |||
Pojemność bez składania oparć tylnych siedzeń | l | 330 | |
Pojemność ze złożonymi oparciami tylnych siedzeń do linii rolety bagażnika | l | 678 | |
Pojemność ze złożonymi oparciami tylnych siedzeń do dachu | l | 1074 | |
Pojemność przedniego bagażnika | l | 70 | |
Wysokość od podłogi do poziomu rolety | mm | 432 | |
Długość na poziomie podłogi do oparć przednich/tylnych siedzeń | mm | 1937/1052 | |
Szerokość pomiędzy wnękami nadkoli | mm | 943 | |
Szerokość otworu załadunku | mm | 964 | |
Wysokość otworu załadunku | mm | 619 |
Masy | Mazda 6e | Mazda 6eLong range | |
Minimalna masa własna bez kierowcy | kg | 1952 | 1953 |
Minimalna masa własna z kierowcą (75 kg) | kg | 2027 | 2028 |
Maksymalna dopuszczalna masa całkowita - ogółem | kg | 2387 | 2387 |
Maksymalne obciążenie dopuszczalne osi przedniej | kg | 1027 | 1027 |
Maksymalne obciążenie dopuszczalne osi tylnej | kg | 1390 | 1390 |
Maksymalne obciążenie dachu | kg | 75 | 75 |
Maksymalna dopuszczalna masa holowanej przyczepy bez hamulca | kg | 750 | 750 |
Maksymalna dopuszczalna masa holowanej przyczepy hamowanej (nachylenie drogi 8% / 12%) | kg | 1500/1500 |
Układ napędowy | Mazda6e | Mazda6e Long range | |
Napęd na koła | tylne | tylne | |
Przekładnia | Automatyczna, 1-biegowa | Automatyczna, 1-biegowa | |
Typ silnika | Elektryczny | Elektryczny | |
Moc maksymalna | kW (KM) | 190 (258) | 180 (245) |
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 320 | 320 |
Typ baterii | Litowo-jonowa (LFP) | Litowo-jonowa (NMC) | |
Pojemność akumulatora | kWh | 68,8 | 80 |
Napięcie akumulatora | V | 240-438 | 211-417 |
Masa baterii | kg | 480 | 492 |
Rodzaje ładowania akumulatora | DC poprzez złącze CCS, AC poprzez złącze Typ 2 | DC poprzez złącze CCS, AC poprzez złącze Typ 2 | |
Moc maksymalna ładowania prądem stałym | kW | 200 | 95 |
Czas ładowania akumulatora DC od 10% do 80% | min. | ok. 22 | ok. 45 |
Czas ładowania akumulatora DC od 30% do 80% | min. | 15 | 35 |
Moc maksymalna ładowania prądem przemiennym (3-fazowym) | kW | 11 | 11 |
Czas ładowania akumulatora AC od 10% do 80% | h | 8 | 9,5 |
Czas ładowania akumulatora AC od 30% do 80% | h | 6 | 7,5 |
Osiągi i zużycie | Mazda6e | Mazda6e Long range | |
Przyśpieszenie 0-100 km/h | s | 7,6 | 7,8 |
Prędkość maksymalna (ograniczona) | km/h | 175 | 175 |
Zużycie energii w cyklu WLTP | |||
Zasięg w cyklu mieszanym | km | 479 | 552 |
Zasięg w trybie miejskim | Km | 605 | 692 |
Zużycie energii elektrycznej – w cyklu mieszanym | kWh/ 100 km | 16,6 | 16,5 |
Emisje w cyklu WLTP | |||
Emisje CO2 – w cyklu mieszanym | g/km | 0 | 0 |
Klasa emisji CO2 | A | A | |
Europejska norma emisji | Euro 6e |
Zawieszenie i koła | Mazda 6e | Mazda6eLong range |
Zawieszenie | ||
Zawieszenie kół przednich | Kolumny Macpherson | |
Zawieszenie kół tylnych | Układ multi-link | |
Felgi i opony | ||
Rozmiar opon | 245/45 R19 | |
Średnica felg (cale) | 19 |
Mazda6e | Mazda6e Long range | ||
Układ kierowniczy | |||
Rodzaj układu | Przekładnia zębatkowa z elektrycznym wspomaganiem | ||
Układ hamulcowy | |||
Typ tarcz hamulcowych p/t | Tarcze wentylowane/stałe | ||
Średnica tarcz przednich | mm | 310 | |
Średnica tarcz tylnych | mm | 306 |