Cud na kołach już w Polsce! Zatankujesz 6 kg i przejedziesz 700 km. Mamy ZDJĘCIA
1
W czasie ogłaszania dobrej nowiny dla polskich kierowców zaprezentowano hyundaia ix35 Fuel Cell (pierwszy masowo produkowany model zasilany wodorem; 2013) i toyotę mirai. To był debiut tych aut nad Wisłą. Co w nich niezwykłego?
Jak zapewniają inżynierowie koreańskiej marki hyundai ix35 Fuel Cell to jeden z najbardziej zaawansowanych pojazdów zasilanych wodorem. Samochód jest efektem programu prowadzonego od 1998 r. w centrum badawczym nad ogniwami paliwowymi w Instytucie Rozwoju Technologii Ekologicznej Hyundaia w Korei...
PAP / Tomasz Gzell
2
Hyundai ix35 Fuel Cell jest przedstawiany jako pierwszy masowo produkowany i oferowany na 17 rynkach na całym świecie samochód napędzany energią elektryczną uzyskiwaną z wodoru.
Został wyposażony w elektryczny silnik o mocy 136 KM, pozwalający na osiągnięcie maksymalnej prędkości 160 km/h.
Wodorowy hyundai może być bez problemów uruchamiany przy niskich temperaturach, nawet do -20°C. Samochód nie emituje żadnych szkodliwych substancji, jedynie parę wodną...
Hyundai
3
Dwa zbiorniki umożliwiają zgromadzenie wodoru, o łącznej masie 5,64 kg, co zapewnia zasięg 594 km, a ich maksymalne napełnienie trwa zaledwie kilka minut.
Niedawno ix35 Fuel Cell ustanowił rekord przejazdu samochodu zasilanego ogniwami paliwowymi - koreański model pokonał 700 km na jednym zbiorniku wodoru. Jakim cudem?
Hyundai
4
Trasa rekordowego 700-kilometrowego przejazdu na jednym zbiorniku wodoru prowadziła przez trzy kraje skandynawskie, a pokonali ją dwaj niezależni kierowcy: Marius Bornstein i Arnt G. Hartvig. Podróż z Oslo do Malmö przez Gothenburg i Kopenhagę trwała 10 dni, a średnia prędkość jazdy wyniosła 76 km/h. Co ciekawe, po osiągnięciu celu komputer samochodu wskazywał, że może on przejechać kolejnych 10 km. Według producenta pełny zbiornik zapewnia zasięg 594 km...
Gdzie tankować taki samochód w Polsce?
Media
5 Opracowany w Instytucie Transportu Samochodowego (ITS) projekt wdrożenia infrastruktury wodorowej w Polsce w ramach europejskiego projektu HIT-2-Corridors zakłada wybudowanie w Polsce 30 stacji tankowania wodoru przy nakładach rzędu 12-15 mln euro. - Pierwsze dwie stacje powstaną w Poznaniu i w Warszawie, kolejne to będzie Trójmiasto, Białystok, południe Polski, czyli Katowice, Kraków, Wrocław i Łódź- mówi Marcin Ślęzak, dyrektor ITS. Pierwsze dwie stacje tankowania wodoru mogą ruszyć już w ciągu 2 lat, a do roku 2030 ma powstać 30 takich obiektów. Jak podkreśla kierownik projektu Wojciech Gis, realizacja założeń ITS umożliwi ruch samochodów wyposażonych w ogniwa paliwowe na większości obszaru kraju.
Hyundai
6
Ponadto przewiduje się stopniowy rozwój parku samochodów wyposażonych w ogniwa paliwowe w Polsce (15 tys. samochodów osobowych i 100 autobusów/rok) oraz ruch tranzytowy (60 tys. samochodów/rok), zaś pełne urynkowienie technologii wodorowej w Polsce zdaniem ITS nastąpi prawdopodobnie w latach 2040- 2050. Na początek w ramach współpracy ITS z Polską Grupą Energetyczną S.A. powstaną dwie stacje tankowania - w Warszawie i Poznaniu. Kolejne na liście są Białystok, Szczecin, rejon Łodzi, rejon Trójmiasta, Wrocław, rejon Katowic, Kraków.
Obok Hyundaia w Polsce pojawiła się także wodorowa Toyota...
PAP / Tomasz Gzell
7 Toyota mirai to sedan z silnikiem elektrycznym o mocy 155 KM i momencie obrotowym 335 Nm, zapewniającym przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,6 s. Źródło zasilania stanowi wodorowe ogniwo paliwowe o mocy 114 kW. Zapas wodoru, którego zatankowanie zajmuje ok. 3 minut, wystarcza na przejechanie 500-700 km...
PAP / Tomasz Gzell
8 Toyota mirai cieszy się dużą popularnością. W USA w ciągu dwóch miesięcy przedsprzedaży wpłynęło 2 tys. zamówień, a w Japonii - 1,5 tys. tylko w ciągu miesiąca. Toyoty napędzane wodorem można kupić też w Danii, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Sięgają po niego przede wszystkim duże firmy i instytucje, najczęściej w leasingu. Koszt leasingu to ok. 1-1,2 tys. euro.
PAP / Tomasz Gzell
9 Koszt przejechania 100 km takim autem to ok. 45-50 zł (przy uwzględnieniu cen niemieckich), czyli jest porównywalny do kosztów podróżowanie samochodem z dwulitrowym benzynowym silnikiem. Eksperci podkreślają, że w kolejnych latach wraz z rozwojem technologii i infrastruktury koszty wodoru będą spadać.
PAP / Tomasz Gzell
10 Proces tankowania toyoty mirai na stacji do tego przeznaczonej trwa do 3 minut. Japoński samochód, podobnie jak wodorowy Hyundai, nie emituje żadnych szkodliwych substancji, jedynie parę wodną.
PAP / Tomasz Gzell
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję