Metoda na Skodę, czyli nowy sposób złodziei na okradanie ludzi

"Skoda do wygrania" – na Facebooku pojawiają się posty, w których oszuści obiecują nowy samochód czeskiej marki. Mechanizm jest prosty – wystarczy zamieścić komentarz z miesiącem swoich urodzin. Następnie polubić i udostępnić post konkursowy, co ma rzekomo zwiększyć szansę na wygraną.

W odpowiedzi na komentarz użytkownik otrzymuje wiadomość na Messengerze z pytaniem o miasto, w którym mieszka. Zostają też przekazane dalsze instrukcje oraz link do strony konkursowej. W tym momencie zaczynają się kłopoty…

Reklama

Pieniądze znikają z konta co kilka dni

Kliknięcie w link przenosi na witrynę wyłudzającą informacje: numer telefonu i kod autoryzacyjny. Po wprowadzeniu tych danych dochodzi do aktywacji płatnej subskrypcji, która automatycznie będzie pobierać pieniądze z konta co kilka dni.

– Użytkownicy, którzy dadzą się nabrać, narażają się na stratę pieniędzy z konta, ponieważ płatne subskrypcje są trudne do anulowania bez wsparcia operatora lub banku. Nierozważnie udostępnione informacje mogą też zostać wykorzystane do kolejnych oszustw zauważa Elwira Charmuszko, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa.

Reklama

Jak poznać oszustwo w sieci?

Dla własnego dobra warto pamiętać, ze oficjalne konkursy marek są organizowane na ich stronach internetowych lub na zweryfikowanych profilach. Dodatkowo, jeśli strona wymaga podania numeru telefonu i kodów weryfikacyjnych w rozdaniu, powinno to wzbudzić czujność. Trzeba też zwrócić uwagę na adres strony - domeny wykorzystywane przez oszustów zazwyczaj różnią się od oficjalnych stron marki np. literówkami.

Oszustwa w internecie coraz popularniejsze

Liczba oszustw w ostatnich latach utrzymuje się na podobnym poziomie, za to rośnie wartość kradzieży. To oznacza, że Polacy dają się oszukiwać na coraz większe kwoty. Visa w swoim raporcie dotyczącym cyberzagrożeń wskazuje, że przestępcy coraz częściej wykorzystują technologie, takie jak klonowanie głosu za pomocą AI i chatboty AI, aby nakłonić konsumentów do przekazania pieniędzy pod fałszywym pretekstem. Z kolei z raportu "Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024" opublikowanego przez SMSAPI wynika, że klienci nie są zbyt ostrożni - aż 40 proc. Polaków nie weryfikuje tożsamości rozmówcy telefonicznego lub nadawcy e-maila, a ponad 17 proc. Polaków nie jest pewnych czy już nie padło ofiarą oszustwa w sieci.