Nowy opel meriva 1.6 CDTI. Lepszy niż kombi i oszczędny na szóstkę. ZDJĘCIA
1 Opel zafundował merivie kurację odmładzającą. Jak poszło chirurgom z Rüsselsheim? Grill jest szerszy i osadzony niżej niż w aucie przed modernizacją. Podobnie jak w insigni pas z logo Opla jest węższy, a jego końcówki kierują się w stronę przeprojektowanych kloszy reflektorów. Pojawiły się diody LED w światłach do jazdy dziennej i w tylnych lampach. Egzemplarz który trafił do redakcyjnego testu dzięki pakietowi Design Edition zyskał lakierowane na czarno lusterka, atrapę chłodnicy, boczną listwę okien oraz alufelgi.
dziennik.pl
2 Opel meriva II generacji od początku swojego istnienia wyróżniał się tylnymi drzwiami otwieranymi pod wiatr. Rozwiązanie na pewno ciekawe i pod wieloma względami praktyczne. Dużo łatwiejszy jest chociażby montaż fotelików czy nosidełek dziecięcych na tylnej kanapie.
dziennik.pl
3 Wnętrze merivy pod lupą? Deska rozdzielcza, choć wykonana z twardych plastików, prezentuje się estetycznie, jest porządnie spasowana i nie wydaje z siebie żadnych nieprzyjemnych dźwięków w trakcie jazdy po nierównościach. Duża liczba przycisków na konsoli centralnej wyraźnie przytłacza przy pierwszym kontakcie, ale nauka poszczególnych ich funkcji przychodzi wyjątków łatwo. Jedynie oswojenie się z możliwościami nieco zbyt skomplikowanego systemu nawigacji GPS wymaga więcej czasu.
dziennik.pl
4 Kierowca z pewnością doceni funkcję ogrzewania kierownicy, wygodny fotel wyposażony w regulację długości siedziska czy ergonomiczny podłokietnik. Świetny jest system audio z radiem DAB+, cechujący się mocnym i dynamicznym brzmieniem. Przeszkadzać za to może niewygodne ulokowanie wejścia USB.
dziennik.pl
5 Pod względem ilości miejsca w kabinie meriva nie rozczarowuje. W obu rzędach siedzeń nie powinno go zabraknąć nawet pasażerom o wzroście 180 cm. Przyzwyczajenia wymagają za to wysoko umieszczone, przednie fotele (zwłaszcza pasażera). Bagażnik ma pojemność 397 l co jest dobrym wynikiem w tej klasie aut (ford b-max - 326 l, kia venga - 420 l). Dodatkowym walorem jest zupełnie płaska powierzchnia powstała po złożeniu oparcia tylnej kanapy.
dziennik.pl
6 Kabina merivy jest wzorowo wyciszona, przez co nawet szybka jazda na autostradzie nie jest okupiona hałasem. Przy 140 km/h w kabinie jest na tyle cicho, że można prowadzić rozmowę bez podnoszenia głosu. Dyskusji nie zakłóca ani dźwięk motoru, ani szum opływającego kabinę powietrza. W trakcie nocnej jazdy przeszkadzają za to przednie reflektory o zbyt słabym strumieniu światła.
dziennik.pl
7 Przy okazji modernizacji z palety silników merivy wycofano jednostki 1.3 CDTi i 1.7 CDTi, a na ich miejsce wprowadzono jeden motor 1.6 CDTi oferowany w kilku wariantach mocy. W prezentowanym egzemplarzu auta pracowała najmocniejsza, 136-konna odmiana, która właściwie pod każdym względem przerasta swoich poprzedników. Pracuje przyjemnie, jest świetnie wyciszona, a przy tym pozbawiona charakterystycznej dla wersji 1.7 CDTi turbodziury.
dziennik.pl
8 Motor chętnie wkręca się na obroty już od 1800 obr./min i sprawnie napędza rodzinnego Opla nawet na ostatnim, szóstym przełożeniu skrzyni biegów. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu zaledwie 9,9 s a prędkość maksymalna sięga 197 km/h, co jak na prawie 1,5 tonowe auto (1428 kg) z silnikiem o pojemności zaledwie 1,6 litra jest świetnym rezultatem. Minivan Opla z motorem 1.7 przyspieszał do 100 km/h w 9,9 sekundy. To zmiana, którą każdy odczuje.
dziennik.pl
9 Mimo dużej masy i bardzo dobrych osiągów, silnik opla merivy okazuje się niezwykle oszczędny w gospodarowaniu paliwem. W mieście zużycie oleju napędowego kształtuje się na poziomie 6,0-6,8 l na 100 km/h, a poza nim nie ma większych problemów aby ograniczyć je do 4,8 l/100 km.
dziennik.pl
10 Prowadzenie i zachowanie na drodze to kolejne cechy, które przypadły nam do gustu. Układ kierowniczy działa z wyraźnym oporem, jest precyzyjny i komunikatywny, a zawieszenie sprężyście zestrojone. Większość nierówności jest skutecznie tłumionych i tylko naprawdę duże przeszkody dają się lekko odczuć pasażerom auta. Wysoka masa pojazdu okazuje się za to dodatkowym sprzymierzeńcem w trakcie szybkiej jazdy autostradą. Auto jest niezwykle stabilne i nieczułe na boczne podmuchy wiatru.
dziennik.pl
11 Hamulce merivy działają zdecydowanie i bezpośrednio, jednak na mokrej nawierzchni i przy w pełni załadowanym pojeździe trzeba pamiętać o dużej masie własnej pojazdu, która wyraźnie wydłuża drogę zatrzymania.
dziennik.pl
12 Pod względem ceny opel meriva prezentuje się konkurencyjnie na tle klasowych rywali. Najtańsza wersja z silnikiem diesla 1.6 CDTI/95 KM kosztuje 62 350 zł, a odmianę 1.6 CDTi/136 KM można nabyć już od 75 950 zł. Cenę samochodu wyraźnie za to podnosi drogie wyposażenie opcjonalne. W rezultacie koszt zakupu merivy kształtuje się na poziomie kompaktowych kombi.
dziennik.pl
13 Opel meriva to auto dobrze wykonane, przestronne, którym łatwo manewrować nawet na ciasnym, sklepowym parkingu. Otwierane do tyłu drzwi spodobają się przede wszystkim świeżym rodzicom, którzy docenią zaskakującą swobodę ruchów przy montażu fotelików, a wysoko usytuowane przednie fotele osobom ceniącym łatwość zajmowania miejsc w samochodzie.
Opel / www.weigl.biz
14 Wysokie noty należą się merivie za bardzo mocny, a przy tym oszczędny silnik Diesla 1.6 CDTi/136 KM, z którym dobrze współpracuje układ jezdny auta. Choć masa auta jest duża, to auto daje poczucie bezpieczeństwa w zakrętach i stabilności w trakcie szybkiej jazdy autostradą. Czy meriva przekona do siebie osoby poszukujące auta klasy kombi? Raczej nie wszystkie - dysponuje nieco mniejszym od nich bagażnikiem, ale ze względu na swoje wysokie walory użytkowe stanowi dla nich rozsądną alternatywę.
Opel
15
dziennik.pl
16
Opel / www.weigl.biz
17
Opel
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję