- Nowe Renault 5 wjeżdża na rynek
- Nowe Renault 5 zaskakuje detalami
- Nowa ergonomia miejsca kierowcy. Dwa duże ekrany i rząd przycisków
- Wygodnie z przodu, ciasno z tyłu. Jaka pojemność bagażnika?
- Nowe Renault 5 to dwie pojemności akumulatorów i duży zasięg
Nowe Renault 5 wjeżdża na rynek
Nowe Renault 5 ustawione na 18-calowych kołach na powitanie puszcza do kierowcy oko animacją świateł LED. Auto powstało w ekspresowym tempie – jego opracowanie od podstaw do modelu seryjnego zajęło zaledwie 3 lata, to o rok szybciej niż zazwyczaj. Efekt?
Współczesne R5 4-metrowym nadwoziem nawiązuje do kultowego Renault 5 wprowadzonego na początku lat 70. XX wieku. Sympatyczny samochodzik w tamtych czasach tak bardzo przypadł do gustu, że niedługo po wejściu na rynek, aż 60 proc. sprzedanych aut Renault stanowił właśnie ten model. Po drodze pojawiły się również sportowe odmiany jak R5 Alpine (Gordini). W 1990 roku na drogi wjechał następca – Clio. Produkcja R5 została wygaszona w 1996 roku. Szacunki mówią o powstaniu 5,5 mln Renault 5. Teraz czas na powrót do gry…
Nowe Renault 5 zaskakuje detalami
Prostokątne reflektory, pionowe tylne lampy, wydęte błotniki, kolorowa uszczelka dachowa to tylko niektóre z cytatów zaczerpniętych z pierwszego Renault 5 Turbo. Do tego zamiast wlotu powietrza na podszybiu jest wskaźnik naładowania w kształcie cyfry 5. Projektanci postarali się też o drobne smaczki, które podkreślają rodowód nowego R5 – paski w barwach francuskiej flagi pod kloszami reflektorów czy symbol koguta galijskiego w lewym dolnym rogu przedniej szyby sprawiają, że nie wyprze się pochodzenia Made in France.
Nowa ergonomia miejsca kierowcy. Dwa duże ekrany i rząd przycisków
W kabinie widać dbałość o detale wykraczającą poza standardy popularnych marek. Przykład? Miękkie, materiałowe boczki drzwi czy tapicerka na desce rozdzielczej. Nowe R5 stara się też zrobić wrażenie na fanach nowych technologii. Dwupoziomowy kokpit polega na czytelnych cyfrowych interfejsach, a jego układ – z 10-calowym centralnym ekranem i umieszczonymi niżej otworami wentylacyjnymi – wprowadza nową ergonomię miejsca kierowcy. Sam system multimedialny openR link z wyszukiwarką Google szybko reaguje na dotyk, do tego ma przejrzyście rozplanowane menu z dużymi polami dotykowymi. Choć dominują tu duże wyświetlacze, to projektanci zostawili do dyspozycji pokaźny rząd przycisków do obsługi ogrzewania, klimatyzacji i wentylacji.
Przyjemnym zaskoczeniem jest tłoczona podsufitka. Tworzywa w zasięgu wzroku są na najwyższym poziomie. Szczytem wyrafinowania jest końcówka dźwigni zmiany biegów przy kierownicy przypominająca kształtem tubkę szminki. Do tego Renault przewiduje ponad 100 akcesoriów, które podniosą funkcjonalność auta. Stąd też "piątka" jest pierwszym autem wyposażonym w wiklinowy koszyk do przewożenia bagietki. Pycha!
Wygodnie z przodu, ciasno z tyłu. Jaka pojemność bagażnika?
Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Przednie fotele nie tylko genialnie wyglądają – kształtem i głębokim wyprofilowaniem nawiązują do siedzeń z dawnego R5 Turbo – ale również zapewniają komfort jazdy i podparcie na zakrętach. Mięsista kierownica leży idealnie w dłoniach. Z tyłu nad głową jest dużo luzu – nie ma mowy o zawadzaniu o podsufitkę. Brakuje jednak miejsca na nogi, krótkie siedzisko kanapy nie podpiera ud. Za to dzieciakom będzie w sam raz.
Bagażnik zapewnia 326 l pojemności. To jeden z najlepszych wyników w segmencie elektrycznych aut miejskich i lepszy od niektórych tradycyjnych modeli spalinowych o większych wymiarach nadwozia. Część kufra zajmuje ukryty pod składaną podłogą 27-litrowy schowek na kabel do ładowania. Poza tym różne skrytki i półki rozsiane po kabinie mają 19 litrów łącznie. Pomysłowości Renault dopełnią cztery solidne zaczepy do mocowania ładunku czy dwa haki do zawieszania toreb.
Nowe Renault 5 to dwie pojemności akumulatorów i duży zasięg
Wreszcie napęd. Renault 5 naszych czasów powstało na platformie AmpR Small stworzonej z myślą o niewielkich i przystępnych cenowo autach elektrycznych. Nowa architektura dzieli niektóre komponenty z platformą CMF-B modeli Clio i Captur, stąd m.in. pochodzi przednia oś. Wszystkie komponenty elektryczne (silnik czy akumulator) zaprojektowane na potrzeby R5 będą też wykorzystywane w przyszłych EV z segmentu B.
Jak jeździ i jak się prowadzi nowe Renault 5? Zwinne i oszczędne
Renault 5 początkowo będzie dostępne z najmocniejszym silnikiem 150 KM i akumulatorem o pojemności 52 kWh. Podczas jazd testowych komputer po 200-kilometrowej trasie, obejmującej także fragment autostrady, wyświetlił średnie zużycie energii na poziomie 15 kW/100 km. Oszczędne zapotrzebowanie na elektrony oznacza, że zasięg ok. 400-410 km wydaje się realny. Jak się jeździ? Od 0 do 100 km/h samochód przyspiesza w 8 sekund, a od 80 do 120 km/h w 6,1 sekundy. Zawadiacka sylwetka hot-hatcha obiecuje znacznie lepszą dynamikę, ale wrażenia zza kierownicy i tak nie dają powodu do narzekania. Nawet w trybie Sport "piątka" nie jest narowista, stąd nigdy nie ma wrażenia, że przednie opony nawiną asfalt.
Na drodze nowe Renault 5, uzbrojone w mnóstwo wzbudzających zaufanie swoim działaniem systemów wsparcia, stawia głównie na komfort. Jest porządnie wyciszone – od wiatru oraz szumów toczenia – i łagodnie pokonuje nierówności, nawet na kocich łbach do kabiny nie wpadają niepożądane odgłosy z okolicy kół. Podwozie to popis francuskich inżynierów – znaleźli złoty środek między skutecznym resorowaniem i wygodą. Auto jest przyjazne w obsłudze, prowadzi się zwinnie i stabilnie – to ogromna zasługa wielowahaczowego zawieszenia z tyłu, rezerwowanego dotąd do aut z wyższych segmentów i niskiej masy (jak na auto eklektyczne; poniżej 1,5 tony). No i ta zwrotność! Jeden manewr wystarczy by zmieścić się między krawężnikami na drodze o szerokości ok. 10 metrów - tu Renault 5 imponuje.
Później gamę powiększy mniejsza bateria 40 kWh z jednostką 120 KM (zasięg do 300 km). 150-konne Renault R5 przystosowano do szybkiego ładowania prądem DC o mocy 100 kW. Wersja 120-konna jest wyposażona w gniazdo DC o mocy 80 kW. Renault zapewnia, że w obu przypadkach wystarczy 30 minut, aby przejść od 15 do 80 proc. poziomu naładowania akumulatora.
Renault 5 E-Tech jest również pierwszym modelem z w nową dwukierunkową ładowarką AC o mocy 11 kW (funkcje V2L vehicle-to-load i V2G vehicle-to-grid). Ładowanie akumulatora 52 kWh od 15 do 80 proc. z terminala AC zajmuje około 3 godzin.
Dwie wersje wyposażenia na początek
Renault 5 na dobry początek przewidziano w dwóch poziomach wyposażenia, każdy z akumulatorem o pojemności 52 kWh. Odmiana Techno to w standardzie 18-calowe alufelgi, 10-calowy cyfrowy kokpit, kamera cofania, system multimedialny openR link z wbudowaną przeglądarką Google, indukcyjna ładowarka do smartfonów, podświetlany wskaźnik ładowania na masce i Active Driver Assist.
