Nowy ford focus już w Polsce. Najtańszy ceną przebił... najtańszą Skodę. ZDJĘCIA
1 Ford focus w nowej odsłonie to zmieniona, bardziej przyczajona przy asfalcie sylwetka z twarzą w stylu modeli Aston Martina. Chirurg zafundował rywalowi VW golfa i skody octavii nową maskę silnika. Zupełnie nowy jest też przedni zderzak z większymi wlotami powietrza, które maskuje aktywna żaluzja automatycznie regulująca ilość powietrza wpadającego do silnika. Samochód patrzy na świat przez węższe reflektory - ich kształt jest teraz bardziej prostokątny. Lampy przeciwmgielne stały się wydłużone. Tu i tam pojawiły się chromowane błyskotki. Na liście debiutujących rozwiązań jest nowy system, który umie przewidzieć moment, w którym samochód wpadnie w poślizg. Jakim cudem? Układ o nazwie ETS (Enhanced Transitional Stability) to pierwsze tego rodzaju rozwiązanie instalowane w samochodzie seryjnym. Komputer zbiera dane dotyczące szybkości jazdy, położenia koła kierownicy oraz prędkości obrotu kierownicą. W przypadku wykrycia ryzyka poślizgu, aktywuje hamowanie poszczególnych kół - często wcześniej zanim do kierowcy dotrze, że może dojść do niebezpieczeństwa.
Ford
2 Wnętrze także trafiło pod skalpel. Ford zaznacza, że styliści uwzględnili opinie kierowców. Projekt deski rozdzielczej przypominającej układem klawiaturę telefonu komórkowego zastąpiono nieco łatwiejszym w obsłudze systemem multimedialnym. Głęboko osadzony mały wyświetlacz poszedł w odstawkę na rzecz obsługiwanego dotykowo wyświetlacza o przekątnej ośmiu cali. Nowy focus będzie pierwszym modelem tej marki w Europie wyposażonym w system SYNC 2.
Ford
3 Nawigacja satelitarna zintegrowana z systemem SYNC 2 oferuje - po raz pierwszy w Europie - podzielony wyświetlacz z wyszczególnionymi skrzyżowaniami, funkcją odczytywania na głos nazw ulic, widoku 3D skrzyżowań na autostradzie i ciekawych miejsc oraz przewodnikiem Michelin. Jak zapewniają inżynierowie SYNC 2 pozwala kierowcy na łatwiejsze wprowadzanie wskazówek nawigacyjnych, a ponadto - korzystając z komend głosowych - oferuje możliwość odtworzenia utworów muzycznych wskazanego artysty, a także w razie potrzeby znajdzie i wyświetli listę pobliskich restauracji, a następnie wyznaczy trasę dojazdu.
Ford
4 Tylna część nadwozia to przeprojektowana klapa i węższe lampy. Co ważne, nowy focus jest cichszy w środku od poprzednika - sprawdziliśmy. W nowej odsłonie tego auta projektanci zastosowali bardziej mięsiste dywaniki i grubsze szyby boczne oraz lepiej wygłuszyli komorę silnika.
Ford
5 Absolutna nowością dla kompaktowego forda jest system Adaptive Lightning. To, ze snop światła skręca razem z kolami to nic nowego, jednak dostosowanie natężenie wiązki emitowanej przez ksenonowe reflektory do warunków drogowych i atmosferycznych jest nowinką. W praktyce, wygląda to tak, ze przy ruszaniu auto świeci blisko i szeroko, w ruchu miejskim, przy prędkościach od 31 do 50 km/h reflektory działają w trybie City Light oświetlając drogę bezpośrednio przed pojazdem.
Ford
6 Przy prędkościach od 51 do 100 km/h oświetlany obszar jest nieco dłuższy i nadal szeroki, a od szybkości 110 km/h uruchamia się tryb autostradowego oświetlenia, czyli reflektory świecą wyżej i możliwie daleko, a snop światła nie oślepia kierowców na sąsiednich pasach ruchu. Łącznie system adaptacji reflektorów ma 7 ustawień i potrafi na bieżąco reagować, gdy możliwe jest oślepianie kierowców innych samochodów.
Ford
7 Nowe gadżety, które można dokupić do focusa po modernizacji to ulepszony system parkowania równoległego i prostopadłego z dodatkową opcją ułatwiającą wyjeżdżanie tyłem z parkingu. Dźwięk ostrzega kierowcę o autach nadjeżdżających z lewej i prawej strony.
Ford
8 Radar zainstalowany w przedniej szybie zareaguje m.in. na poprzedzający pojazd, gdy ten znacznie zmniejszy prędkość. Focus potrafi tez czytać znaki drogowe i wyświetla dostrzeżone ograniczenia prędkości. Aktywny tempomat utrzyma prędkość poprzedzającego auta.
Ford
9 Nie oszczędzano także na materiałach użytych do wykończenia wnętrza. Miękkie tworzywa wyparły błyszczące plastiki. Całość sprawia wrażenie porządnie dopasowanych i trwałych. Nowa jest tez naszpikowana przyciskami kierownica, której obręcz jest grubsza niż w modelu przed modernizacją. Nowy schowek w centralnej konsoli oferuje większą pojemność i jest wyposażony w nowy, przesuwany podłokietnik. Zmieszczą się w nim butelki i kubki o różnych kształtach (jednocześnie można w nim umieścić butelkę o pojemności 1 litra i 0,4-litrowy kubek).
