Tanie i jeżdżą za grosze. Oto najlepsze używane auta z fabryczną instalacją LPG
1 Skoda octavia II z fabryczną instalacją LPG (układ Landi Renzo IV generacji zakładany w ASO; sekwencyjny wtrysk gazu) jest na szczycie popularności wśród używanych samochodów na gaz. Silnik 1.6 MPI (montowany także w volkswagenie golfie) zasilany benzyną dysponuje mocą 102 KM oraz 98 KM, jeśli spala LPG (w tym przypadku nie ma co liczyć na dynamiczną jazdę). Producent zapewniała, że zużycie paliwa wynosi 7,1 l/100 km, a LPG: 9,2 l/100 km. Instalacja, w którą wyposażono samochód umożliwia zarówno ręczną, jak i automatyczną zmianę trybu - z zasilania gazem na benzynę i odwrotnie. Używaną octavię II z LPG można kupić za ok. 20-30 tys. zł. Na co zwrócić uwagę oglądając taki samochód?
Skoda
2 Przeglądając historię przeglądów "zagazowanej" octavii, która ma na liczniku ponad 90 tys. km warto sprawdzić, czy została wymieniona membrana i zawory w reduktorze (części, robocizna wraz z regulacją mogą kosztować nawet 2 tys. zł). Z danych serwisowych wynika też, że co 15 tys. km należy wymieniać olej silnikowy oraz filtr fazy gazowej, zaś co 30 tys. km świece zapłonowe i filtry fazy ciekłej a także powietrza.
Skoda
3 Na polskim rynku dilerzy Opla wprowadzili do oferty montaż instalacji LPG pod koniec 2003 roku. Układ zasilania gazem najczęściej był zakładany do astry II z silnikiem 1.4/90 KM (X14XE i Z14XE). Zabiegowi „gazowania” poddawano także astrę II ze 100-konnym silnikiem 1.6 (Z16XE). Na rynku można też trafić corsę C 1.2/75 KM (Z12XE) i merivę 1.6/100 KM (ten sam silnik co w astrze) z instalacjami zakładanymi w ASO.
Opel
4 Serwisy Opla zakładały instalacje Koltec-Necam GSI lub BRC Sequent - sekwencyjny wtrysk gazu. Z danych serwisowych wynika, że co 15 tys. km albo przy każdym przeglądzie konieczna jest wymiana filtrów gazu (fazy ciekłej i lotnej), sprawdzenie i wyregulowanie sterownika, kontrola szczelności całego układu i sprawdzenie kondycji połączeń elektrycznych. Opel astra II z LPG w zależności od stanu kosztuje od ok. 10 tys. zł.
Olmet
5 Fiat panda pierwszej generacji był produkowany od 2003 roku tylko w fabryce w Tychach i był dostępny pod nazwą GPL. Instalację LPG (Tartani EVO 01 - sekwencyjny wtrysk gazu) najczęściej montowano do ośmiozaworowago silnika 1.1/54 KM. Na rynku wtórnym królują modele „poflotowe”, które przejechały ponad 250 tys. km i więcej. Zastrzeżenia jakie zgłaszali kierowcy dotyczyły trwałości zawieszenia, alternatora, rozrusznika czy pompy paliwowej (typowa usterka pandy z LPG - zatarcie pompy paliwa). Silnik raczej nie odmawiał współpracy z układem LPG.
Fiat
6 Z danych serwisowych wynika, że co 15/20 tys. km powinien być wymieniony olej w silniku, świece zapłonowe, wkłady filtrów fazy gazowej i ciekłej, filtr powietrza (kontrola i w zależności od stanu wymiana). Należy także skontrolować luz zaworowy (ew. regulacja). Co 30/40 tys. km należy wymienić filtr powietrza. Co 45/60 tys. km wymagana jest wymiana membrany i przewodów wysokiego napięcia. Co 60 tys. km wymagane jest sprawdzenie i ew. dokręcenie śrub pokryw regulatora ciśnienia. Na rynku aut używanych panda 1.1 LPG kosztuje ok. 8 tys. zł.
Fiat
7 Instalacja gazowa stosowana w renault clio storia 1.2 LPG była objęta pełną gwarancją producenta. Francuska marka zdecydowała się na montaż rodzimej instalacji firmy SOCMA - wielopunktowy wtrysk paliwa. Mechanicy przestrzegają przed tym autem m.in. ze względu na dostępność części zamiennych. Jeśli już ktoś zdecyduje się na ten model i chce by instalacja LPG nie sprawiała kłopotów wówczas powinien m.in. wymieniać filtry gazu częściej niż zaleca producent.
Renault
8 Wymagania? W danych serwisowych można przeczytać, że co 15 tys. km wymagana jest kontrola kondycji filtra powietrza, przewodów wysokiego napięcia i świec zapłonowych. Należy także zweryfikować mocowanie zbiornika gazu i innych systemów układu LPG (m.in. sprawdzić, czy nie przecierają się przewody, jaka jest kondycja połączeń elektrycznych do układu benzynowego). Co 30 tys. km na liczniku zalecana jest wymiana filtrów fazy ciekłej i lotnej gazu, regulacja luzów zaworowych, warto skontrolować dokręcenie śrub reduktora. Na rynku wtórnym renault clio storia 1.2 LPG kosztuje od ok. 9 tys. zł.
Renault
9 Modele Dacii zasilane LPG na rynek wtórny najczęściej trafiają z flot, dlatego niech nikogo nie dziwi roczny przebieg na poziomie ponad 200 tys. km. Od początku, czyli od 2001 roku kiedy LPG pojawiło się w ofercie, wszystkie instalacje gazowe w daciach montowane są na linii produkcyjnej marki należącej do Renault. Dacia zdecydowała się na stosowanie instalacji Landi Renzo IV generacji (sterownik OMEGAS, sekwencyjny wtrysk). Ośmiozaworowy silnik 1.6 zapewnia moc 84 KM na benzynie i 82 KM LPG. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h - 14,8 benzyna/15,3 LPG. Średnie spalanie odpowiednio 7,3/9,3 l na 100 km. Zbiornik LPG zmieści 42 l.
Dacia
10 Z danych serwisowych producenta wynika, że przy każdym przeglądzie (co 15 tys. km lub co 20 tys. km) wymagana jest kontrola stanu świec zapłonowych i przewodów wysokiego napięcia, filtra powietrza. Fachowcy zalecają także sprawdzenie połączeń elektrycznych. Mechanicy radzą częściej niż co drugi przegląd przeprowadzić wyminę filtrów gazu, regulację luzów zaworowych oraz sprawdzenie śrub reduktora i dokręcenie. Cena dacii logan z LPG na rynku używanych aut to ok. 25 tys. zł.
Media
11
Chevrolet
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję