Wyprzedzające się ciężarówki to zmora dróg dwupasmowych w Polsce. Taki manewr może trwać kilka minut i ciągnąć się kilometrami. Jednak wygląda na to, że koszmar z blokowaniem ruchu przez "słonie" ma szansę zniknąć. Rząd właśnie przyjął projekt ustawy, która zmienia zasady poruszania się samochodów ciężarowych na drogach szybkiego ruchu.

Reklama

Celem jest to, aby zakazać wyprzedzania samochodów ciężarowych przez samochody ciężarowe na drogach szybkiego ruchu – powiedział Andrzej Adamczyk. Jak dodał, chodzi o to, aby upłynnić ruch na drogach szybkiego ruchu i zmniejszyć zagrożenie wynikające z wyprzedzania się wzajemnego ciężarówek. W jaki sposób rząd chce tego dokonać?

Zakaz wyprzedzania się ciężarówek, rząd zmienia przepisy - SZCZEGÓŁY

Z dokumentu wynika, że proponowane brzmienie przepisu zapewni, iż przynajmniej jeden pas ruchu na jezdni autostrady lub drogi ekspresowej (o minimum 3 pasach ruchu w jednym kierunku) będzie wolny od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, czyli ciężarówek.

Reklama
Zakaz wyprzedzania się ciężarówek, rząd zmienia przepisy / shutterstock
Reklama

W przypadku ruchu pojazdów na autostradzie lub drodze ekspresowej na odcinku pomiędzy węzłami o 3 pasach ruchu kierujący pojazdem ciężarowym będzie zobowiązany poruszać się jednym z dwóch pasów ruchu położonych najbliżej prawej krawędzi jezdni. Natomiast w przypadku ruchu w obszarze węzła drogowego, w którym występują pasy włączenia i wyłączenia kierujący pojazdem będzie zobowiązany zajmować wyłącznie jeden z dwóch pasów ruchu dla kierunku w którym się porusza, usytuowanych najbliżej prawej krawędzi jezdni – wyjaśniają pomysłodawcy. Na tym jednak nie koniec…

Oto zakaz wyprzedzania się ciężarówek na autostradzie i drodze ekspresowej o dwóch pasach ruchu! Koniec wyścigów słoni

W projektowanej ustawie rząd dodał przepis, który zabrania kierującemu pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, przeznaczonym do przewozu ładunków, wyprzedzania pojazdu samochodowego na autostradzie i drodze ekspresowej o wyłącznie dwóch pasach ruchu przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu.

Potrzeba wprowadzenia przedmiotowej zmiany wynika z konieczności zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego na autostradach i drogach ekspresowych poprzez zapobieżenie nagłego blokowania ruchu i spowolniania ruchu przez pojazdy ciężarowe na drogach o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku– uzasadnili twórcy zmian.

Wyprzedzanie się ciężarówek / GITD

Zakaz wyprzedzania się ciężarówek. Jaki mandat dla kierowcy? Ile punktów karnych?

Z nowego taryfikatora wynika, że naruszenie przez kierującego pojazdem mechanicznym zakazu wyprzedzania pojazdu określonego znakiem drogowym może zakończyć się słoną karą. Kierowca dostanie mandat 1000 zł (lub 2000 zł w przypadku recydywy) oraz 15 punktów karnych.

W takiej sytuacji już niewiele brakuje do utraty prawa jazdy za przekroczenie limitu 24 punktów karnych. Co w przypadku kierowcy zawodowego może oznaczać utratę pracy.

Policja za wyprzedzanie na zakazie może ukarać mandatem 1000 zł, do tego kierowca dostanie 15 punktów karnych / Policja

Na drodze bardzo ważny jest wzajemny szacunek, a także stosowanie się do obowiązujących zasad. Szczególnie na autostradach, gdzie prędkości rozwijane są do 140 km/h powinniśmy zachowywać odpowiednie odstępy między autami i z rozsądkiem zmieniać pas – powiedziała dziennik.pl Małgorzata Dąbrowska z Yanosik.pl. – Zakaz wyprzedzania przez samochody ciężarowe, który znajduje się na wybranych odcinkach dróg również powinien być bezwzględnie przestrzegany. Nie bez przyczyny postawione są znaki, które zabraniają tego manewru. Nieprzemyślane decyzje za kółkiem mogą nas kosztować zdrowie, a niekiedy nawet życie. Wykazujmy się odpowiedzialnością, ale bądźmy także wyrozumiali wobec innych. Zaowocuje to zwiększeniem bezpieczeństwa na polskich drogach – podkreśliła.

