Opony letnie w rozmiarze 215/60 R 17 do samochodów typu SUV trafiły pod lupę ekspertów niemieckiego magazynu Auto Bild allrad. Lista obejmowała 10 kompletów. Każdy zestaw oceniano wg piętnastu kryteriów, test obejmował m.in. zachowanie na mokrej i suchej nawierzchni, a także pomiar trakcji na różnych nawierzchniach terenowych, takich jak piasek, żwir, trawa i błoto. Samochodem testowym był Jeep Renegade. Wyniki?

Reklama

1. Goodyear EfficientGrip 2 SUV 96V (576 zł/sztuka) nie tylko zwyciężyła w teście – uzyskała najwyższy wynik ogólny – ale także jako jedyna znalazła się w ścisłej czołówce w każdej z badanych kategorii. Testerzy opisali opony Goodyear jako wzorowe pod względem właściwości jezdnych na wszystkich nawierzchniach, wskazując na sportowe prowadzenie, precyzyjne zachowanie kierownicy oraz krótką drogę hamowania zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Eksperci podkreślili bardzo niskie opory toczenia – ta cecha przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.

Goodyear EfficientGrip 2 SUV zwycięzcą testu magazynu Auto Bild allrad / Goodyear

2. Michelin Primacy 4 96V (525 zł) zajęła drugie miejsce. Eksperci wskazali na najlepsze osiągi na mokrej i suchej nawierzchni, bezpieczne zachowanie w przypadku aquaplaningu, precyzyjne prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni, krótkie drogi hamowania na suchej nawierzchni. Za słabą stronę uznali umiarkowaną przyczepność na piasku.

Reklama

3. Bridgestone Turanza T005 96V (473 zł) zamyka podium. Ekspertom spodobało się dynamiczne prowadzenie z wysoką precyzją kierowania na mokrych i suchych zjazdach oraz w terenie. Zwrócili uwagę na krótką drogę hamowania na suchej nawierzchni i niskie opory toczenia. Słaba strona to umiarkowana przyczepność.

4. Continental PremiumContact 6 96V (496 zł) zakończyła test na czwartej lokacie z oceną "dobra". Eksperci uznali, że niemiecka opona oferuje doskonałą sterownością na wszystkich nawierzchniach, precyzyjne prowadzenie, krótkie drogi hamowania na mokrej i suchej nawierzchni. Słabe strony to umiarkowana przyczepność na trawie i żwirze.

5. Nokian Wetproof SUV 100V (398 zł) z piątym wynikiem w teście także zasłużyła na ocenę "dobra". Po stronie plusów testujący wpisali bezpieczne zachowanie w przypadku aquaplaningu, trakcję na trawie i żwirze oraz krótką droga hamowania na mokrej i suchej nawierzchni. Słabe strony? Podwyższony opór toczenia i opóźniona reakcja układu kierowniczego.

Jeep Renegade 4xe / Jeep / Ph.Alberto Giorgio Alquati
Reklama

6. Falken ZIEX ZE310 EcoRun 96V (402 zł). Szósta w teście i oceniona jako dobra. Ten komplet opon zdaniem ekspertów zapewnił dobre właściwości w zakresie aquaplaningu, stabilne, bezpieczne prowadzenie na mokrej nawierzchni, krótkie drogi hamowania na suchej nawierzchni. Minusy: umiarkowana przyczepność na żwirze i błocie, zwiększony opór toczenia.

7. Maxxis Premitra 5 HP5 96H (392 zł) została oceniona jako zadowalająca. Po stronie plusów wpisano: najlepsze rezerwy bezpieczeństwa na aquaplaning, krótką drogę hamowania na suchej nawierzchni, dobry komfort. Minusy to: podsterowność i opóźniona reakcja na mokrej nawierzchni, wydłużona droga hamowania na mokrej nawierzchni.

8. BFGoodrich Advantage SUV 96V (528 zł) – komplet opon uznany za zadowalający. Wśród mocnych stron wskazano: wysoką przyczepność na żwirze i błocie, dobry komfort, niskie opory toczenia. Słabe strony: niska przyczepność na piasku, podsterowność na mokrej i suchej nawierzchni, ograniczona precyzja kierowania i kiepskie zwrotne.

9. Toyo Proxes Comfort 100V (501 zł) zdaniem testujących powinna zapewnić przyczepność na żwirze i piasku, bezpieczne właściwości w zakresie aquaplaningu oraz dobry komfort. Po stronie minusów wpisano: umiarkowane zdolności terenowe, opóźnioną reakcję układu kierowniczego i podsterowność na mokrej nawierzchni, wydłużoną drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Finalnie ten komplet uznano za zadowalający.

10. Imperial EcoSport SUV 100V (301 zł ) – zestaw chińskich opon eksperci ocenili jako "niezalecany". Plus jest tylko jeden – bezpieczne zachowanie przy aquaplaningu. Minusy: słabe właściwości na mokrej nawierzchni, nadsterowność na mokrej nawierzchni, wydłużona droga hamowania na mokrej i suchej nawierzchni.

Jeep Renegade 4xe / dziennik.pl