Polska fabryka pobiła rekord i zdobywa świat! Nowe zlecenia od ponad 100 krajów
1 Teraz koncern Fiat Chrysler Automobiles ogłosił, że jego polska fabryka pobiła rekord. Z linii produkcyjnej tyskiego zakładu FCA Poland, zjechał egzemplarz modelu 500 o numerze 1 500 000. Jubileuszowa sztuka to Fiat 500 w wersji pop w kolorze białym (bianco gelato), z silnikiem 1,2 l o mocy 69 KM trafi do Francji.
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK
2
Fiat / Ireneusz KAZMIERCZAK
3 Co ciekawe, fiat 500 osiągnął tę historyczną liczbę wyprodukowanych egzemplarzy po 8 latach i 4 miesiącach od momentu pojawienia się na rynku. Auto od 3 lat jest najpopularniejszym małym samochodem w Europie (15 proc. rynku). Średnia roczna produkcja w Tychach utrzymuje się na stałym poziomie ok. 180 tys. egzemplarzy. Polska fabryka realizuje zamówienia z ponad 100 krajów całego świata - od Polski przez Włochy, Brazylię, Afrykę Południową, Japonię i USA.
Fiat
4 Najwięcej wyprodukowanych w Polsce "pięćsetek" dostarczono na rynek włoski - ponad 500 000 szt. Następne najważniejsze rynki dla fiata 500 to: Anglia, Francja, Niemcy, Belgia, Hiszpania, Holandia, Japonia, Austria i Szwajcaria. Oprócz Polski, od 2011 roku, model 500 jest produkowany również w meksykańskim zakładzie Toluca, dzięki czemu produkcja globalna wynosi około 1 800 000 egzemplarzy.
Fiat
5 Ważnym momentem w historii ikony włoskiej motoryzacji był 4 lipca 2015 roku - światowa premiera nowego Fiata 500 w Lingotto w Turynie, w miejscu symbolicznym dla tego samochodu, gdzie w 1957 roku został przedstawiony "mały, wielki samochód", symbol masowej motoryzacji we Włoszech, który został sprzedany w ilości ponad 3,8 mln egzemplarzy.
dziennik.pl
6 Nowy fiat 500, który debiutował także w czasie salonu samochodowego we Frankfurcie, jest bardziej zadziorny, bardziej męski - patrzy na świat przez nowe światła i uśmiecha się pod chromowanym wąsem jeszcze szerzej. Z tyłu auto najłatwiej rozpoznać po lampach - teraz zamiast pełnych kloszy są ramki z fragmentem karoserii we wnętrzu. Chromowana klamka na klapie bagażnika nawiązuje do oświetlenia tablicy rejestracyjnej swojego poprzednika z 1957 roku. Klasyka pozostała klasyką.
Fiat
7 - Całościowo zainwestowaliśmy w ten samochód 100 milionów euro - mówi dziennik.pl Maria Conti, szefowa komunikacji Fiata na Europę, Środkowy Wschód i Afrykę i podkreśla, że nowy fiat 500 jest bardziej zaawansowany technologicznie, jednak zachowuje styl retro i cechy, które uczyniły to auto tak słynnym w latach 60. i 70. ubiegłego wieku.
Fiat
8 Odświeżony styl retro wlewa się także do kabiny. W miejscu systemu audio pojawił się panel multimediów. Wymieniono też fotele oraz kierownicę. W kabinie jest znacznie ciszej niż w poprzedniku - to efekt lepszego wygłuszenia komory silnika. Co ważne zmodyfikowano również zawieszenie - auto znacznie przyjemniej zachowuje się na drodze, pozwala nawet na odrobinę szaleństwa.
Daniel Ratowski
9
W Polsce w wersji hatchback i kabriolet, nowy fiat 500 jest dostępny w dwóch wersjach: pop i lounge (obie wersje mogą być wyposażone w półautomatyczną skrzynię biegów Dualogic). Pierwsza z nich wyposażona jest w standardzie: siedem poduszek powietrznych, manualną klimatyzację, system Uconnect Radio z sześcioma głośnikami, porty AUX-IN i USB i wielofunkcyjną kierownicę. Wersja lounge jest dodatkowo wzbogacona o panoramiczny szklany dach, 15-calowe alufelgi, system Uconnect Radio LIVE 5 z ekranem dotykowym oraz skórzaną kierownicę z przyciskami, które pozwalają kierowcy - dzięki integracji z smartfonem - korzystać z różnych aplikacji w systemie pokładowym.
Nowego fiata 500 można mieć z benzynowym dwucylindrowym silnikiem 0,9 TwinAir o mocy 85 KM lub 105 KM (średnie spalanie na poziomie 3,8 l/100 km - przynajmniej tak obiecują specjaliści z Fiata). Najtańsza jednostka 1.2/69 KM pojawi się także w wersji przystosowanej do LPG. Silnik wysokoprężny to konstrukcja 1.3 Multijet o mocy 95 KM produkowana podobnie jak 0,9 TwinAir przez Fiat Powertrain Technologies Poland w Bielsku-Białej - co ciekawe to jedyny turbodiesel w segmencie A. Wszystkie silniki spełniają normy emisji Euro6.
Nowy fiat 500 nie jest jedynym nowym modelem z Tychów...
Fiat
10
Fabryka w Tychach rozpoczęła swoją działalność w 1975 roku, a dzięki ogromnym inwestycjom dokonanym na przestrzeni lat, stała się jednym z najnowocześniejszych ośrodków produkujących samochody na świecie. Śląski zakład FCA Poland jest największym producentem aut w Polsce. Aktualnie wytwarzane tam są modele: fiat 500, abarth 500 i ford ka.
Warto przypomnieć, że w Tychach jest także produkowana lancia ypsilon w nowej odsłonie, która podobnie jak fiat 500, debiutowała w czasie salonu samochodowego we Frankfurcie...
Media
11
Lancia ypsilon w tym roku świętuje 30. urodziny. Od 1995 roku na ten model zdecydowało się ponad 2,7 mln kierowców.
Z okazji okrągłej rocznicy Włosi zdecydowali się wprowadzić na rynek lancię ypsilon w nowej odsłonie - produkcją tego auta zajmuje się już fabryka w Tychach.
Nową odsłonę lancii ypsilon auto można rozpoznać po mniejszej osłonie chłodnicy i zmienionych wlotach powietrza. We wnętrzu, wzorem fiata 500, pojawiło się więcej multimediów. Ypsilon może być wyposażona w system multimedialny Uconnect z 5-calowym ekranem dotykowym - wszystko po to by auto szło z duchem czasu. Silniki? Benzynowy 1.2/69 KM, turbodoładowany 0.9 TwinAir/85 KM oraz wysokoprężny 1.3 Multijet/95 KM. Dwa ostatnie są produkowane w zakładzie Fiat Powertrain Technologies Poland w Bielsku-Białej.
Media
12
Przypominany, że lancia ypsilon jest produkowana w fabryce Fiata w Tychach od 2011 roku - do dziś z taśmy zjechało niemal 249 tys. sztuk tego modelu. Jakiś czas temu mówiło się o końcu tej marki, jednak okazuje się, że Włosi nie powiedzieli ostatniego słowa w tej sprawie i zdecydowali się wprowadzić na rynek ypsilona po modernizacji.
Nic w tym dziwnego - ten samochód jest najpopularniejszy właśnie w Italii, gdzie plasuje się w czołówce najchętniej kupowanych aut. Rocznie tyski zakład produkuje ok. 60 tys. sztuk ypsilona i niemal wszystko trafia na eksport, więc to ważny model dla polskiej fabryki.
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję