Niezależna firma doradcza Brand Finance, istniejąca od 1996 roku, opublikowała nowy raport pod tytułem "Brand Finance Global 500 2021", czyli zestawienie 500 najbardziej wartościowych marek. Ranking powstał po analizie sytuacji 5 tys. światowych firm.
Na szczycie ogólnego zestawienia znalazło się Apple – wartość tej marki wyniosła 263 mld dolarów (to wzrost o 87 proc.). Dzięki temu firma kierowana przez Tima Cooka zdetronizowała dotychczasowego króla: Amazon, czyli największy na świecie sklep internetowy, z kwotą 254 mld dol. spadł na 2. lokatę. Google zamyka podium – wartość giganta oceniono na 191 mld dolarów. Microsoft jest czwarty w szeregu – wartość oceniono na 140 mld dolarów.
Toyota najwyżej, Tesla najszybciej
Najwyżej sklasyfikowaną marką motoryzacyjną jest Toyota. Japońska firma zajęła 1. miejsce w Automotive Industry 2021 Ranking firmy Brand Finance. A jej wartość wyceniono na prawie 59,5 mld dolarów, to o 1,4 mld zielonych więcej niż w roku 2020. W rankingu wszystkich światowych marek Brand Finance Global 500 2021 Toyota zajęła 12. miejsce awansując o 15 oczek.
– Toyota osiąga ponadprzeciętne wyniki w trudnych warunkach, przyczyniając się do stabilizacji japońskiej branży motoryzacyjnej w czasie pandemii – powiedział Alex Haigh, dyrektor ds. oceny wartości w Brand Finance. – Marka jest obecna na rynku od 75 lat, ewoluując od małej lokalnej firmy, założonej przez producenta automatycznego krosna, do globalnego lidera branży motoryzacyjnej i jednej z najbardziej cenionych i szanowanych marek na świecie, która swoją pozycję opiera na zaufaniu i niezawodności. Pierwsze miejsce w rankingu Brand Finance to nie przypadek. Wysokiej jakości architektura TNGA, ciągła kreatywność oraz innowacyjność stanowią fundament rozwoju Toyoty – ocenił.
Eksperci podkreślają, że wśród firm motoryzacyjnych zestawionych w rankingu najszybciej rozwija się Tesla, która w porównaniu do 2020 roku wystrzeliła o 158 proc. do wartości 32 mld dolarów. Analitycy zauważają jednocześnie, że największą siłą firmy Elona Muska są innowacje technologiczne.
– Kapitalizacja rynkowa Tesli wzrosła w ciągu ostatniego roku o 500 mld dolarów, co daje jej wartość równą sumie dziewięciu największych producentów samochodów na świecie– podliczają badacze. – Podczas gdy Tesla wyprzedza tłumy, był to trudny rok dla większości tradycyjnych marek samochodów w rankingu Brand Finance Global 500 2021, ponieważ cztery na pięć straciło na wartości lub uległo stagnacji – wskazują.
Mercedes z rekordową stratą
Mercedes, który jeszcze w zeszłym roku był najcenniejszą marka w branży, odnotował największy spadek wartości wśród wszystkich producentów samochodów w rankingu (-10 proc. do 58,2 mld dolarów). W ocenie analityków niemiecka marka nie potrafiła zachęcić kierowców do swoich aut elektrycznych. Wynikom sprzedaży producenta ze Stuttgartu zaszkodziła też pandemia COVID-19. W efekcie Mercedes spadł na drugie miejsce za Toyotą.
Eksperci Brand Finance wskazują, że Renault (spadek o 10 proc. do 9,9 mld dolarów) i Nissan (-9 proc. do 16,2 mld dolarów) także odnotowały jedne z największych spadków w branży. – Zyski Nissana spadły o 33 proc. do najniższego poziomu od 2009 r., Przez co japońska marka samochodów jest praktycznie nierentowna – skwitowali eksperci.
Wartość marek motoryzacyjnych wg Brand Finance
Miejsce w rankingu 2021 | Firma | Wartość marki w 2021 (mld USD) | Wartość marki w 2020 (mld USD) |
1. (awans z 2) | Toyota | 59,479 | 58,076 |
2. (spadek z 1) | Mercedes | 58,225 | 65,041 |
3. | Volkswagen | 47,020 | 44,897 |
4. | BMW | 40,447 | 40,483 |
5. | Porsche | 34,326 | 33,911 |
6. (awans z 12) | Tesla | 31,986 | 12,416 |
7. (spadek z 6) | Honda | 31,366 | 33,102 |
8. (spadek z 7) | Ford | 22,676 | 18,515 |
9. (awans z 10) | Volvo | 17,750 | 16,914 |
10. (spadek z 9) | Audi | 17,187 | 16,973 |