Volkswagen passat, opel insignia, ford modeno, toyota avensis i inni z tej ligi nerwowo przebierają kołami - na ich boisku pojawił się nowy przeciwnik. Kia wprowadza na polski rynek zupełnie nową limuzynę z seksownym pieprzykiem - Panie i Panowie oto optima. Żaden wymienionych rywali nie ma tak mocnego argumentu, jak Koreańczycy - wysoka jakość za przystępną cenę.
Pierwsze sztuki tego auta trafią do polskich salonów w styczniu. Od chwili wejścia na rynek optima dostępna będzie z turbodieslem 1,7 CRDi/136 KM (maksymalny moment obrotowy 325 Nm przy 2000 obr./min; spalanie ok. 5 litrów na 100 km w cyklu mieszanym) - analitycy Kii spodziewają się, że właśnie ten silnik powinien cieszyć się największym wzięciem.
Od maja 2012 r. w tabelkach pojawi się benzynowiec 2.0/170 KM. Auto jest oferowane z 6-biegową przekładnią manualną, na życzenie założą także sześciobiegowy automat z możliwością redukcji przełożeń łopatkami przy kierownicy (5 tys. zł)
Na wybranych rynkach europejskich od trzeciego kwartału 2012 r. Kia będzie także oferowała hybrydową wersję optimy - napędzany benzyną (silnik 2.0) i prądem elektrycznym. Inżynierowie spodziewają się, że takie auto w cyklu mieszanym będzie spalać 5,4 l paliwa na 100 km.
Wymiary? Od przedniego zderzaka do tylnego jest 4845 mm. Szerokość - 1830 mm, wysokość - 1455 mm. Bagażnik mieści 505 l.
Ceny?
Wiadomo już, że każda optima jest standardowo uzbrojona w hamulce tarczowe wszystkich kół, ABS (system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania), ESC (elektroniczny system kontroli jazdy) i VSM (system zarządzający stabilnością pojazdu), HAC - system wspomagający ruszanie pod górę. Inżynierowie tłumaczą, że VSM to system, który przeciwdziała skutkom różnic w przyczepności na śliskich nawierzchniach mieszanych oraz zapewnia stabilność pojazdu, zmniejszając wydajność wspomagania kierownicy, jeżeli kierowca działa na nią ze zbyt dużą siłą, lub zwiększając tę wydajność, jeżeli siła kierowcy jest niewystarczająca.
Nowy wielki sedan Kii standardowo jest wyposażony w "pełne opoduszkowanie" - bezpieczeństwo mają zapewnić przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne oraz przednie „aktywne” zagłówki chroniące przed uszkodzeniem odcinka szyjnego kręgosłupa.
Cena? Optima, wyposażona w benzynowy silnik 2.0 wyceniona została na 82 900 zł. Wersja wysokoprężna 1.7 CRDi jest droższa o 5 tys. zł.
Co na to rywale? Najtańszy passat z silnikiem 1.4 TSI/122 KM kosztuje ok. 87 tys. zł, czyli niewiele mniej niż wysokoprężna optima.
Opel insignia w najtańszej wersji z silnikiem 1.6/115 KM kosztuje 87 400 zł (81 400 zł w promocji), porównywalna mocą wersja 1.6 Turbo/180 KM - 104 990 zł (98 900 zł).
Ford modeno z silnikiem 2.0/145 KM to 83 900 zł, mocniejszy turbobenzynowiec 1.6/160 KM - 91 500 zł.
Toyota avensis 2.0/152 KM kosztuje 96 990 zł (promocja - 87 990 zł).
Wyposażenie?
Wyposażenie? Konkurencja wymięka! Oto lista luksusów na pokładzie optimy - podstawowa wersja M to 16-calowe felgi aluminiowe, przyciemniane szyby, reflektory projekcyjne, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, elektrycznie regulowane szyby i lusterka boczne, komputer pokładowy, zdalnie sterowany centralny zamek z alarmem, sufler podpowiadający najlepszy moment zmiany biegu, trójramienna kierownica obszyta skórą, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, regulacja wysokości fotela kierowcy, elektryczna regulacja oparcia lędźwiowego w fotelu kierowcy, radio odtwarzaczem CD odtwarzającym pliki MP3, sterowanie systemem audio i tempomatem zamontowane na kierownicy, zestaw głośnomówiący bluetooth, złącze AUX, port USB, składane oparcie tylnej kanapy, dzielone w stosunku 60/40. Cena - 2.0/170 KM od 82 900 zł, 1.7 CRDi/136 KM od 87 900 zł.
Wersja L jest bogatsza o 17-calowe alufelgi, diodowe światła do jazdy dziennej ze statycznymi światłami doświetlającymi zakręty, automatyczny system usuwający zaparowanie przedniej szyby, tapicerka skórzano materiałowa, elektrycznie regulowany fotel kierowcy z funkcją pamięci, podgrzewane przednie siedzenia i chłodzony (wentylowany) fotel kierowcy, czujniki parkowania, automatyczny asystent parkowania równoległego, automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu, światła z czujnikiem zmroku, wykończenie elementów wnętrza materiałem imitującym karbon, elektrycznie podgrzewane i sterowane składane lusterka boczne, elektryczny hamulec parkingowy (w standardzie z automatyczną skrzynią biegów). Cena - 2.0/170 KM od 93 900 zł, 1.7 CRDi/136 KM od 98 900 zł.
Kia optima w topowej wersji XL to auto bogatsze od wcielenia L o system pilnujący pasa ruchu, układ monitorowania ciśnienia w oponach, 18-calowe alufelgi, tarcze hamulcowe o większej średnicy z przodu i z tyłu, tylne lampy wykonane w technologii LED, reflektory ksenonowe, klimatyczne podświetlenie wnętrza, skórzana tapicerka, "myślący" kluczyk z przyciskiem uruchamiania samochodu, nawigacja z kamerą cofania, system multimedialny Infinity (firmy Harman), 550 W, 11 głośników i subwoofer. Cena - 2.0/170 KM od 107 900 zł, 1.7 CRDi/136 KM od 112 900 zł.
Podobnie jak w przypadku innych modeli Kia sprzedawanych w Europie optima będzie chroniona gwarancją producenta na 7 lat lub 150 000 km. Co ciekawe gwarancja ta przechodzi bez ograniczeń na kolejnych właścicieli samochodu.
Kia chwali się, że po swoim debiucie na rynku koreańskim w maju 2010 r. optima od razu stała się hitem, a jej miesięczna sprzedaż w czerwcu i lipcu przekroczyła 10 000 sztuk. W 2010 r. na całym świecie sprzedano 67 836 egzemplarzy, a przez pierwszych dziewięć miesięcy 2011 r. już 149 190 sztuk. Popyt w Stanach Zjednoczonych jest tak duży, że optima jest obecnie produkowana obok modelu sorento w fabryce Kia w West Point w stanie Georgia, skąd trafia do salonów w całej Ameryce Północnej.
"Mimo utrzymującej się niepewności w światowej gospodarce badania rynkowe Kii wskazują na to, że popyt na sedany z segmentu D w wielu krajach będzie stale rósł przez najbliższe trzy lata. Spodziewamy się, że światowa sprzedaż w tym segmencie wzrośnie o 23 proc. - z 4,3 miliona w zeszłym roku do 5,3 miliona w roku 2013. Chociaż nie przewidujemy wzrostu tego segmentu w Europie Zachodniej, to jesteśmy zdeterminowani, aby zwiększyć swój udział w tym sektorze." - mówi Benny Oeyen, wiceprezes ds. marketingu i planowania produktów w Kia Motors Europe.