Tunel na Zakopiance: 10 mln aut od listopada 2022 r.

Tunel na S7 służy kierowcom już od 16 miesięcy. Obiekt kosztował prawie miliard złotych i był budowany przez 6 lat. Proces drążenia tunelu rozpoczął się 6 marca 2017 r. od portalu północnego w Naprawie i od jezdni w stronę Rabki-Zdroju. Prace prowadzono w trybie tzw. ruchu ciągłego, czyli przez 24 godziny na dobę i przez 7 dni w tygodniu. Ekipy budowlane rozpoczęły drążenie tunelu jednocześnie z obu stron i spotkały się wewnątrz masywu Lubonia Małego 23 października 2019 r. Po 2 latach i 5 miesiącach pracy udało się więc przebić nawę tunelu w kierunku Rabki-Zdroju. Pół roku później, dzięki metodzie tzw. mikrostrzałów (zastosowanie materiałów wybuchowych), budowlańcy ukończyli nawę tunelu w kierunku Krakowa.

Każda z dwóch nitek tunelu posiada po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz dodatkowy pas awaryjny, który w przyszłości może zostać przekształcony w dodatkowy pas ruchu. Przejazd tunelem z prędkością 100 km/h zajmuje nieco ponad minutę (75 sekund). W tunelu zamontowano odcinkowy pomiar prędkości oraz 170 kamer. Od 12 listopada 2022 r. do 9 marca 2024 r. przez tunel przejechało dokładnie 10 019 911 pojazdów, co przekłada się na średnią rzędu 20,7 tys. pojazdów dziennie.

Reklama

Tunel na Zakopiance: kiedy największy ruch?

Reklama

Tunel i sama Zakopianka nie są typowymi drogami tranzytowymi, na których ruch głównie odbywa się w dni robocze, a w weekendy jest mniejszy. W tym przypadku sytuacja wygląda inaczej – większe natężenie ruchu obserwujemy właśnie od piątku do niedzieli. Widać wyraźnie, że jest to trasa głównie turystyczna, na której ruch kształtuje się głównie w zależności od pory roku, kalendarza świąt i warunków pogodowych.

Tunel na Zakopiance / GDDKiA / Krzysztof Nalewajko

Co ciekawe, nawet latem w dni powszednie (od poniedziałku do czwartku) ruch zwykle utrzymuje się na poziomie nieco ponad 22 tys. pojazdów na dobę (w ciągu roku szkolnego w tych dniach jest to ok. 20 tys.). Natomiast od piątku do niedzieli liczba ta wzrasta już do prawie 29 tys, pojazdów każdego dnia. Największy ruch odnotowano w niedzielę 10 września 2023 r. – 40 524 pojazdów.

Najmniejsze natężenie ruchu w ciągu doby odnotowywane jest oczywiście w nocy. Między 1 a 4 nad ranem przez tunel zazwyczaj przemieszcza się około pół tysiąca pojazdów. Natomiast największy ruch obserwuje się między godzinami 12 a 13 – w tym czasie przejeżdża przez tunel prawie dwa tysiące pojazdów. Latem każdego dnia przez tunel przejeżdżało około 25 tys. samochodów, z tego około 2/3 podróży przypada na godziny od 9 do 19.

Spiesz się powoli, czyli OPP w tunelu na Zakopiance

W tunelu działa system odcinkowego pomiaru prędkości (OPP). Wyniki? Ponad 99 proc. kierowców przestrzega ograniczenia prędkości (100 km/h) podczas przejazdu przez tunel. Wśród tych nielicznych, którzy przekraczają dozwoloną prędkość (co stanowi mniej niż 0,5 proc. kierowców), większość pozwala sobie na maksymalnie o 20 km/h za szybko. Niestety, zdarzają się także przypadki znacznie większych przekroczeń – o ponad 80 km/h. W takich sytuacjach kierowcy otrzymują mandaty w wysokości 2,5 tys. zł i 15 punktów karnych.

Tunel na Zakopiance. Odcinkowy pomiar prędkości już działa! / gov.pl

Łączność alarmową oraz system ostrzegania pożarowego zapewnia 119 tzw. ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 240 czujników dymu oraz cztery czujniki liniowe ciepła. Wyposażenie tunelu uzupełnia 178 głośników, przez które przekazywane są ostrzeżenia i polecenia w przypadku zaistnienia sytuacji awaryjnych.

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wynosi 2 547 601 820,15 zł, a dofinansowanie ze środków UE – 1 299 635 604,11 zł.

10 mln aut przejechało tunelem na Zakopiance. Pokonanie 2058 metrów trwa 75 sekund / GDDKiA / Krzysztof Nalewajko