Hyundai Kona Electric zadebiutował w 2018 roku. Koreańczycy utrzymują, że w Europie popyt na ten samochód elektryczny przekroczył ich oczekiwania. Awangardowy styl na jaki zdobyli się wtedy projektanci, wydajny napęd i duży zasięg podziałały jak magnes – w ciągu zaledwie dwóch lat na całym świecie sprzedano ponad 120 tys. egzemplarzy, z czego przeszło 53 tys. na Starym Kontynencie. Wiosną 2020 dla przyspieszenia dostaw Hyundai uruchomił produkcję w swojej fabryce w Czechach. Dzięki temu Kona Electric w zeszłym roku była najlepiej sprzedającym się elektrycznym modelem SUV. A teraz na polskim rynku debiutuje nowa odsłona tego auta…

Hyundai Kona Electric Hyundai Kona Electric / Hyundai

Kona Electric po operacji plastycznej to przede wszystkim odświeżone oblicze. Zniknęła imitacja grilla. Przód gładki niczym w modelach Tesli przecinają nowe światła LED do jazdy dziennej. Asymetryczny port ładowania został w starym miejscu. Za to ostrzejsze reflektory rozciągają się teraz na błotniki i łączą się z lakierowanymi nakładkami nadkoli. Do tego są jeszcze pionowe wloty powietrza dla poprawy aerodynamiki. Zderzaki zyskały satynowe listwy ozdobne. Po wszystkich zabiegach stylistycznych nowa Kona Electric jest o 25 mm dłuższa od poprzedniej wersji.

Hyundai Kona Electric Hyundai Kona Electric / Hyundai

Zmiany wlały się także do wnętrza. Po raz pierwszy Kona Electric jest wyposażona w zestaw cyfrowych zegarów z wyświetlaczem o przekątnej 10,25 cala. Do obsługi multimediów przewidziano ekran 8-calowy lub 10,25-cala. System jest bezprzewodowo kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto. W tylnej części są dwa porty USB.

Hyundai Kona Electric Hyundai Kona Electric / Hyundai

Nowa Kona Electric dostała też najnowszą wersję systemu Bluelink, która pozwala sterować samochodem za pomocą smartfona lub głosu. Aplikacja wyświetla zasięg i stan naładowania akumulatora, a także pozostały czas ładowania. Pozwala zaprogramować czas ładowania, podgrzewania kabiny, a dzięki funkcji zdalnego ładowania kierowca może rozpocząć i zatrzymać uzupełnianie prądu. Swój profil dzięki danym w chmurze można przenieść do innych samochodów Hyundaia z tą funkcją. Jeśli kierowca musi zaparkować auto w promieniu od 200 m do 2 km od celu podróży, można włączyć nawigację w trybie pieszym, aby wznowić jej prowadzenie na smartfonie (korzystając z rzeczywistości rozszerzonej lub Google Maps). Funkcja monitorowania ruchu online wykorzystuje rzeczywiste oraz historyczne informacje o prędkości, które są przechowywane na serwerze i aktualizowane co miesiąc – dzięki temu system potrafi przewidzieć nadchodzący ruch.

Hyundai Kona Electric Hyundai
Reklama

Kona Electric. Napęd i zasięg

Hyundai Kona Electric po zmianach to dalej dwa zespoły napędowe do wyboru.

Reklama

Wersję z akumulatorem 64 kWh napędza silnik elektryczny o mocy 204 KM – takie auto przyspiesza do 100 km/h w 7,9 sekundy. Producent deklaruje zasięg do 484 km (WLTP), a zużycie energii na poziomie 14,7 kWh/100km (WLTP).

Podstawowa wersja z baterią 39,2 kWh i 136-konnym silnikiem rozpędza się do setki w 9,9 sekundy. Topowa odmiana osiąga prędkość maksymalną 167 km/h, a wersja bazowa - 155 km/h. W obu przypadkach kierowca dostaje 395 Nm momentu obrotowego. Deklarowany zasięg to 305 km (WLTP), przy zużyciu energii równym 14,3 kWh/100km (WLTP).

Hyundai Kona Electric Hyundai Kona Electric / Hyundai

Czas ładowania

W obu przypadkach ładowanie polimerowego akumulatora litowo-jonowego od 10 do 80 procent przy użyciu szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 100 kW zajmuje 47 minut. Kona Electric jest dostępna z opcjonalną trójfazową ładowarką pokładową o mocy 11 kW.

