Jak czytamy w raporcie Euro NCAP ostatnie badania wykazały, że jednym z głównych czynników wpływających na wybór pojazdu jest postrzeganie wiarygodności marki. Wyniki opublikowanych przez NCAP testów mówią, że niektóre marki potrafią zaskoczyć pozytywnie lub rozczarować do bólu jeśli chodzi o bezpieczeństwo.
>>>Cruze - nowy Chevrolet pędzi do Polski!
Chevrolet w 2006 r. trafił na czołówki gazet, kiedy Aveo po teście zderzeniowym otrzymał od ekspertów ledwie jedną gwiazdkę (druga przekreślona). Minęło trzy lata i inżynierowie Chevroleta odrobili lekcję. Oto nowy Chevrolet Cruze otrzymuje najwyższy, pięciogwiazdkowy wynik w dodatku według nowych, bardziej rygorystycznych zasad Euro NCAP.
W testach Euro NCAP Cruze zdobył 79 na 100 możliwych do uzyskania punktów, co czyni z niego jeden z najbezpieczniejszych modeli w klasie samochodów osobowych. Cruze osiągnął wynik 96 procent w ochronie bezpieczeństwa pasażera, pobijając wszystkie testowane marki premium, co czyni go tegorocznym liderem (zobacz film obok).
Cruze otrzymał 16 możliwych do zdobycia punktów w testach zderzeń przednich i 8 możliwych do zdobycia punktów w testach zderzeń bocznych z ruchomą i odkształcającą się barierą.
Testujący wydali jednogłośny werdykt - Cruze jest pierwszym w historii samochodem pasażerskim, jaki otrzymał maksymalną do zdobycia liczbę punktów w obu testach od czasu rozpoczęcia publikacji z testów zderzeniowych Euro NCAP w roku 1997.
Nowy sedan Chevroleta dostał 7,3 na 8 możliwych do zdobycia punktów w teście zderzeniowym słupków bocznych - jak widać wzmocniony szkielet boczny przyczynia się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa pasażerów w przypadku kolizji z lewej lub z prawej strony. Zagłówki ograniczają możliwość obrażeń powodowanych w przypadku kolizji tylnych. Cruze zasłużył również na wysokie noty w zakresie bezpieczeństwa dzieci i pieszych.
>>>Toyota iQ - mała i twarda
Po drugiej, niechlubnej stronie wyhamowała Toyota. Passę pięciogwiazdkowych wyników w 2009 roku (Avensis, IQ i Prius) przerwała wpadka modelu Urban Cruiser. Samochód po teście zderzeniowym otrzymał rozczarowujące trzy gwiazdki. Wszystko przez słaby wynik za ochronę dorosłych pasażerów ledwo 58 proc. (zobacz film obok).
Do klubu samochodów pięciogwiazdkowych po ostatnich niszczących testach należą - BMW X1, Chevrolet Cruze, Citroën DS3, Infiniti FX, Mazda 3, Mercedes klasy E, Mercedes GLK, Opel Astra IV, Peugeot 5008 i Volkswagen Scirocco.
>>>Spark - koniec nudnej motoryzacji!
Nowy Chevrolet Spark dostał cztery gwiazdki - do pięciu zabrakło elektronicznej kontroli stabilności (ESC) - samochód nie jest wyposażony standardowo w ten system w każdym wariancie, ale to i tak dobry wynik.
>>>Opel z Polski powalił Niemców na kolana
Najlepsze siedzenia spośród badanych samochodów mają - Chevrolet Cruze, Opel Astra (zobacz film obok) i Volkswagen Scirocco - fotele i zagłówki zapewniają dobrą ochronę przed urazami kręgów szyjnych.
Eksperci docenili także Citroëna DS3, Infiniti FX, Peugeota 5008 i Mercedesa GLK za systemy ograniczenia prędkości, które to są wyposażeniem seryjnym lub wkrótce zostaną wprowadzone jako standard.
>>>Zobacz masakrę najtańszego auta świata
Czytaj dalej>>>
Oto dokładne wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP:
BMW X1 - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 87 proc.
- ochrona dzieci: 86 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 63 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 71 proc.
Chevrolet Cruze - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 96 proc.
- ochrona dzieci: 84 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 34 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 71 proc.
Chevrolet Spark - ocena całkowita: 4 gwiazdki
- ochrona dorosłych pasażerów: 81 proc.
- ochrona dzieci: 78 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 43 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 43 proc.
Czytaj dalej>>>
Citroen DS3 - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 87 proc.
- ochrona dzieci: 71 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 35 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 83 proc.
Infiniti FX - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 86 proc.
- ochrona dzieci: 77 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 44 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 99 proc.
Mazda 3 - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 86 proc.
- ochrona dzieci: 84 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 51 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 71 proc.
Czytaj dalej>>>
Mercedes GLK - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 89 proc.
- ochrona dzieci: 76 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 44 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 86 proc.
Mercedes klasy E - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 86 proc.
- ochrona dzieci: 77 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 58 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 86 proc.
Opel Astra IV - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 95 proc.
- ochrona dzieci: 84 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 46 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 71 proc.
Czytaj dalej>>>
Peugeot 5008 - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 89 proc.
- ochrona dzieci: 79 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 37 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 97 proc.
Toyota Urban Cruiser - ocena całkowita: 3 gwiazdki
- ochrona dorosłych pasażerów: 58 proc.
- ochrona dzieci: 71 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 53 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 86 proc.
Volkswagen Scirocco - ocena całkowita: 5 gwiazdek
- ochrona dorosłych pasażerów: 87 proc.
- ochrona dzieci: 73 proc.
- bezpieczeństwo pieszych: 53 proc.
- systemy bezpieczeństwa: 71 proc.