Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Budowa rzuca koło ratunkowe Polimeksowi-Mostostalowi – twierdzą wykonawcy. Na kontrakcie „Projektuj i buduj” rządowa agencja zgodziła się przedłużyć Polimeksowi termin wykonania – na razie o dziewięć miesięcy – bez naliczania kar umownych. Jednocześnie GDDKiA dała zielone światło dla aneksów terminowych na innych kontraktach: autostradzie A4 między Rzeszowem i Jarosławiem i drodze ekspresowej S69 z Bielska-Białej do Żywca.
– Polimex-Mostostal najgorsze ma już za sobą. Podpisane z GDDKiA aneksy terminowe pozwalają na wznowienie prac i ograniczenie ryzyka kar umownych. Dzięki emisji akcji dla ARP i programowi dezinwestycji spółka złapie oddech i odzyska bieżącą płynność. To powinno pozwolić na poprawę relacji z podwykonawcami i skuteczne realizowanie kontraktów – twierdzi Adrian Kyrcz, analityk DM BZ WBK.
– Polimex-Mostostal cieszy się specjalnym traktowaniem. Jeśli Skarb Państwa zdecydował się zaangażować kapitałowo w ratowanie tej spółki, nie może jej jednocześnie utopić w karach umownych – mówi menedżer konkurencyjnej spółki budowlanej.
Jak powiedział DGP dyrektor GDDKiA Lech Witecki, budowa przez Polimex-Mostostal autostrady A1 ze Strykowa do Tuszyna powinna ruszyć wiosną. Paweł Szymaniak z Polimeksu-Mostostalu potwierdza, że dla tego odcinka jest wreszcie gotowy projekt i złożonych siedem wniosków o pozwolenie na budowę. Jak twierdzi, na A4 i S69 prace zostały ograniczone, ale wiosną budowy mają znów tętnić życiem.
Reklama
GDDKiA nigdy nie zgodziła się na proponowane przez nas aneksy terminowe, mimo że większość opóźnień przy naszym projekcie na autostradzie A4 wynikała z przyczyn niezależnych – wyjaśnia Martin Maher, dyrektor generalny SIAC.
Reklama
Jednocześnie zastrzega, że nie chce się wypowiadać na temat innych firm współpracujących z GDDKiA. Prezesi pozostałych spółek też są w tej sprawie ostrożni.
– Z boku może to wyglądać na wspieranie Polimeksu, ale trudno oceniać tę relację bez wglądu w dokumenty. Z własnego doświadczenia wiem, że GDDKiA raczej nie robi wykonawcom prezentów – podkreśla Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.
– Polimex-Mostostal jest traktowany w sposób preferencyjny. Przykładem są uruchomione przez inwestora na potrzeby Polimeksu płatności co tydzień, podczas gdy większość pozostałych wykonawców rozlicza się w trybie miesięcznym – mówi Tomasz Latawiec, prezes Stowarzyszenia Inżynierów, Doradców i Rzeczoznawców.
GDDKiA odpowiada, że we wszystkich przypadkach zgoda na aneksy wynikała z przyczyn niezależnych od wykonawcy. – Przykładowo na S69 aneks obowiązuje do 31 marca. Jeśli po tej dacie nie wystąpią uzasadnione okoliczności uprawniające do wydłużenia umowy, za każdy dodatkowy dzień wykonawcy będą naliczane kary – mówi rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken.
Zaangażowanie kapitałowe Skarbu Państwa w ratowanie Polimeksu przekroczy 500 mln zł.