Od 1 listopada 2014 roku wszystkie nowo rejestrowane w krajach Unii Europejskiej samochody osobowe i lżejsze samochody użytkowe o masie całkowitej do 3,5 tony muszą być wyposażone w układ ESP zapobiegający poślizgom. Wszystkie pozostałe pojazdy zostaną objęte tym obowiązkiem w 2015 r.

Reklama

System ESP obowiązkowy od 1 listopada 2014 roku

- Układ ESP ratuje życie - mówi Gerhard Steiger, prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control. - Nasze badania potwierdzają skuteczność układu. W 2011 roku, kiedy układ ESP był zastosowany w 40 proc. aut, pomógł zapobiec ponad 33 tys. wypadków i uratował życie ponad 1000 osób w 25 krajach Unii Europejskiej - wylicza Steiger.

Ze statystyk wynika, że od czasu wprowadzenia układu ESP na rynek udało się uniknąć 190 tys. wypadków i uratować życie ponad 6 tys. ludzi w Europie.

Reklama

Układ ESP to rozwiązanie wymyślone przez inżynierów firmy Bosch i wdrożone do produkcji w 1995 roku - pierwszym autem wyposażonym w ten system był mercedes klasy S. W opinii ekspertów oprócz pasów bezpieczeństwa, ESP jest najważniejszym układem bezpieczeństwa w samochodzie - ważniejszym nawet niż poduszki powietrzne. Niezależne badania pokazują, że układ ESP mógłby zapobiec nawet 80 proc. wszystkich wypadków będących skutkiem poślizgu, gdyby wyposażyć w niego wszystkie pojazdy.

Jak działa system ESP?

Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) wykorzystuje czujniki i 25 razy na sekundę sprawdza, czy skręt kierownicy odpowiada rzeczywistemu torowi poruszania się pojazdu.

Gdy wykryje, że wartości zadane różnią się od rzeczywistych, a pojazdowi grozi utrata stabilności, następuje ingerencja ESP: zostaje obniżony moment obrotowy dla przywrócenia stabilności pojazdu. Jeśli to nie wystarczy, dodatkowo wyhamowywane są poszczególne koła.

Reklama

Ponadto układ ESP obejmuje funkcje takie, jak ABS (zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania) i ASR (zapobiega obracaniu się kół napędowych w miejscu podczas ruszania).

Podobnie było z pasami bezpieczeństwa czy wynalezionym także przez inżynierów firmy Bosch systemem zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania (ABS - Anti-Lock Breaking System). Początkowo systemy te za dodatkową opłatą montowano w samochodach "z wyższej półki", a później stały się standardowym wyposażeniem wszystkich aut wytwarzanych w UE.