Koncerny General Motors i PSA Peugeot Citroën oficjalnie ogłosiły utworzenie długoterminowego strategicznego globalnego aliansu.
Porozumienie oprze się na dwóch najważniejszych kwestiach - współdzielenie platform samochodów, komponentów i modułów oraz stworzenie globalnej organizacji zakupowej joint venture, kupującej towary, podzespoły i usługi od dostawców, z rocznym łącznym wolumenem zakupów na poziomie około 125 mld USD.
Każda firma będzie nadal niezależnie wprowadzała na rynek i sprzedawała w swojej sieci dilerskiej własne samochody.
PSA Peugeot Citroën planuje pozyskać około 1 mld euro poprzez podwyższenie kapitału przez emisję nowych akcji, które zostaną zaoferowane obecnym akcjonariuszom. Zaś GM chce wejść w posiadanie 7 procent udziałów w PSA Peugeot Citroën, co uczyni GM drugim po Peugeot Family Group największym udziałowcem.
W ramach porozumienia, GM i PSA Peugeot Citroën będą dzielić wybrane platformy samochodów, moduły i komponenty w skali światowej. Cel? Redukcja kosztów, zwiększenie wydajności.
Co to oznacza dla kierowców? Początkowo, koncerny GM i PSA Peugeot Citroën skupią się na opracowaniu samochodów osobowych z segmentów małych i średnich, aut typu MPV oraz crossoverów. Firmy rozważą również możliwość opracowania wspólnej platformy przeznaczonej dla pojazdów niskoemisyjnych. Pierwszy samochód stworzony w oparciu o wspólną platformę powinien zadebiutować na rynku w 2016 roku.
Koncerny szacują, że współpraca pozwoli im zaoszczędzić w ciągu pierwszych 5 lat nawet 2 mld dolarów rocznie.
GM to jeden z trzech amerykańskich gigantów a należą do niego takie marki jak Chevrolet, Cadillac, Baojun, Buick, GMC, Holden, Isuzu, Daewoo, Jiefang, Opel, Vauxhall i Wuling.
Grupa PSA to drugi największy producent samochodów w Europie - swoje auta sprzedaje pod markami Peugeot i Citroën.