Gerlach to nowy pojazd opancerzony stworzony dla wojsk rozpoznania. Prace nad nim trwały dwa lata. Od projektu na kartce, przez rozwój i testy jeżdżącego prototypu samochód jest dziełem spółki Zetor Engineering Slovakia wchodzącej w skład czeskiej grupy HTC Investments.

Auto pomyślano tak by spełniało standardy normy balistycznej Stanag 4569. Ochrona balistyczna kabiny jest na poziomie 1., co oznacza, że osłoni załogę przed ostrzałem z broni małokalibrowej (7,62×51 mm). Producent może jednak podwyższyć zabezpieczenie do 3. poziomu. Konstrukcja zniesie eksplozję miny czy improwizowanego ładunku wybuchowego IED – to ochronę na poziomie 2a (3a/3b w opcji) zapewnia podwójne dno podwozia ukształtowanie w kształcie litery V.

Zetor Gerlach Zetor Engineering

Kabinę zaplanowano dla sześciu uzbrojonych i wyekwipowanych żołnierzy o wzroście do 190 cm i masie ciała do 120 kg. A w razie konieczności wnętrze pomieści jeszcze dwie osoby. Gerlach przewiezie też 1500 kg ładunku. Pojazd można wyposażyć w pojedynczy i ręcznie obsługiwany małokalibrowy karabin maszynowy lub zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z wielkokalibrowym karabinem maszynowym 12,7 mm. Zetor przewiduje różne rodzaje nadwozia i przeznaczenia, na liście jest m.in. model pickup czy ambulans.

Sercem auta jest 326-konny silnik Diesla (1300 Nm), który rozpędza 12-tonowe cielsko do 110 km/h. Gerlach potrafi podjechać pod wzniesienie o kącie nachylenia do 70 proc., a także pokonać przeszkodę wodną o głębokości 1,2 metra oraz 0,9 m koleiny. W testowaniu zdolności terenowych pomaga były kierowca rajdowy, który m.in. rywalizował na trasie Rajdu Dakar. 220-litrowy zbiornik paliwa pozwala na pokonanie dystansu 800 km bez konieczności tankowania.

Zetor Gerlach Zetor Engineering

Cena? Od 400 tys. euro. Zetor Gerlach zadebiutuje we wrześniu na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego MSPO w Kielcach. Być może przypadnie do gustu przedstawicielom Ministerstwa Obrony Narodowej. Przypominamy, że MON w ramach postępowania przetargowego pod kryptonimem Mustang ciągle szuka następcy dla wysłużonego Honkera. To już trzecie podejście. Tym razem Inspektorat Uzbrojenia chce kupić 900 sztuk pojazdów - w tym 859 samochodów w wersji nieopancerzonej oraz 41 aut opancerzonych. Dostawa ma być zrealizowana w latach 2019-2022.

Trwa ładowanie wpisu

Zetor Gerlach Zetor Engineering
Zetor Gerlach Zetor Engineering
Zetor Gerlach ma 5,65 m długości, 2,5 m szerokości oraz 2,5 m wysokości. Ładowność użytkowa wynosi 1,5 t, a masa całkowita 12-12,5 t. Promień skrętu producent określa na 7,5 m, a rozstaw osi 3,6 m Zetor Engineering
Zetor Gerlach Zetor Engineering
Zetor Gerlach Zetor Engineering
Zetor Gerlach Zetor Engineering