Według najbardziej aktualnych danych bazy Care Polska zajmuje szóste miejsce w UE pod względem liczby wypadków drogowych. Główne przyczyny kraks zanotowanych w 2009 roku na prostych odcinkach dróg to: niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 5977 wypadków; nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu - 2557 wypadków; nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego - 2461 wypadków; nieprawidłowe wyprzedzanie - 1754 wypadki; niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami - 1534 wypadki.

Niechlubne - pierwsze miejsce zajmujemy w ilości wypadków z udziałem rowerzystów. Nad Wisłą jest najwięcej wypadków z udziałem rowerzystów, przy dziesięciokrotnie mniejszym ruchu rowerowym niż w krajach Europy Zachodniej. W pozostałych krajach UE średnio ginie rocznie 4 rowerzystów na 1 mln mieszkańców, a w Polsce - 18. Ogółem w 2009 r. liczba zabitych rowerzystów to 371 i 3928 rannych

Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT) przeprowadził pierwszą w Polsce doświadczalną próbę zderzeniową dwóch samochodów i rowerzysty z dzieckiem. Test jest odwzorowaniem sytuacji, w której w tył gwałtownie hamującego na przejściu samochodu osobowego, wjeżdża drugi samochód. W zderzeniu biorą udział dwa pojazdy: jadący z prędkością 40 km/h Chrysler Neon i gwałtownie hamujący Suzuki Swift oraz rowerzysta. Co z tego wynikło?

Czytaj dalej>


Swift, w wyniku uderzenia w tył, przemieszcza się do przodu i uderza w rowerzystę. W samochodach oraz na rowerze znajdują się antropomorficzne manekiny (przypięci pasami kierowcy oraz nieprzypięty pasażer na tylnej kanapie, rowerzysta i dziecko w foteliku na rowerze). 

W samochodzie uderzającym "siedzą" dwa manekiny: dorosły mężczyzna o wadze 76 kg i niezapięty pasami pasażer na tylnej kanapie. W samochodzie uderzanym (Suzuki Swift) także znajduje się para manekinów. Rowerzysta to niechroniony uczestnik ruchu drogowego (jak podają eksperci około 37 proc. wszystkich ofiar wypadków drogowych w Polsce stanowią niechronieni uczestnicy ruchu drogowego). Manekiny wyposażono w zestaw czujników mierzących przeciążenia jakich doznaje człowiek podczas takiego uderzenia. Oto wyniki testu...

Czytaj dalej>


"W próbie zderzeniowej uczestniczyły trzy pojazdy: znajdujący się na przejściu dla pieszych rowerzysta z dzieckiem, samochód Suzuki Swift oraz Chrysler Neon. Sytuacja drogowa odzwierciedlała zdarzenie, podczas którego na przepuszczający rowerzystę pojazd wjeżdża drugi samochód. Mimo stosunkowo niedużych prędkości (Chrysler Neon posiadał prędkość początkową 43,4 km/h ) skutki przeprowadzonej próby zderzeniowej były dotkliwe" - opisuje Jarosław Seńko, pracownik naukowy Politechniki Warszawskiej, prowadzący przy PIMOT Studenckie Koło Naukowe Konstruktorów Pojazdów.

Rowerzysta ważący 76 kg i dziewięciomiesięczne dziecko znajdujące się w zamocowanym na rowerze homologowanym foteliku odnieśli śmiertelne obrażenia…

Pasażerowie przypięci pasami w samochodzie, który spowodował kolizję, nie odniosły większych obrażeń. Szczególnie istotne dla zdrowia urazy występowały u kierowcy i pasażera pojazdu przepuszczającego osoby znajdujące się na przejściu dla pieszych. Poważnych obrażeń w obrębie kręgosłupa szyjnego doznał pasażer samochodu uderzonego od tyłu, który miał niewłaściwie ustawiony zagłówek. 

Opisany test został przygotowany przez Laboratorium Bezpieczeństwa Pojazdów Przemysłowego Instytutu Motoryzacji oraz studentów i pracowników Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej.