"W naszych statystykach odnotowujemy bardzo wyraźny spadek liczby wypadków z udziałem dzieci. W małych miastach i wsiach policjantom wciąż jednak zdarza się zatrzymać auto, w którym dziecko przewożone jest na rękach rodzica, czy bez żadnego zabezpieczenia" - mówi komisarz Marcin Książkiewicz z Komendy Głównej Policji w Warszawie. Eksperci ostrzegają: dziecko powinno być zawsze przewożone w foteliku, co więcej nie w "jakiś tam", ale w bezpiecznym.

Reklama

"Kodeks drogowy określa obowiązek używania fotelików bardzo skromnie. W zasadzie ogranicza się do tego, że w określonych warunkach i w określonym wieku kierowca musi mieć dla dziecka fotelik. Problem zaczyna się w momencie, kiedy chcemy naprawdę wybrać bezpieczny fotelik" - mówi Witold Rogowski, ekspert ProfiAuto. "Poza komentarzem jest bowiem nie tylko wożenie dzieci bez fotelika, ale też myślenie, że jakikolwiek fotelik jest lepszy niż jego brak" - dodaje Rogowski.

Jak wybrać bezpieczny fotelik?

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że fotelik to nie gadżet. który ma nam upiększyć samochód, ale urządzenie, które musi spełniać funkcje, których od niego oczekujemy.

Reklama

"Zacząłbym od tego, że bezpieczny fotelik to taki, który uzyskał przynajmniej trzy gwiazdki w testach ADAC. Absolutnie odradzam jednak kupowanie fotelika ze zdjęcia, przez internet" - radzi Rogowski. "Przede wszystkim dlatego, że trzeba go dokładnie dopasować i to nie tylko do dziecka, ale też do auta, w którym będziemy go przewozić. Może okazać się, że fotelik, który na pierwszy rzut oka wygląda super, po umocowaniu w samochodzie jest zbyt pionowy, lub zbyt poziomy, a w konsekwencji niewygodny dla małego pasażera" - dodaje ekspert ProfiAuto.

Jeśli zakładasz, że będziesz często przekładał fotelik, bo np., z auta do auta, sprawdź, czy wygodnie się odpina i zapina. Im mocniej jest przytrzymywany na miejscu, tym lepiej, ważny jest jednak także czas, który musimy poświęcić na montaż. Nie stanowi to oczywiście problemu, jeśli korzystamy z jednego auta i nie zamierzamy przekładać fotelika.

"Poprawne zamontowanie fotelika jest ogromnie ważne. Nawet najlepszy fotelik nie zapewni bezpieczeństwa, jeśli nie będzie pasować do auta, w którym go montujemy" - ostrzega komisarz Książkiewicz. "Jeżeli nie jesteś pewien, czy fotelik pasuje do siedzenia twojego samochodu, koniecznie skonsultuj to ze sprzedawcą" - dodaje.

Reklama

Wszystkie foteliki są standardowo wyposażone w pasy trzymające dziecko, ale bardzo ważna jest także ochrona głowy i ciała dziecka przy uderzeniu bocznym. W statystykach wypadków to bardzo istotny czynnik, w dodatku pomijany przez przepisy dotyczące bezpieczeństwa fotelików.

"Trzeba zwrócić uwagę na to, jak zabudowany jest fotelik, czy dziecko ma trochę luzu, czy ciasno, czy boki osłaniające są grube, jak mocno osłony trzymają głowę dziecka, bo jeśli dziecko jest bardzo , to zbyt ciasne osłony spowodują, że będzie się źle czuło. Niedawno wybierałem fotelik dla mojej 8-miesięcznej córki. Miałem już upatrzony fotelik, który pasował wagowo do mojej córki. Na miejscu w sklepie okazało się jednak, że mimo iż przedział wagi się zgadza, fotelik jest dla niej za duży. Ostatecznie kupiłem zupełnie inny fotelik, niż planowałem. Przy wyborze doradził mi sprzedawca" - mówi Rogowski.

Sprawdzony w testach

Jak informuje Paweł Kurpiewski, ekspert ds. bezpieczeństwa dzieci w samochodach, homologacja obowiązująca w Polsce jest oparta na normach europejskich, ale nawet zgodność z nią nie gwarantuje niestety, że fotelik jest w stu procentach bezpieczny. Wszelkie próby zmiany tych przepisów są jednak skazane na niepowodzenie, gdyż są one traktowane jako próbę ograniczania praw konsumenckich.

Mówiąc obrazowo, chodzi o to, że nawet jeśli ktoś zarabia sto tysięcy złotych miesięcznie ma pełne prawo jeździć maluchem. Nie można zmusić go, by kupił sobie bezpieczniejszy samochód” - mówi Paweł Kurpiewski.

Dodaje, że największym "zabójcą" są zderzenia boczne, tymczasem przepisy nie wymagają od producentów przeprowadzania specjalnych badań, czy testów, na tego typu zderzenia. Zdaniem ekspertów przepisy dotyczące bezpieczeństwa dzieci w aucie obowiązują już od ok. 20 lat i nie pokrywają się z obecnym stanem wiedzy na temat skutków wypadków.

"Realnie oceniając sytuację, można powiedzieć, że zaledwie około 30 procent fotelików dostępnych na rynku spełnia minimum bezpieczeństwa, ale jeśli do statystyk dodalibyśmy jeszcze wyroby z Azji, które często sprzedawane są pod polskimi markami, to wskaźnik ten zmniejszyłby się do około 10 procent" - mówi Paweł Kurpiewski.

Zdaniem Kurpiewskiego żeby wybrać bezpieczny fotelik należy sprawdzić wyniki jego testów zderzeniowych, przeprowadzonych przez niezależną organizację konsumencką.