W kolejnej odsłonie rozpoczętej wiosną kampanii "Szacunek + Zrozumienie + Rozwaga = Bezpieczeństwo" przygotowano zdjęcia piątki motocyklistów w strojach codziennych oraz motocyklowych. Chodzi o uświadomienie, że motocykliści to nie - jak się powszechnie sądzi - jedynie młodzi, brawurowo nastawieni ludzie, ale osoby w różnym wieku, przedstawiciele różnych zawodów i grup społecznych.

Reklama

Poprzedzająca śląską kampanię ankieta wykazała, że stereotypowy obraz motocyklisty jest daleki od rzeczywistości. 95 proc. badanych uznało, że motocykliści to z reguły mężczyźni w wieku 20-30 lat. Jednak ci sami ankietowani, szukając motocyklistów wśród swoich znajomych, wskazywali na osoby w wieku 30-45 lat. Badani przypisywali motocyklistom brawurę i ryzykowne zachowania na drodze, przyznając jednocześnie, że ich znajomi posiadacze jednośladów to ludzie sympatyczni, dobrzy i odpowiedzialni kierowcy, a nie samobójcy i piraci drogowi.

Policjanci wskazują, że w ostatnich latach nastąpił dynamiczny rozwój "społeczności motocyklistów nowej ery". Często są to osoby jeżdżące motocyklem w młodości, po 10 czy 20 latach powracające do swojej dawnej pasji - zamożniejsze i bardziej doświadczone za kierownicą.

Tacy motocykliści przywiązują dużą wagę do bezpieczeństwa - zakładają odpowiedni stój, ochraniacze, bardzo dobre kaski, dbają o swoje motocykle pod kątem przeglądów, zmiany opon oraz stanu zawieszenia i hamulców, a także często biorą udział w szkoleniach podnoszących technikę jazdy - powiedział podkomisarz Mirosław Dybich z wydziału ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.

Takie osoby nie wpisują się w powszechny stereotyp motocyklisty, a jest ich na drogach coraz więcej. Upowszechniając zdjęcia, pokazujące ludzi w ich codziennych wcieleniach oraz w motocyklowych strojach, policjanci chcą wpłynąć na zmianę wizerunku miłośników motocykli, a tym samym zmienić ich postrzeganie wśród kierowców samochodów.

Wykonane w ramach kampanii zdjęcia pojawią się wkrótce w śląskich mediach, które są partnerami policyjnej kampanii. Jej inicjatorzy chcą też zaprezentować fotografie na billboardach i innych nośnikach reklamy.

Reklama

Kampania pod nazwą "Szacunek + Zrozumienie + Rozwaga = Bezpieczeństwo" ruszyła wiosną, kiedy rozpoczął się sezon motocyklowy. Przeprowadzone z inicjatywy śląskich policjantów badania ukazały różnicę między stereotypowym postrzeganiem motocyklistów a faktycznymi doświadczeniami badanych. Policyjni psychologowie wskazują, że takie negatywne nastawienie do motocyklistów może przekładać się na zachowanie kierowców wobec nich na drodze.

Policjanci chcą, by obie grupy użytkowników dróg dowiedziały się o sobie nieco więcej - także w kontekście przepisów obowiązujących kierowców aut i jednośladów. Efektem ma być poprawa bezpieczeństwa na śląskich drogach.

Obecnie - jak wykazały badania - prawie dwie trzecie kierowców uważa, że motocykliści stwarzają zagrożenie na drodze. Jednocześnie prawie połowa nie zna różnic w przepisach dotyczących aut i motocykli.

Partnerami merytorycznymi kampanii są stowarzyszenie "Na Drodze", Krajowe Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Katowicach, Press-Service Monitoring Mediów, MotoHybrid.