Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Budowa rzuca koło ratunkowe Polimeksowi-Mostostalowi – twierdzą wykonawcy. Na kontrakcie „Projektuj i buduj” rządowa agencja zgodziła się przedłużyć Polimeksowi termin wykonania – na razie o dziewięć miesięcy – bez naliczania kar umownych. Jednocześnie GDDKiA dała zielone światło dla aneksów terminowych na innych kontraktach: autostradzie A4 między Rzeszowem i Jarosławiem i drodze ekspresowej S69 z Bielska-Białej do Żywca.

– Polimex-Mostostal najgorsze ma już za sobą. Podpisane z GDDKiA aneksy terminowe pozwalają na wznowienie prac i ograniczenie ryzyka kar umownych. Dzięki emisji akcji dla ARP i programowi dezinwestycji spółka złapie oddech i odzyska bieżącą płynność. To powinno pozwolić na poprawę relacji z podwykonawcami i skuteczne realizowanie kontraktów – twierdzi Adrian Kyrcz, analityk DM BZ WBK.

– Polimex-Mostostal cieszy się specjalnym traktowaniem. Jeśli Skarb Państwa zdecydował się zaangażować kapitałowo w ratowanie tej spółki, nie może jej jednocześnie utopić w karach umownych – mówi menedżer konkurencyjnej spółki budowlanej.

Jak powiedział DGP dyrektor GDDKiA Lech Witecki, budowa przez Polimex-Mostostal autostrady A1 ze Strykowa do Tuszyna powinna ruszyć wiosną. Paweł Szymaniak z Polimeksu-Mostostalu potwierdza, że dla tego odcinka jest wreszcie gotowy projekt i złożonych siedem wniosków o pozwolenie na budowę. Jak twierdzi, na A4 i S69 prace zostały ograniczone, ale wiosną budowy mają znów tętnić życiem.

– GDDKiA nigdy nie zgodziła się na proponowane przez nas aneksy terminowe, mimo że większość opóźnień przy naszym projekcie na autostradzie A4 wynikała z przyczyn niezależnych – wyjaśnia Martin Maher, dyrektor generalny SIAC.

Jednocześnie zastrzega, że nie chce się wypowiadać na temat innych firm współpracujących z GDDKiA. Prezesi pozostałych spółek też są w tej sprawie ostrożni.

– Z boku może to wyglądać na wspieranie Polimeksu, ale trudno oceniać tę relację bez wglądu w dokumenty. Z własnego doświadczenia wiem, że GDDKiA raczej nie robi wykonawcom prezentów – podkreśla Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.

– Polimex-Mostostal jest traktowany w sposób preferencyjny. Przykładem są uruchomione przez inwestora na potrzeby Polimeksu płatności co tydzień, podczas gdy większość pozostałych wykonawców rozlicza się w trybie miesięcznym – mówi Tomasz Latawiec, prezes Stowarzyszenia Inżynierów, Doradców i Rzeczoznawców.

GDDKiA odpowiada, że we wszystkich przypadkach zgoda na aneksy wynikała z przyczyn niezależnych od wykonawcy. – Przykładowo na S69 aneks obowiązuje do 31 marca. Jeśli po tej dacie nie wystąpią uzasadnione okoliczności uprawniające do wydłużenia umowy, za każdy dodatkowy dzień wykonawcy będą naliczane kary – mówi rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken.

Zaangażowanie kapitałowe Skarbu Państwa w ratowanie Polimeksu przekroczy 500 mln zł.