- Nowe Renault 4 wjeżdża na rynek. Tak wygląda Francuska rewolucja
- Nowe Renault 4 mniejsze niż Captur, większy niż Clio. Jakie wymiary?
- Nowe Renault 4 na składany fotel pasażera. Jaka pojemność bagażnika? Zmieści ponad 2-metrowe przedmioty
- Renault 4 daje dwa silniki do wyboru. Jakie przyspieszenie i elastyczność?
- Ile kosztuje nowe Renault 4?
Nowe Renault 4 wjeżdża na rynek. Tak wygląda Francuska rewolucja
Nowe Renault 4 to współczesne wcielenie auta produkowanego od lat 60. do początku lat 90. XX wieku. Pod względem stylistycznym mnóstwo w nim cytatów z oryginalnej "czwórki". Jedyna w swoim rodzaju świetlna ramka obejmująca reflektory LED matrix formą przypomina atrapę protoplasty.
Do tego są niemal identyczne proporcje wąskiej sylwetki, obłe kształty, przetłoczenia na masce, otwierany płócienny dach, charakterystyczne okienko nad tylnym kołem i trzyczęściowe tylne światła – wszystko jak w modelu z lat 60. Sam prezydent Emmanuel Macron, który odwiedził salon samochodowy w Paryżu, był zachwycony najnowszym SUV-em koncernu kontrolowanego przez państwo.
Nowe Renault 4 mniejsze niż Captur, większy niż Clio. Jakie wymiary?
Nowe Renault 4 z długością 4,14 m wskakuje między Clio (4,05 m) a Captura (4,23 m). W kabinie dwupoziomowy kokpit polega na czytelnych cyfrowych interfejsach, a jego układ – z 10-calowym centralnym ekranem i umieszczonymi niżej otworami wentylacyjnymi – wprowadza nową ergonomię miejsca kierowcy. Sam system multimedialny openR link z wyszukiwarką Google szybko reaguje na dotyk, do tego ma przejrzyście rozplanowane menu z dużymi polami dotykowymi.
Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Z tyłu na nogi i nad głową jest dużo miejsca – nie ma mowy o zawadzaniu o podsufitkę. Komfortowo wyprofilowane fotele pokrywa dżins wykonany z przetworzonych plastikowych butelek. Szczytem wyrafinowania jest personalizowalna końcówka dźwigni zmiany biegów przy kierownicy przypominająca kształtem tubkę szminki.
Nowe Renault 4 na składany fotel pasażera. Jaka pojemność bagażnika? Zmieści ponad 2-metrowe przedmioty
Praktyczność to kolejna cecha z przeszłości zaszczepiona w nowym Renault 4. Stąd elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika sięga aż do zderzaka i zapewnia rekordowo niski próg załadunku: jedynie 61 cm, czyli średnio o 10 cm niżej od samochodów konkurencji. Foremny kufer zapewnia 420 litrów pojemności, a jeśli ktoś ma coś do ukrycia, to pod dzieloną w połowie podłogą wygospodarowano 35-litrowy schowek.
Pomysłowości Renault dopełnią cztery solidne zaczepy do mocowania ładunku, dwa haki do zawieszania toreb i elastyczne taśmy z każdej strony do unieruchomienia bagaży. Po złożeniu tylnej kanapy i oparcia fotela przedniego pasażera powstaje przestrzeń umożliwiająca transport 2,2-metrowych przedmiotów – z powodzeniem zmieści się niewielka szafa czy narty. Poza tym różne skrytki i półki rozsiane po kabinie mają ponad 23 l łącznie.
Renault 4 daje dwa silniki do wyboru. Jakie przyspieszenie i elastyczność?
Wreszcie napęd. Renault 4 naszych czasów powstało na platformie AmpR Small stworzonej z myślą o niewielkich i przystępnych cenowo autach elektrycznych. Z hatchbackiem Renault 5 ma aż 68 proc. wspólnych części. Do tego nowa architektura dzieli niektóre komponenty z platformą CMF-B modeli Clio i Captur, stąd m.in. pochodzi przednia oś. Tylne zawieszenie jest konstrukcją wielowahaczową, zarezerwowaną dotąd do aut z wyższych segmentów – taki układ ma zapewnić frajdę z jazdy po zakrętach.
Producent daje do wyboru dwa akumulatory litowo-jonowe. Większy o pojemności 52 kWh połączony ze 150-konnym silnikiem zapewni do 400 km zasięgu. W tej wersji nowe Renault 4 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,5 sekundy, a od 80 do 120 km/h poniżej 7 sekund. Prędkość maksymalną ograniczono do 150 km/h.
Mniejsza bateria 40 kWh z jednostką 120 KM to zasięg do 300 km. Obydwa są akumulatorami opartymi na technologii NMC (nikiel mangan kobalt) – obecnie takie rozwiązanie zapewnia największą na rynku gęstość energii, a to z kolei pozwala konstruować bardziej kompaktowe baterie przy dużej pojemności.
Akumulator 52 kWh składa się z czterech dużych modułów zamkniętych w jednej obudowie zamiast 12 mniejszych jak w Megane E-Tech. Prostsza konstrukcja umożliwiła ścięcie z masy o 30 kg do ok. 300 kg w porównaniu z baterią ZOE. Akumulator 40 kWh tworzą trzy moduły po 31 ogniw o większej grubości, a ich łączna masa to ok. 240 kg. Oba akumulatory są chłodzone cieczą, dla większego bezpieczeństwa płyn chłodzący nie krąży wewnątrz obudowy, lecz w komorowej podłodze wykonanej techniką wytłaczania. Z kolei wstępne ogrzewanie akumulatora w połączeniu z planowaniem tras w oparciu o mapy Google pozwala skrócić ładowanie.
150-konne Renault R4 przystosowano do szybkiego ładowania prądem DC o mocy 100 kW. Wersja 120-konna jest wyposażona w gniazdo DC o mocy 80 kW. Francuzi zapewniają, że w obu przypadkach wystarczy 30 minut, aby przejść od 15 do 80 proc. poziomu naładowania akumulatora.
Ile kosztuje nowe Renault 4?
Wróble ćwierkają, że nowe Renault 4 w Polsce będzie kosztować od 125 000 zł i w salonach pojawi się na początku 2025 roku. Będzie hit? Na rynku zdominowanym przez wielkie SUV-y brakuje normalnych i poręcznych samochodów EV. Miejski model francuskiej marki zapewnia duży zasięg, praktyczne nadwozie z dużym bagażnikiem i jednocześnie siwienie wygląda. Z atrakcyjnie skalkulowaną ceną nowy przedstawiciel elektrycznej rodziny Renault mocno obniży próg wejścia do świata aut zasilanych prądem. Do tego z finasowaniem dedykowanym dla klienta indywidualnego, może okazać się bardzo atrakcyjną opcją z rozsądną ratą miesięczną za użytkowanie.
Renault 4 - dane techniczne, wymiary, silniki
Wymiary i masa:
- Długość: 4,14 m
- Szerokość: 1,80 m
- Wysokość: 1,57 m
- Rozstaw osi: 2,62 m
- Przedni zwis: 766 mm
- Tylny zwis: 753 mm
- Prześwit: 181 mm
- Masa: od 1410 kg
- Pojemność bagażnika: 420 litrów
- Wysokość progu załadunku: 607 mm
- Masa holowanej przyczepy: 750 kg
Silniki i akumulatory trakcyjne
- Wersja comfort range: silnik elektryczny synchroniczny z uzwojonym wirnikiem 110 kW (150 KM / 245 Nm), akumulator trakcyjny litowo-jonowy 52 kWh (zasięg wg WLTP do 400 km);
- Wersja urban range: silnik elektryczny synchroniczny z uzwojonym wirnikiem 90 kW (120 KM / 225 Nm), akumulator trakcyjny litowo-jonowy 40 kWh (zasięg wg WLTP ponad 300 km);
Ładowarki:
- Dwukierunkowa ładowarka AC o mocy 11 kW w wersjach z silnikiem 90 i 110 kW;
- Ładowarka DC o mocy 80 kW w wersjach z silnikiem 90 kW;
- Ładowarka DC o mocy 100 kW w wersjach z silnikiem 110 kW;
Osiągi (wersja z silnikiem 150 KM i akumulatorem 52 kWh):
- Przyspieszenie 0–100 km/h: < 8,5 s
- Elastyczność/przyspieszenie 80–120 km/h: < 7 s
- Prędkość maksymalna: 150 km/h