Mercedes 770K Grosser Offener Tourenwagen to chyba najsłynniejszy samochód z czasów II wojny światowej. Auto we wrześniu 1938 roku zamówił dla Adolfa Hitlera jego osobisty kierowca oficer SS Erich Kempka. I już pod koniec lipca 1939 roku kabriolet trafił do garaży Kancelarii Rzeszy w Berlinie. Do dziś przetrwały dokumenty potwierdzające oryginalność pojazdu oraz zamówienie dla przywódcy nazistów.

Reklama

- Drugi identyczny egzemplarz jest w Muzeum Techniki w Sinsheim. Kancelaria Rzeszy zamówiła dwa takie mercedesy w odstępie 2 lat plus kompletnie opancerzoną limuzynę 770K dla Himmlera - powiedział dziennik.pl Maciej Pertyński, dziennikarz i bloger motoryzacyjny, jedyny polski juror konkursu na Światowy Samochód Roku (WCOTY).

Bezpieczny jak czołg?

Mercedes 770K GOT to jeżdżąca forteca. W trosce o bezpieczeństwo Fuhrera kabriolet został opancerzony. Kanclerza III Rzeszy w czasie przejazdów chroniły m.in. szyby z laminowanego szkła o grubości 40 mm. Pod poszyciem drzwi i boków karoserii ukryto stalowy pancerz gruby na 18 mm. Również podwozie zabezpieczono dodatkowymi płytami chroniącymi przed skutkami wybuchu. Opony także kryły specjalne wzmocnienia. Drzwi wyposażono w elektryczną blokadę. Pancerne auto gotowe do drogi (z płynami i bez kierowcy) waży niemal 5 ton (dokładnie 4780 kg), a jego maksymalna masa całkowita to 5420 kg.

Worldwide Auctioneers

Także wymiary robią wrażenie. Mercedes 770K mierzy 6 m. Szerokość to ciut ponad 2 m, a wysokość przy zamkniętym materiałowym dachu wynosi 1,8 m. Rozstaw osi - 3,8 m. Na pokładzie z przodu przewiedziano dwa miejsca, a za plecami kierowcy i ochroniarza są dwa składane foteliki i kanapa.

Worldwide Auctioneers

Pod maską wielkości małego czołgu porucznika Grubera wmontowano rzędowy 8-cylindrowy silnik o pojemności 7.7 l i mocy 155 KM (po uruchomieniu sprężarki szofer miał do dyspozycji 230 KM). Możliwości? Z dokumentacji z tamtych czasów wynika, że taki mercedes bez pancerza mógł rozpędzić się do ok. 180 km/h. Opancerzenie spowalniało auto do ok. 80 km/h (prędkościomierz auta wodza III Rzeszy wyskalowano do 140 km/h). Co ciekawe, samochód zamówiony dla Hitlera został wyposażony w 300-litrowy zbiornik paliwa. Spalanie - około 38 l na 100 km.

Worldwide Auctioneers

Gwiazda parad nazistów

Reklama

Adolf Hitler na pierwszą przejażdżkę pancernym kabrio Mercedesa wybrał się 6 października 1939 roku - wtedy na tylnej kanapie dotarł do Kancelarii Rzeszy. Jedno z najsłynniejszych zdjęć tego modelu wykonano 18 czerwca 1940 roku w trakcie parady w Monachium z okazji wizyty Benito Mussoliniego - dach jest schowany, a Hitler ramię w ramię ze swoim włoskim sojusznikiem stoi na pokładzie auta i pozdrawia wiwatujący tłum.

Worldwide Auctioneers

Ostatni raz samochód był widziany 15 lipca 1943 roku - wtedy auto wysłano do fabryki na serwis. Jedna z teorii przytaczanych w powojennej dokumentacji mówi, że mercedes Hitlera odlazł się we Francji - trafił w ręce Amerykanów stacjonujących w Normandii w miejscowość Hawr. Z opisu handlarza tytoniem, któremu historię miał przekazać jego mechanik wynika, że pancernym mercedesem uciekała grupa SS-manów. Naziści trafili jednak na grupę belgijskich i holenderskich partyzantów (z którymi był ów mechanik). Ci wymierzyli oficerom SS serię z automatu - kule zostawiły ślady na jednej z szyb mercedesa. Partyzanci przecięli instalację elektryczną i porzucili auto.

Worldwide Auctioneers

Uratowany ze złomowiska

Mechanik o wszystkim opowiedział tytoniowemu przedsiębiorcy, a ten odnalazł mercedesa na złomowisku niedaleko granicy Niemiec, Belgii i Holandii. Odkupił auto, wyczyścił i wysłał do USA. Od 1946 r. mercedes 770K był używany w paradach weteranów - przewoził dygnitarzy i matki poległych żołnierzy. Później kilkakrotnie zmieniał właścicieli by zniknąć z widoku w jednym z garaży. W 1976 roku odkryto go na nowo. Kiedy znalazcy zorientowali się, że to jeden z czterech samochodów Hitlera odrestaurowali go i przywrócili do stanu fabrycznego. Z tamtego okresu zachowała się notatka potwierdzająca przebieg zaledwie 33 309 km.

Worldwide Auctioneers

Mercedes 770 był najdroższym modelem produkowanym w latach 30. przez niemiecką markę - kosztował ok. 40 tys. ówczesnych marek. Od roku 1938 do 1943 z fabryki wyjechało 88 sztuk (drugiej serii W150), jednak większość stanowiła odmiana Tourenwagen (46 egzemplarzy). A mercedes, który zamówiono dla Hitlera to prawdziwy biały kruk motoryzacji - jest jednym z pięciu ocalałych modeli Offener Tourenwagen i jednym z trzech będących w rękach prywatnych kolekcjonerów.

Worldwide Auctioneers

Auto Hitlera 18 stycznia 2018 roku trafi na aukcję w Arizonie. Przy jakiej kwocie młotek uderzy trzeci raz? Mercedes 770K potrafi kosztować nawet 10 mln dolarów (po przeliczeniu ok. 35 mln zł). A sam fakt, że opancerzonym kabrio jeździł Fuhrer może tylko podnieść jego cenę - Amerykanie szacują, że samochód zostanie sprzedany nawet za 14 mln dolarów (ok. 50 mln zł). Co ciekawe, aktualny właściciel auta obiecał przekazać 10 proc. uzyskanej sumy na edukację o tym, w jaki sposób i dlaczego doszło do Holocaustu oraz jak skutecznie zapobiegać podobnym okrucieństwom w przyszłości.

Worldwide Auctioneers

Nie tylko Hitler. Mercedesem jeździł cesarz Hirohito i papież

Na finał garść informacji z historii pancernych limuzyn niemieckiej marki. Wszystko zaczęło się w 1928 roku, od modelu Nürburg 460 - Daimler-Benz, jako pierwsza firma na świecie, zaczęła fabrycznie wyposażać swoją limuzynę w specjalne elementy ochronne, zabezpieczające podróżujących przed ostrzałem i wybuchami. Później Mercedes-Benz budował opancerzone warianty kolejnych pokoleń luksusowych i prestiżowych aut, takich jak 770, zwany "Wielkim Mercedesem" ("Grosser Mercedes"), oraz model 500.

Worldwide Auctioneers

Poza Hitlerem "Wielkiego Mercedesa" na swój oficjalny wóz osobiście wybrał cesarz Japonii Hirohito. Dzisiaj pojazd ten, dostarczony w 1935 roku, można podziwiać w Muzeum Mercedes-Benz w Unterturkheim. Luksusowego 770 "Grosser Mercedes" wykorzystywał też cesarz Wilhelm II i papież Pius XI oraz jego następca.

Worldwide Auctioneers
Worldwide Auctioneers
Worldwide Auctioneers
dziennik.pl
Worldwide Auctioneers
Worldwide Auctioneers
Worldwide Auctioneers