Poziom wyposażenia Iconic Five dodatkowo zaoferuje dwukolorowe nadwozie, podgrzewane fotele i kierownicę (3 poziomy), parkowanie bez użycia rąk, przednie, tylne i boczne czujniki wykrywania przeszkód oraz szereg charakterystycznych elementów stylistycznych.
Ile kosztuje nowe Renault 5? W Polsce będzie tańsze niż Fiat 500e
Nieoficjalnie mówi się, że nowe Renault 5 w Polsce będzie kosztować poniżej 125 000 zł, czyli mniej niż Fiat 500e. Włoskie auto to obecnie wydatek od 130 900 zł. Samochód francuskiej marki z pewnością będzie tańszy od elektrycznego Mini (od 146 500 zł).
Nowe Renault 5 w salonach pojawi się pod koniec 2024 roku. Samochód będzie montowany w Douai, a pakiet akumulatorowy w Ruitz (do czasu uruchomienia produkcji kompletnych akumulatorów w gigafabryce w Douai we współpracy z AESC-Envision, latem 2025 r.). Natomiast silnik będzie produkowany w Normandii w zakładzie w Cleon.
Nowe Renault 5 hitem? Opinia
Czy nowe Renault 5 zostanie hitem w Polsce?Na rynku zdominowanym przez SUV-y brakuje normalnych i poręcznych samochodów EV. Miejski model francuskiej marki zapewnia duży zasięg, wygląda świetnie, a pięciodrzwiowe nadwozie jest bardziej praktyczne od propozycji Fiata. Z atrakcyjnie skalkulowaną ceną najmniejszy i najtańszy przedstawiciel elektrycznej rodziny Renault mocno obniży próg wejścia do świata aut zasilanych prądem. Do tego z finasowaniem dedykowanym dla klienta indywidualnego, może okazać się bardzo atrakcyjną opcją z rozsądną ratą miesięczną za użytkowanie.
Nowe Renault 5 - dane techniczne, wymiary, osiągi
Renault 5 E-TECH 100% electric | |
Wersja | EV 52 kWh, silnik 150 KM, comfort range |
SILNIK | |
Typ | Elektryczny synchroniczny z uzwojonym wirnikiem |
Protokół homologacji | WLTP |
Maksymalna moc (kW) | 110 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 245 |
AKUMULATOR TRAKCYJNY | |
Typ | Litowo-jonowy |
Napięcie (V) | 400 |
Pojemność energetyczna (kWh) | 52 |
Masa (kg) (+/-5) | 300 |
OSIĄGI | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 150 |
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (s) | 8 |
1000 m ze startu zatrzymanego (s) | 31,4 |
Przyspieszenie 80–120 km/h | 6,1 |
SCx | 0,746 |
ZASIĘG I ZUŻYCIE ENERGII ELEKTRYCZNEJ (WLTP) | |
Cykl mieszany (km) | 410 |
Homologowane zużycie energii w cyklu mieszanym (kWh/100 km) | 14,9 |
ŁADOWANIE AKUMULATORA TRAKCYJNEGO | |
Ładowarka pokładowa | AC 11 kW + DC 100 kW |
Ładowanie z terminala AC o mocy 11 kW (10%–100%) | 4 godz. 30 min |
Ładowanie z terminala DC o mocy 100 kW (15%–80%) | 30 min |
UKŁAD HAMULCOWY | |
Przód: tarcze wentylowane Ø / grubość (mm) | 296 / 26 |
Tył: tarcze pełne Ø / grubość (mm) | 280 / 9,6 |
KOŁA I OPONY | |
Wymiary opon | 195/55 R18 |
Koło zapasowe | Nie |
UKŁAD KIEROWNICZY | |
Typ | Zmienne elektryczne wspomaganie |
Średnica zawracania kół (m) | 10,3 |
Całkowita liczba obrotów kierownicy | 2,6 |
Przednie zawieszenie | McPherson |
Tylne zawieszenie | Wielowahaczowe |
MASA | |
Masa własna samochodu gotowego do jazdy (kg) | 1449 |
Dopuszczalna masa całkowita (DMC) (kg) | 1920 |
Dopuszczalna masa całkowita zestawu (kg) | 2420 |
Masa maksymalna przyczepy hamowanej (kg) | 500 |
Masa maksymalna przyczepy niehamowanej (kg) | 500 |