Oto najtańsza limuzyna w Polsce! Fiat nagle obniżył cenę nowego TIPO. Test i zdjęcia
1 Ale wróćmy do głównego bohatera, czyli nowej kompaktowej limuzyny Fiata. Współczesny tipo tylko nazwą nawiązuje do poprzednika produkowanego w latach 1989-95. Samochód od początku był projektowany jako sedan, dlatego jego linia jest przyjemna dla oka. Spójna trójbryłowa karoseria nie razi w odróżnieniu do rywali, którym bagażnik mniej lub bardziej szczęśliwie "doklejano" do nadwozia hatchback, jak odstający tornister uczniowi.
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK
2 Nadwozie nowego tipo o długości ponad 4,5 m jest szerokie na 178 centymetrów i wysokie na 148 cm. Duży rozstaw osi (264 cm; większy niż w fiacie bravo) zaowocował pokaźnym rozmiarem wnętrza - w kabinie swobodnie może podróżować 5 dorosłych pasażerów. Co ciekawe, nawet jeśli na przednich fotelach usiądą wygodnie osoby o wzroście ok. 190 cm, to za nimi bezproblemowo zmieszczą się pasażerowie mierzący 180 cm. Sprawdziliśmy i rzeczywiście tak jest.
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK
3 Kabina tipo pod względem stylistycznym charakterystycznymi klamrami i nawiasami nawiązuje do detali karoserii. Oczywiście daleko mu do uroku wnętrza fiata 500 - nowy sedan jest za to praktyczny. Przyciski i pokrętła same podsuwają się pod rękę, kiedy najdzie ochota zmienić temperaturę czy przyciszyć radio. Pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem umieszczono całkiem duży wyświetlacz obsługujący komputer pokładowy, ale za to ekran multimediów oraz nawigacji na centralnym panelu mógłby być większy.
Fiat / ALDOFERRERO
4 Bagażnik oferuje 520 litrów pojemności. Typowani na rywali na polskim rynku mają mniejsze kufry - opel astra sedan 460 l, ford focus sedan 475 l. Warto podkreślić, że pakowanie tipo już w najtańszej wersji ułatwi klapa, która automatycznie unosi się do góry po wciśnięciu spustu na kluczyku. Inżynierowie zastosowali tu siłownik, w odróżnieniu do innych modeli wykorzystujących wystające sprężyny, nie mówiąc o drogich rozwiązaniach z silniczkiem elektrycznym.
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK
5 Do testu Fiat podstawił samochody z podstawowym układem napędowym, czyli czterocylindrową jednostką benzynową 1.4/95 KM połączoną z sześciobiegową skrzynią manualną. Właśnie ta odmiana silnikowa ma być najczęściej wybierana przez polskich kierowców (50 proc. sprzedaży). Producent twierdzi, że auto od 0 do 100 km/h przyspiesza w 11,5 s (prędkość maksymalna - 185 km/h; zużycie paliwa w cyklu mieszanym 5,7 l bezołowiowej na setkę).
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK
6 Pierwsze wrażenia z jazdy zdają się potwierdzać obietnice. Mimo nieoszałamiającej mocy z dwoma osobami na pokładzie tipo radziło sobie całkiem sprawnie. Duża w tym zasługa niskiej masy - samochód w tej wersji silnikowej waży ok. 1150 kg (rywale mają ok. 100-120 kg więcej). Sześciobiegowa skrzynia pracuje precyzyjnie, dobrze dogaduje się z silnikiem pod względem długości przełożeń. Przy spokojnej (rodzinnej?) jeździe średnie spalanie było ciut ponad litr większe. Układ jezdny robi raczej wrażenie zwartego - samochód zachowuje się stabilnie w zakrętach, a na bocznych drogach dobrze tłumi nierówności i przy tym nie hałasuje. Tipo jest też całkiem zwrotne. Średnica zawracania wynosi niecałe 11 m. Co nam przeszkadzało? Na trasie przy wyprzedzaniu przydałoby się odrobinę więcej mocy…
Fiat / ALDOFERRERO
7 Jednak Fiat dla tipo w wersji sedan nie planuje turbodoładowanego silnika 1.4. Taki napęd przewidziano dla hatchbacka i kombi. Pozostałe jednostki w nowej limuzynie Fiata to benzynowe 1.6/110 KM seryjnie łączone z sześciobiegowym automatem. W tym przypadku producent obiecuje spalanie w cyklu mieszanym na poziomie 6,3 l/100 km (przyspieszenie od 0 do 100 km/h - 11,2 s; prędkość maksymalna - 192 km/h).
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK
8 Turbodiesle - 1.3/95 KM i 1.6/120 KM. Słabsza jednostka współpracuje z ręczną 5-biegową przekładnią i w cyklu mieszanym powinna zużywać 4,1 l oleju napędowego na 100 km (przyspieszenie od 0 do 100 km/h - 11,7 s; prędkość maksymalna - 180 km/h). Mocniejszy silnik jest łączony z sześciobiegową skrzynią manualną. W tym przypadku Fiat obiecuje spalanie w cyklu mieszanym na poziomie 4,2 l/100 km. Ten wariant to najszybszy model w gamie - przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 9,7 s, a prędkość maksymalna wynosi 199 km/h.
dziennik.pl
9 Wreszcie najważniejsze - cena i wyposażenie. Fiat zrobił niespodziankę na początek sprzedaży - kierowcom miłą, konkurencja ma kłopot. Obecnie najtańsza wersja fiata tipo (silnik benzynowy 1.4/95 KM połączony z 6-biegową manualną skrzynią) kosztuje 42 600 zł (pierwotnie 45 000 zł). Wyposażenie standardowe zawiera już m.in. klimatyzację, radio z portem USB, centralny zamek sterowany z pilota w kluczyku, elektrycznie sterowane szyby przednie oraz elektrycznie wspomagany układ kierowniczy z dwoma trybami pracy wraz z dwupłaszczyznowo regulowaną kolumną kierownicy.
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK
10 Konkurencja? Co ciekawe podobnie wyposażony, najtańszy opel astra sedan (1.4/100 KM) kosztuje ok. 60 tys. zł (o ponad 17 tys. zł więcej). Najtańszy ford focus sedan (1.6/85 KM) także kosztuje ponad 64 tys. zł (to przeszło 22 tys. zł drożej). Najdroższy i najlepiej wyposażony tipo 1.6 Multijet/120 KM kosztuje 70 tys. zł. Można powiedzieć, że u Włochów cennik kończy się tam, gdzie u rywali dopiero zaczyna.
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK
11 W tym wypadku jak najbardziej. Niemal cały planowany w tym roku na Polskę limit 1500 sztuk nowego tipo już zniknął (od 3 grudnia Fiat zebrał nad Wisłą 1200 zamówień). Kierowcy decydowali się na auto w ciemno, bez jazdy próbnej i dotykania (w salonach samochód pojawi się w marcu). Marek Kisz, dyrektor handlowy Fiat Chrysler Automobiles Poland, zapewnił jednak, że koncern postara się nadążyć z dostawami, by zaspokoić głód rynku.
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK
12
Fiat / ALDOFERRERO
13
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK
14
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK
15
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK
16
Fiat / ALDOFERRERO
17
dziennik.pl
18
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję