Jednak rynek motoryzacyjny stoi przed wyzwaniami, które będą wymagały dostosowania się do nowych trendów i zmian globalnych.
Eksport i ekspansja na rynki zagraniczne Polscy producenci aktywnie poszukują możliwości rozwoju na rynkach pozaeuropejskich, w tym w obu Amerykach oraz Azji. Choć rynek azjatycki pozostaje jeszcze w dużej mierze niezagospodarowany przez polskie firmy, półkula zachodnia oferuje znaczący potencjał. Stąd rosnące zaangażowanie w rozmowy handlowe z partnerami z Ameryki Północnej i Południowej.
Dynamiczny rozwój motoryzacji w Chinach oraz rosnąca obecność chińskich pojazdów w Europie stawia nowe wyzwania. Chiny są samowystarczalne w zakresie produkcji części, co wymaga od polskich firm zrozumienia specyfiki tego rynku i nawiązania współpracy z tamtejszymi producentami.
Elektryfikacja i rok 2035 – przełom czy mityczna granica?
Zgodnie z założeniami Unii Europejskiej, do 2035 roku ostatnie samochody spalinowe mają zjechać z linii produkcyjnych, otwierając drogę dla technologii zeroemisyjnych. Jednak, jak zauważył Jacek Pużuk, prezes zarządu WUZETM, sytuacja na rynku może być bardziej dynamiczna i niejednoznaczna. Producenci samochodów, jak Volkswagen czy Renault, już teraz wracają do silników benzynowych i dieslowskich, widząc w nich nadal istotne źródło napędu. Dodatkowo, transport ciężki, oparty w dużej mierze na dieslach, pozostaje kluczowym obszarem nieobjętym natychmiastową elektryfikacją.
Na zmiany w podejściu do ekologii mogą wpłynąć również decyzje polityczne, szczególnie w kontekście ostatnich wyborów w Stanach Zjednoczonych. W przypadku poluzowania restrykcji ekologicznych w USA, Unia Europejska może zmienić swoje stanowisko, aby nie pozostać w tyle.
Szanse i wyzwania dla polskiego rynku części motoryzacyjnych
Polska pozostaje liderem w produkcji części zamiennych dla europejskich koncernów motoryzacyjnych. Jednak by utrzymać tę pozycję, konieczne jest dostosowanie się do nowych realiów rynkowych. Rośnie konkurencja ze strony chińskich producentów, a rozwój nowych technologii, takich jak elektryfikacja czy alternatywne źródła napędu, może wymagać innowacyjnego podejścia i inwestycji w badania oraz rozwój.
Polski sektor motoryzacyjny stoi przed unikalną szansą na dalszy rozwój, ale jednocześnie wymaga elastyczności w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe. Jak podkreślono podczas kongresu, kluczem do sukcesu jest innowacyjność, adaptacja oraz otwartość na współpracę z nowymi partnerami globalnymi.