Wyprzedzanie się ciężarówek / GITD

Zakaz wyprzedzania się ciężarówek, gdzie dziś obowiązuje?

Na niektórych odcinkach dróg wyprzedzanie przez pojazdy ciężarowe jest zabronione znakiem drogowym "B-26".Oto lista odcinków autostrad, na których obowiązuje zakaz wyprzedzania się ciężarówek:

Autostrada A1 - Województwo łódzkie: na obu jezdniach na wysokości Miejsc Obsługi Podróżnych Głowno i Wiśniowa Góra

  • na wszystkich budowanych odcinkach autostrady z organizacją ruchu 2+2, czyli Tuszyn - Piotrków Trybunalski, Kamieńsk - Radomsko i Radomsko - granica woj. Łódzkiego i śląskiego

Autostrada A2 - województwo łódzkie i mazowieckie:

  • na obu jezdniach na odcinku Łódź - Warszawa

Autostrada A4:

Województwo opolskie - pomiędzy węzłami Brzeg i Strzelce Opolskie w obu kierunkach

Województwo dolnośląskie:

  • pomiędzy Pietrzykowicami a Wądrożem Wielkim (z przerwami)
  • na wzniesieniach przy węźle Legnickie Pole i Lubiatów
  • pomiędzy węzłami Kostomłoty i Gościsław na obu jezdniach
  • na jezdni północnej pomiędzy węzłami Udanin i Budziszów

Województwo śląskie - pomiędzy węzłami Gliwice Sośnica i Gliwice Ostropa w obu kierunkach

Województwo małopolskie -od węzła Balice do węzła Brzesko

Autostrada A6 - województwo zachodniopomorskie - pomiędzy węzłami Klucz i Podjuchy w obu kierunkach

Autostrada A8 - Autostradowa Obwodnica Wrocławia. Województwo dolnośląskie: pomiędzy węzłami Wrocław Północ i Psie Pole w obu kierunkach.

Wyprzedzanie się ciężarówek na S6 / GITD

Samochody rajdowe będą mogły jeździć po drogach publicznych

Adamczyk poinformował, że rząd przyjął również przepisy, zgodnie z którymi samochody rajdowe będą mogły poruszać się między odcinkami rajdu po drogach publicznych. Będą wyposażone w specjalne tablice rejestracyjne i prowadzone przez licencjonowanego pilota.

Darmowe autostrady w Polsce

Minister odniósł się również do przyjętych w środę przez rząd rozwiązań ws. bezpłatnych państwowych autostrad. Jak mówił, projekt przyjętej ustawy w tej sprawie, przewiduje zniesienie opłaty za przejazd dla samochodów osobowych i motocykli po autostradach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Rząd chce, by od 1 lipca br. za przejazd po autostradzie A2 Konin - Stryków oraz A4 Wrocław - Sośnica był bezpłatny dla pojazdów o masie do 3,5 tony. Dotyczyć to ma także przyszłych odcinków autostrad.

Adamczyk był pytany także autostrady zarządzane przez prywatne podmioty. - Koncesjonowane odcinki, czyli te, które są dzisiaj zarządzane przez podmioty prywatne, będą objęte zmianą ustawy, wówczas, kiedy zakończą się negocjacje z koncesjonariuszami - zapowiedział.

Jak mówił, "negocjacje będą szły w kierunku zniesienia opłat za przejazd autostradami". Przypomniał, że A2 zarządzana przez podmiot prywatny, "dzisiaj jest jedną z najdroższych autostrad w Europie w przeliczeniu na kilometr; podobnie, jak A4 miedzy Krakowem, a Katowicami".

Darmowe autostrady w Polsce, tam zostaną zniesione opłaty?

Obecnie kierowcy mają w Polsce do dyspozycji 1800 km autostrad w Polsce. Opłaty są pobierane na odcinakach A2 Stryków – Konin i A4 Wrocław – Sośnica zarządzanych przez GDDKiA o łącznej długości 261 km. Odcinki płatnych autostrad zarządzanych przez koncesjonariuszy: A1 Gdańsk – Toruń, A2 Konin – Nowy Tomyśl – Świecko oraz A4 Katowice – Kraków mają łącznie 469 km długości.

Ciężarówki i samochody osobowe na drodze / GDDKiA / Krzysztof Nalewajko