Suzuki Jimny, Toyota C-HR a może Volkswagen Tiguan lub Skoda Kamiq? Lepiej jednak nowy Hyundai Tucson? Który samochód wybrać, żeby szybko nie taniał? Specjaliści firmy Info-Ekspert pod rękę z Instytutem Samar przygotowali prognozy wartości rezydualnych dla 20 modeli dostępnych na polskim rynku w 2020 roku. Na potrzeby obliczeń założono 5 lat eksploatacji i roczny przebieg na poziomie 15 tys. km. Pod uwagę brano średnią wartość ze wszystkich oferowanych konfiguracji danego modelu.

Reklama

Żeby samochód szybko nie taniał

Trzeba wiedzieć, że wartość samochodu spada już od momentu, w którym wyjedzie on z salonu. Nowe auto najwięcej traci na wartości w ciągu 3-4 pierwszych lat eksploatacji - powinni to zapamiętać jako wskazówkę zarówno kupujący (wybieraj trzy- lub czterolatki), jak i ci którzy chcą sprzedać młode auto (nie śpiesz się, poczekaj rok lub dwa, bo teraz stracisz). Dlatego przy wyborze nowych czterech kółek warto pomyśleć o jego wartości rezydualnej (RV), czyli sumie, za którą można je sprzedać po kilku latach użytkowania. Im ona wyższa, tym niższa utrata wartości, czyli auto mniej będzie nas kosztować w całkowitym rozrachunku.

Volvo XC60 / Volvo

Modele SUV w przewadze

Różnica między wartością odsprzedaży modeli porównywalnych pod względem segmentu, napędu i wyposażenia może sięgać kilku tysięcy złotych. Wartość rezydualna wpływa nie tylko na całkowity koszt posiadania auta, ale także na wysokość rat w leasingu. A z najnowszego raportu wynika, że każdy z 20 modeli po analizowanym 5-letnim okresie i z przebiegiem na poziomie 75 tys. km zachowa co najmniej 52 proc. wartości początkowej.

Zdecydowaną większość stanowią modele z nadwoziem SUV - 13 aut, z czego pięć na czołowych pozycjach. Najliczniej jest reprezentowana Toyota oraz Grupa Volkswagen. Do zestawienia załapał się tylko jeden model z segmentu premium - Volvo XC60.

Toyota C-HR / Media / Jayson Fong - www.jaysonfong.com

Toyota i Suzuki najbardziej trzymają wartość

Najbardziej kierowców zaskoczą Toyota C-HR i Suzuki Jimny. Japońskie auta po pięciu latach utrzymają odpowiednio 56,9 proc. i 56,4 proc. początkowej wartości, dzięki czemu zajmują kolejno pierwszą i drugą lokatę na podium. Dla porównania ostatnia w Top20 Skoda Fabia będzie warta 52 proc.

Suzuki Jimny / Suzuki / MICHAL JARON

Nowy Hyundai Tucson zamyka pudło z wynikiem 55,3 proc. wartości zapłaconej w salonie.

Z kolei nowa Toyota Yaris uzyskała wynik RV 54,5 proc. i zajęła pierwsze miejsce w segmencie B (szóste w ogólnym zestawieniu). Wśród samochodów kompaktowych (segment C) najbardziej wartość trzyma Toyota Corolla - z raportu wynika, że po 5 latach będzie można ją sprzedać za 53,9 proc. ceny zapłaconej w salonie.

Top 20 samochodów o najniższej utracie wartości za 5 lat:

Model Wartość rezydualna
Toyota C-HR 56,9 proc.
Suzuki Jimny 56,4 proc.
Hyundai Tucson 55,3 proc.
Dacia Duster 55,2 proc.
Volkswagen Tiguan 54,7 proc.
Toyota Yaris 54,5 proc.
Mitsubishi ASX 54,3 proc.
Toyota Corolla 53,9 proc.
Toyota RAV4 53,8 proc.
Skoda Kamiq 53,7 proc.
Nissan Qashqai 53,5 proc.
Skoda Octavia 53,4 proc.
Volkswagen T-Roc 53,1 proc.
Volvo XC60 52,9 proc.
Kia Sportage 52,7 proc.
Renault Clio 52,6 proc.
Suzuki Vitara 52,5 proc.
Fiat 500 52,4 proc.
Volkswagen Golf 52,2 proc.
Skoda Fabia 52 proc.