Jednak jeśli samochód nie posiada takiego udogodnienia, nic nie stoi na przeszkodzie aby dodatkowo zamontować taki system. Przeszkodą może być jedynie cena, jednak obecnie na rynku dostępne są różne rozwiązania, dzięki czemu jest szansa, że uda nam się dobrać odpowiednie ogrzewanie dodatkowe, które spełni nasze potrzeby, a jego koszt zmieścić się w zaplanowanym na ten cel budżecie.
Komfort i bezpieczeństwo… ale także łatwiejszy rozruch silnika i mniejsze spalanie
Co można zyskać na ogrzewaniu postojowym i czy opłaca się je montować? Z pewnością największą zaletą ogrzewania postojowego jest komfort podczas mroźnych dni, kiedy możemy wsiąść do zagrzanego samochodu, pomimo, że np. całą noc stał na mrozie. Oferowane systemy zazwyczaj posiadają specjalne programatory, które pozwalają m.in. na włączenie grzania o danej godzinie. Opcjonalnie, ogrzewanie postojowe może być uruchamiane z pilota co również jest bardzo wygodnym rozwiązaniem.
Każdemu, kto choć raz, sparaliżowany zimnem, w rękawiczkach prowadził samochód, a jazdę dodatkowo utrudniała wydobywająca się z ust para, chyba nie trzeba tłumaczyć, że nie jest to najbezpieczniejszy sposób transportu.
Odpowiednia temperatura w samochodzie zimą, to nie tylko komfort, ale także kwestia bezpieczeństwa. Jak w samochodzie jest ciepło - możemy skupić się na jeździe, zamiast np. gorączkowo rozgrzewać się, pocierając dłonie.
Wybierając ogrzewanie postojowe warto zadbać o to, żeby posiadało ono funkcję podgrzewania silnika. Dzięki niej zadbamy nie tylko o siebie, ale także o nasze auto. Odpowiednia grzałka podgrzeje ciecz chłodzącą w naszym samochodzie, co ułatwi rozruch silnika w niskich temperaturach. Wpływa to korzystnie na żywotność jednostki napędowej, zmniejsza spalanie, a także sprawia, że potrzeba mniej czasu aby silnik podczas jazdy zagrzał się do optymalnej temperatury. Dzięki temu zaraz po odpaleniu samochodu będziemy mogli korzystać z tradycyjnego ogrzewania samochodu.
Spalinowe wodne, powietrzne czy elektryczne?
Najbardziej popularne są spalinowe systemy ogrzewania postojowego produkowane przez takie firmy jak Webasto czy Eberspacher. Są one funkcjonalne i praktyczne, jednak również najbardziej kosztowne ze względu na dość skomplikowaną konstrukcję i sposób montażu.
W przypadku systemów spalinowych, w samochodach osobowych najlepiej sprawdzają się systemy ogrzewania wodnego, ponieważ ogrzewają zarówno wnętrze pojazdu jak również silnik.
Ogrzewanie wodne zazwyczaj instalowane jest w komorze silnika samochodu i pobiera ono paliwo ze zbiornika, a spaliny odprowadzane są przez układ wydechowy. Ciepło dostaje się do wnętrza w tradycyjny sposób, przez nawiew. Na rynku dostępne są także spalinowe ogrzewania powietrzne, które przeważnie montowane są wewnątrz pojazdu i ich praca polega jedynie na wdmuchiwaniu ciepłego powietrza do samochodu. To rozwiązanie polecane jest jednak do stosowania np. w samochodach dostawczych i raczej nie sprawdzi się w osobówkach.
Koszt zakupu i montażu spalinowego ogrzewania wodnego jest dość wysoki, ponieważ jest to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Tańszą, jednak równie funkcjonalną alternatywą mogą być elektryczne systemy ogrzewania postojowego, oferowane między innymi przez firmę DEFA.
System DEFA WarmUp posiada niemal wszystkie zalety ogrzewania spalinowego, przy czym jest on od niego dużo tańszy. System ten, można dopasować do swoich potrzeb i może się on składać z grzałki silnika, ogrzewacza wnętrza (przypominającego elektryczną farelkę), programatora, a także ładowarki akumulatora, która jest dodatkową korzyścią. Warto podkreślić, że wbrew temu co mogłoby się wydawać, ogrzewanie elektryczne DEFA nie pobiera prądu z akumulatora, lecz z gniazdka sieciowego. Dlatego dodatkowo może pełnić równocześnie funkcję prostownika.
Ta zaleta jest jednak równocześnie ograniczeniem, ponieważ do działania DEFA WarmUP niezbędny jest dostęp do prądu z sieci 230V. Jak wynika z formularza sklepu internetowego Motointegrator.pl w przybliżeniu takie ogrzewanie kompletne kosztuje około 1000-1500 zł.
Coś za coś…
Decydując się na zakup ogrzewania postojowego, powinniśmy zastanowić się nad tym, który jego rodzaj jest dla nas najbardziej korzystny. Wszystko zależy od tego, jaki samochód posiadamy oraz w jaki sposób z niego korzystamy. W innym wypadku możemy np. wydać dużo pieniędzy na najbardziej zaawansowane rozwiązanie, którego zalet nigdy nie wykorzystamy, lub też odwrotnie, wybrać opcję która nie zadowoli nas w pełni.
Jeśli pokonujemy samochodem długie dystanse i parkujemy w różnych miejscach, może okazać się, że jedynym rozsądnym rozwiązaniem będzie montaż droższego ogrzewania spalinowego. Jeśli jednak użytkujemy samochód w sposób rutynowy, codziennie parkując w tym samym miejscu pod domem lub na parkingu osiedlowym gdzie jest dostęp do prądu z sieci, w stu procentach może wystarczyć nam ogrzewanie elektryczne.