Rodzaj ładowania Moc ładowania Kona Electric 39,2 kWh Kona Electric 64 kWh
Szybka ładowarka DC 10-80 proc. 50 kW 48 min. 64 min.
100 kW 47 min. 47 min.
Szybka ładowarka AC 10-100 proc. 7,2 kW 6 godz. 9 godz. 15 min.
10,5 kW 4 godz. 20 min. 6 godz. 50min.
Domowe gniazdko 10-100 proc. 2,6 kW 17 godz. 28 godz.
Hyundai Kona Electric Hyundai Kona Electric / Hyundai
Hyundai Kona Electric Hyundai

Więcej systemów

Także pod względem systemów wspomagani kierowcy elektryczna Kona w nowej odsłonie jest na czasie. Lista wzbogaciła się o asystenta unikania kolizji z tyłu i układ zapobiegający zderzeniu z pojazdem w martwym polu. Systemy teraz nie tylko wysyłają ostrzeżenia, ale także aktywują hamulce w razie potrzeby. Kolejna nowość to system ostrzegający o odjechaniu poprzedzającego pojazdu. Wśród nowych funkcji jest także ostrzeganie o bezpiecznym wyjściu z auta i monitorowanie tylnych siedzeń (funkcja rozpoznaje, czy tylne drzwi zostały otwarte przed podróżą). O bezpieczeństwo zadba też system eCall, który powiadomi służby ratownicze o wyzwoleniu poduszek bezpieczeństwa.

Hyundai Kona Electric Hyundai Kona Electric / Hyundai

Hyundai KONA Electric taniej. Ceny i wyposażenie

Hyundai KONA Electric to trzy poziomy wyposażenia – Style, Premium i Platinum.

Najtańsza wersja Style z bazowym 136-konnym napędem z kosztuje 155 900 zł. Auto przed modernizacją kosztowało 158 400 zł.

Standardowe wyposażenie obejmuje systemy unikania kolizji czołowych, utrzymywania pasa ruchu, podążania na pasie ruchu, monitorowania tylnej kanapy, monitorowania ciśnienia w oponach, eCall, a także przednie, boczne i kurtynowe poduszki bezpieczeństwa, mocowania ISOFIX na tylnych fotelach oraz elektryczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold. Na pokładzie jest również automatyczna klimatyzacja, bezkluczykowy dostęp, kamera cofania, tylne czujniki parkowania, tempomat, regulowana w dwóch płaszczyznach wielofunkcyjna kierownica czy też fotel kierowcy z regulacją podparcia lędźwiowego. Po raz pierwszy Kona Electric jest wyposażona w cyfrowy zestaw wskaźników z 10,25-calowym wyświetlaczem. Ekran multimediów to dotykowy ekran o przekątnej 8-cali. Audio z z cyfrowym radiem DAB i 6 głośnikami umożliwia bezprzewodową łączność z Apple Car Play i Android Auto oraz obsługę technologii Bluetooth. Seryjne są również 17-calowe alufelgi, światła do jazdy dziennej LED, metalowe nakładki na pedały oraz boczne listwy w kolorze nadwozia.

Hyundai Kona Electric Hyundai Kona Electric / Hyundai
Hyundai Kona Electric Hyundai Kona Electric / Hyundai

Bogatsza wersja Premium z silnikiem 136 KM kosztuje 165 900 zł (minus 6100 zł w porównaniu do starego modelu). Jednostka 204 KM to wydatek przynajmniej 183 900 zł (taniej o 12 100 zł). Taki elektryk oferuje dodatkowo podgrzewane przednie fotele, podgrzewaną kierownicę, elektrochromatyczne lusterko wsteczne, czujnik deszczu, przyciemniane tylne szyby, reflektory LED i światła tylne LED oraz system multimedialny z 10,25-calowym wyświetlaczem, fabryczną nawigacją, łącznością Bluelink oraz Premium Audio Krell ze wzmacniaczem i głośnikiem centralnym.

Hyundai Kona Electric Hyundai Kona Electric / Hyundai
Hyundai Kona Electric Hyundai Kona Electric / Hyundai

Topowa odmiana Platinum jest dostępna wyłącznie z 204-konnym napędem u kosztuje 201 900 zł (taniej o 14 200 zł). Wyposażenie obejmuje asystentów monitorowania martwego pola, ostrzegania o ruchu poprzecznym, unikania kolizji czołowych z wykrywaniem pieszych i rowerzystów, jazdy autostradowej oraz system inteligentnego ostrzegania o ograniczeniach prędkości i inteligentny tempomat z funkcją Stop&Go. W kabinie przewidziano m.in. elektrycznie sterowane fotele przednie, podgrzewane tylne siedzenia, wyświetlacz Head-Up, oświetlenie nastrojowe, ładowarkę bezprzewodową do smartfonów. Do tego standard obejmuje elektrycznie składane lusterka i przednie czujniki parkowania, pompę ciepła i trójfazową ładowarkę pokładową 11 kW, która skraca czas ładowania o ponad 2 godziny.

Do wersji Platinum za 6 tys. zł można dokupić pakiet Leather, czyli skórzaną tapicerkę w kolorze czarnym lub jasnobeżowym oraz wentylowane fotele.

Kona Electric jest dostępna z kontrastowymi dachami w kolorze Chalk White i Phantom Black. W gamie pojawiły się nowe lakiery – Dive in Jeju, Silky Bronze, Shimmering Silver, Teal. Ponadto do wyboru są kolory Galactic Grey, Dark Knight, Sunset Red, Engine Red, Phantom Black oraz Chalk White.

Hyundai Kona Electric Hyundai Kona Electric / Hyundai
Hyundai Kona Electric Hyundai Kona Electric / Hyundai
Hyundai Kona Electric Hyundai Kona Electric / Hyundai