Płatne drogi w Niemczech. Zmiana dla kierowców

1 lipca zmienią się zasady naliczania opłat za korzystanie z sieci drogowej w Niemczech. Wkrótce, za przejazdy zapłacą również kierowcy ciężarowych pojazdów o maksymalnej masie całkowitej od 3,5 do 7,5 tony. Maksymalna masa całkowita to parametr, którego nie powinniśmy mylić z dopuszczalną masą całkowitą. W odróżnieniu od DMC, MMC jest regulowana krajowymi przepisami.

Nowe zasady oznaczają, że bezpłatna jazda po niemieckich drogach będzie zarezerwowana już tylko dla aut osobowych i busów o masie do 3,5 t. To kolejna podwyżka po aktualizacji cennika wprowadzonej pod koniec 2023 roku - wtedy objęła ona samochody ciężarowe o masie powyżej 7,5 t.

Reklama

Płatne drogi w Niemczech - kto jest zwolniony z opłat?

Kto uniknie opłaty po 1 lipca 2024? Nowe prawo nie przewiduje wielu wyjątków - z myta po 1 lipca 2024 r. zwolnione będą jedynie pojazdy prowadzone przez pracowników zakładów rzemieślniczych, którzy przewożą ładunki związane z pracą rzemieślniczą. Chodzi m.in. o materiały, elementy wyposażenia zakładów czy maszyny, niezbędne do świadczenia usług i wykonywania pracy w zakładzie rzemieślniczym. Z opłat zwolniony będzie także transport gotowych wyrobów, a także te przetwarzane lub naprawiane na terenie zakładu rzemieślniczego.

Ciężarówka / Shutterstock
Reklama

Zasady, które lada chwila wprowadzą Niemcy, mogą jednak również dotknąć niektórych kierowców jadących na wakacje. Kto zapłaci myto za korzystanie z niemieckich dróg?

Koniec darmowych dróg w Niemczech. Zapłacą kierowcy ciężarówek

Konieczność uiszczenia opłaty może dotyczyć również kierowców zmierzających na wakacje kamperami. Mowa o większych pojazdach wymagających prawa jazdy kat. C. Modele o DMC większej niż 3,5 t (np. Volkswagen Grand California 680) wpadają w kategorię, która od 1 lipca będzie objęta opłatami za korzystanie z krajowej sieci dróg.

Ile wynoszą stawki? Ich liczenie nie jest takie proste. Ostateczna kwota zależy bowiem od wielu czynników. Pod uwagę bierze się m.in. pokonany dystans czy emisje pojazdu.

Volkswagen Grand California 680 / Materiały prasowe / Volkswagen

Płatne drogi w Niemczech - jakie stawki?

Samochody w maksymalnej masie całkowitej w przedziale 3,5 - 7,5 tony objęte są stawkami myta liczonymi na podstawie wielu zmiennych. W kalkulacji ma znaczenie długość trasy, masa pojazdu, opłata za emisję CO2, klasa emisji spalin oraz liczba osi. Ile zapłacą kierowcy? Stawka myta wyliczona na podstawie powyższych danych będzie się wahać między 11,4 a 24,8 eurocenta za 1 km. Tanio nie będzie, bo przejechanie 500 km, liczone po stawce dla przeciętnego kampera kat. C, będzie kosztować około 60 euro.

Doniesienia z branży wskazują, że z nowych przepisów niezadowoleni są również przedsiębiorcy działający w branży transportowej. Jazda po niemieckich drogach już pod koniec zeszłego roku zrobiła się bardzo droga. Poprzednie zmiany dotknęły jednak kierowców TIR-ów. Teraz, od 1 lipca, zapłacą również firmy operujące mniejszymi pojazdami ciężarowymi. Nowe opłaty koniec końców będą oznaczały wzrost cen usługi - niska marża w branży logistycznej sprawia, że droższe drogi czy paliwo od razu pociągają za sobą ceny transportu.

tir transport kierowca / Shutterstock