Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpisze przetarg na wybudowanie 55-km odcinka autostrady A1 z Pyrzowic do Częstochowy z obwodnicą tego miasta i na zarządzanie nim w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) – wynika z informacji „DGP”. Okres trwania koncesji zamiast standardowych 30 – 35 lat w tym przypadku ma wynosić ok. 20 lat. To efekt ponadrocznych negocjacji Ministerstwa Transportu z Eurostatem w sprawie niewliczania projektów realizowanych w PPP do długu publicznego.
Budowana za prywatne pieniądze trasa A1 będzie krótsza Shutterstock
Rok temu unijne biuro statystyczne dało czerwone światło projektowi budowy całego 140-km fragmentu autostrady A1 z Pyrzowic do Tuszyna w ramach PPP. Urząd uznał, że inwestycja obciążałaby finanse publiczne. A Polska, która balansuje na krawędzi 55-proc. progu zadłużenia, na taki krok pozwolić sobie nie mogła. Inwestycja trafiła więc do zamrażarki, ale negocjacji nie zerwano.
Budowana za prywatne pieniądze trasa A1 będzie krótsza Shutterstock
– Będziemy dalej przekonywać Eurostat i postaramy się tak dopasować projekt, by uzyskał zgodę na pozostawienie go poza długiem i by był atrakcyjny dla partnera prywatnego i banków – tłumaczył Radosław Stępień, wiceminister transportu.



Inwestycja w nowym, przyciętym kształcie trafiła do zaopiniowania do Eurostatu jesienią. Ostatnie spotkanie w tej sprawie odbyło się w ubiegły piątek i z informacji „DGP” wynika, że do wypracowania ostatecznego porozumienia pozostało już niewiele.
Budowana za prywatne pieniądze trasa A1 będzie krótsza Shutterstock
Kierowcy na brakujący fragment A1 będą musieli jednak poczekać do 2015 r. Projekt architektoniczny dla 55-km fragmentu A1 powinien być gotowy najdalej wiosną, a to oznacza, że wtedy z kopyta mógłby już ruszać przetarg. Znalezienie koncesjonariusza i zebranie przez niego funduszy wcale nie musi być jednak spacerkiem.
Budowana za prywatne pieniądze trasa A1 będzie krótsza Shutterstock



– Wszystko zależy od szczegółowych warunków– mówi Emil Wąsacz, prezes Stalexportu Autostrady Małopolskiej, koncesjonariusza A4 z Katowic do Krakowa.
Budowana za prywatne pieniądze trasa A1 będzie krótsza Shutterstock
Obcięcie rządowych gwarancji dla inwestycji realizowanych w PPP to dla banków i przyszłych koncesjonariuszy przełom. Jak dotąd zawsze wymagali oni gwarancji. Przykładem mogą być wybudowane już trasy A1 Nowe Marzy – Toruń i A2 Nowy Tomyśl – Świecko. W pierwszym przypadku kontrakt jest wart 3,14 mld zł, a Skarb Państwa zagwarantował kredyt EBI w wysokości 575 mln euro. Odcinek A2 oddany ostatnio do ruchu kosztował 1,6 mld euro, a rząd zagwarantował 1 mld euro kredytu z EBI.
Budowana za prywatne pieniądze trasa A1 będzie krótsza Shutterstock
Wartość całego 140-km odcinka A1 szacowano na ok. 3,5 mld zł. Wydatki na wybudowanie śląskiego fragmentu mogą sięgnąć nawet 2 mld, bo trasa będzie przebiegać w terenie silnie zurbanizowanym i najeżonym szkodami górniczymi.