Opony letnie w rozmiarze 215/60 R 17 do samochodów typu SUV trafiły pod lupę ekspertów niemieckiego magazynu Auto Bild allrad. Lista obejmowała 10 kompletów. Każdy zestaw oceniano wg piętnastu kryteriów, test obejmował m.in. zachowanie na mokrej i suchej nawierzchni, a także pomiar trakcji na różnych nawierzchniach terenowych, takich jak piasek, żwir, trawa i błoto. Samochodem testowym był Jeep Renegade. Wyniki?

Reklama

1. Goodyear EfficientGrip 2 SUV 96V (576 zł/sztuka) nie tylko zwyciężyła w teście – uzyskała najwyższy wynik ogólny – ale także jako jedyna znalazła się w ścisłej czołówce w każdej z badanych kategorii. Testerzy opisali opony Goodyear jako wzorowe pod względem właściwości jezdnych na wszystkich nawierzchniach, wskazując na sportowe prowadzenie, precyzyjne zachowanie kierownicy oraz krótką drogę hamowania zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Eksperci podkreślili bardzo niskie opory toczenia – ta cecha przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.

Goodyear EfficientGrip 2 SUV zwycięzcą testu magazynu Auto Bild allrad / Goodyear

2. Michelin Primacy 4 96V (525 zł) zajęła drugie miejsce. Eksperci wskazali na najlepsze osiągi na mokrej i suchej nawierzchni, bezpieczne zachowanie w przypadku aquaplaningu, precyzyjne prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni, krótkie drogi hamowania na suchej nawierzchni. Za słabą stronę uznali umiarkowaną przyczepność na piasku.

3. Bridgestone Turanza T005 96V (473 zł) zamyka podium. Ekspertom spodobało się dynamiczne prowadzenie z wysoką precyzją kierowania na mokrych i suchych zjazdach oraz w terenie. Zwrócili uwagę na krótką drogę hamowania na suchej nawierzchni i niskie opory toczenia. Słaba strona to umiarkowana przyczepność.

4. Continental PremiumContact 6 96V (496 zł) zakończyła test na czwartej lokacie z oceną "dobra". Eksperci uznali, że niemiecka opona oferuje doskonałą sterownością na wszystkich nawierzchniach, precyzyjne prowadzenie, krótkie drogi hamowania na mokrej i suchej nawierzchni. Słabe strony to umiarkowana przyczepność na trawie i żwirze.

5. Nokian Wetproof SUV 100V (398 zł) z piątym wynikiem w teście także zasłużyła na ocenę "dobra". Po stronie plusów testujący wpisali bezpieczne zachowanie w przypadku aquaplaningu, trakcję na trawie i żwirze oraz krótką droga hamowania na mokrej i suchej nawierzchni. Słabe strony? Podwyższony opór toczenia i opóźniona reakcja układu kierowniczego.

Jeep Renegade 4xe / Jeep / Ph.Alberto Giorgio Alquati

6. Falken ZIEX ZE310 EcoRun 96V (402 zł). Szósta w teście i oceniona jako dobra. Ten komplet opon zdaniem ekspertów zapewnił dobre właściwości w zakresie aquaplaningu, stabilne, bezpieczne prowadzenie na mokrej nawierzchni, krótkie drogi hamowania na suchej nawierzchni. Minusy: umiarkowana przyczepność na żwirze i błocie, zwiększony opór toczenia.

7. Maxxis Premitra 5 HP5 96H (392 zł) została oceniona jako zadowalająca. Po stronie plusów wpisano: najlepsze rezerwy bezpieczeństwa na aquaplaning, krótką drogę hamowania na suchej nawierzchni, dobry komfort. Minusy to: podsterowność i opóźniona reakcja na mokrej nawierzchni, wydłużona droga hamowania na mokrej nawierzchni.

8. BFGoodrich Advantage SUV 96V (528 zł) – komplet opon uznany za zadowalający. Wśród mocnych stron wskazano: wysoką przyczepność na żwirze i błocie, dobry komfort, niskie opory toczenia. Słabe strony: niska przyczepność na piasku, podsterowność na mokrej i suchej nawierzchni, ograniczona precyzja kierowania i kiepskie zwrotne.

9. Toyo Proxes Comfort 100V (501 zł) zdaniem testujących powinna zapewnić przyczepność na żwirze i piasku, bezpieczne właściwości w zakresie aquaplaningu oraz dobry komfort. Po stronie minusów wpisano: umiarkowane zdolności terenowe, opóźnioną reakcję układu kierowniczego i podsterowność na mokrej nawierzchni, wydłużoną drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Finalnie ten komplet uznano za zadowalający.

10. Imperial EcoSport SUV 100V (301 zł ) – zestaw chińskich opon eksperci ocenili jako "niezalecany". Plus jest tylko jeden – bezpieczne zachowanie przy aquaplaningu. Minusy: słabe właściwości na mokrej nawierzchni, nadsterowność na mokrej nawierzchni, wydłużona droga hamowania na mokrej i suchej nawierzchni.

Jeep Renegade 4xe / dziennik.pl