Ford
10 Radar zainstalowany w przedniej szybie zareaguje m.in. na poprzedzający pojazd, gdy ten znacznie zmniejszy prędkość. Focus potrafi tez czytać znaki drogowe i wyświetla dostrzeżone ograniczenia prędkości. Aktywny tempomat utrzyma prędkość poprzedzającego auta.
Ford
11 Poprzednie wcielenie focusa III generacji dawało frajdę z jazdy. Inżynierowie zajrzeli jednak także do podwozia - zmiany zaszły w układzie kierowniczym. Zmodyfikowano amortyzatory, pojawił się nowy elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP. Silniki? Jest ciekawie...
Ford
12 Jako pierwszy model w Europie, focus oferowany będzie z nowym silnikiem benzynowym 1.5 EcoBoost (150 KM oraz 182 KM; moment obrotowy jest identyczny - 240 Nm) oraz nową jednostką wysokoprężną 1.5 TDCi (95 KM i 120 KM).
Ford
13 Dla kierowców zainteresowanych turbodieslami Ford oferuje czterocylindrowe 1,6 TDCi (95 KM i 115 KM) oraz 2,0 TDCi o mocy 150 KM. Wszystkie silniki nowego focusa będą mogły współpracować z nowa sześciobiegową przekładnią automatyczna PowerShift.
Ford
14 Ponadto focusa nadal zamówić będzie można z benzynowym silnikiem 1.0 EcoBoost (100 KM oraz 125 KM; maksymalny moment obrotowy jest taki sam - 170 Nm) - w pierwszej połowie 2014 roku na ten silnik zdecydowała się 1/3 kierowców. Przypominamy, że motor ten zdobył trzy razy z rzędu tytuł jednostki napędowej roku ( International Engine of the Year). Dodatkowo, focus dostępny będzie również z nową wersją silnika 1.0 EcoBoost (99 g/km CO2), która jako pierwsza odmiana niehybrydowa emitować będzie w Europie poniżej 100 g CO2 na kilometr.
Ford
15 Do jazd testowych udostępniono nam pięciodrzwiowego hatchbacka w nowym kolorze Deep Inpact Blue z najmocniejszym trzycylindrowym silnikiem 1.5 Eco Boost o mocy 182 KM. Wrażenie? Auto na każdym biegu przyjemnie wyrywa do przodu – co ważne silnik jest bardzo elastyczny, nawet na „szóstce”. Jednostka rasowo pomrukuje, co prawda za sprawa dźwięku emitowanego przez głośniki, ale w tym przypadku daje to sporo frajdy.
Ford
16 Specjaliści z forda popracowali nad elektrycznym wspomaganiem układu kierowniczego i kolejny raz go ulepszyli. Kręte drogi w okolicach hiszpańskiej Malagi zostały poligonem doświadczalnym dla układu jezdnego focusa. Na dystansie około 160 km pokonaliśmy ponad 800 zakrętów i żaden z nich nie wprowadził nerwowej atmosfery na pokładzie. Nawet w szybko pokonywanych ciasnych lukach kierowca doskonale wie co się dzieje z przednimi kolami. Zawieszenie pracuje cicho - nawet w duecie z 17-calowymi felgami. Auto wykazuje tendencje do nadsterowności, jednak elektronika czuwają nad bezpieczeństwem. Ceny?
Ford
17 Najtańszy nowy ford focus kosztuje od 57 990 zł - tyle trzeba zapłacić za model z pięciodrzwiowym nadwoziem i benzynowym silnikiem 1,6/85 KM w podstawowej wersji wyposażenia - Trend (seryjnie m.in. klimatyzacja, radioodtwarzacz CD/MP3 plus 6 głośników, układ wspomagający ruszanie pod górę, poduszki powietrzne czołowe i boczne oraz kurtyny, system monitorowania ciśnienia w oponach, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka boczne, kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórą). Skoda octavia jest droższa - czeskie auto z silnikiem 1.2 TSI/85 KM kosztuje w promocji 58 500 zł (bez rabatu - 60 400 zł). Focus z najnowszą benzynową jednostką 1,5 EcoBoost/150 KM to wydatek od 69 440 zł. Najtańszy model z nowym wysokoprężnym 1,5 TDCi/95 KM kosztuje od 70 690 zł. Kombi wymaga dopłaty 3 tys. zł a sedan 1000 zł. Nowego focusa można już zamawiać, pierwsze auta w salonach Forda pojawią się w listopadzie. I jeszcze ciekawostka na koniec. Ford focus pierwszej generacji pojawił się na rynku w 1998 roku, a od tego czasu na całym świecie w ręce kierowców trafiło 12 mln egzemplarzy tego modelu, w tym 6,9 mln w Europie. Obecnie samochód jest oferowany w ponad 140 krajach. Wszystkie rynki są zaopatrywane przez 8 fabryk, w których co 30 sekund z taśm montażowych zjeżdża nowy egzemplarz tego auta.
Ford
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję