Polska w ruinie? Opel zainwestował setki milionów i już produkuje nowy model astry
1 Zaledwie dwa tygodnie po premierze we Frankfurcie, w Gliwicach ruszyła produkcja seryjna nowej astry. Śląska fabryka będzie głównym producentem tego auta w wersji hatchback 5d, czyli najpopularniejszego modelu na rynku. Wiadomo, że koncern General Motors, właściciel Opla, zainwestował w związku z nowym modelem 150 mln euro (czyli ok. 630 mln zł).
Opel
2 Pierwsza czerwona astra z Gliwic, wyposażona została w matrycowe reflektory LED IntelliLUX, które mają dawać dużo lepsze oświetlenie drogi przed kierowcą, bez oślepiania innych. W opinii inżynierów to rozwianie pozwala na dużo szybsze rozpoznanie ewentualnych przeszkód przed samochodem, nawet do 40 metrów wcześniej.
PAP / Andrzej Grygiel
3 Na pokładzie pierwszej astry zamontowano też system OnStar, czyli osobistego opiekuna użytkownika samochodu - dzięki temu rozwiązaniu kierowca może liczyć na wsparcie m.in. w sytuacjach kryzysowych. W razie kolizji układ automatycznie wzywa służby ratunkowe. Na co dzień sprawdzi, czy na trasie nie ma korków, gdzie znajduje się najbliższa stacja benzynowa oraz czy restauracja, do której zmierzają pasażerowie, jest czynna.
Opel
4 - Decyzja o produkcji w Gliwicach kolejnego nowego i technicznie zaawansowanego modelu marki Opel potwierdza wszechstronność i doświadczenie wysoko wykwalifikowanego polskiego zespołu. Wszyscy jesteśmy dumni z tego, że najlepsze produkty w swojej klasie są produkowane właśnie w Polsce. Rozwój fabryki ma także duże znaczenie zarówno dla Śląska, jak i całej polskiej gospodarki - stwierdził Piechociński, który najwidoczniej nie mógł oprzeć się pokusie i wsiadł za kierownicę by auto przetestować...
PAP / Andrzej Grygiel
5 Szacuje się, że do końca 2015 roku zakład Opla w Gliwicach ma wyprodukować ok. 160 tys. samochodów - oprócz zupełnie nowej astry w wersji hatchback produkowany będzie także kabriolet cascada oraz poprzednia astra J w wersjach sedan, GTC i OPC. Pod koniec 2015 rozpocznie się także produkcja buicka cascady, przeznaczonego na rynek północnoamerykański.
Opel
6
Opel posłuchał głosu kierowców i radykalnie zmniejszył ilość przycisków, których natłok w poprzedniej generacji mógł wprawiać niektórych w zakłopotanie. Jest prościej i czytelniej, a wnętrze zaprojektowano z polotem.
Niewątpliwie przyczyniło się do tego wprowadzenie nowego systemu IntelliLink R 4.0, który umożliwia korzystanie z interfejsów Android Auto i Apple CarPlay. W opinii ludzi z Opla używanie tych rozwiązań jest proste...
PAP / Andrzej Grygiel
7 Silniki? Nowy opel astra będzie oferowany z jednostkami o mocy od 95 KM do 200 KM. Producent twierdzi, że model z trzycylindrową turbodoładowaną jednostką o pojemności 1 litra i przekładnią Easytronic 3.0 jest najoszczędniejszym samochodem z silnikiem benzynowym w swojej klasie - ma średnio spalać 4,2 l/100 km w cyklu mieszanym. W połączeniu z konwencjonalną 5-biegową skrzynią manualną zużycie paliwa przez 105-konny silnik powinno wynosić ok. 4,3 l/100 km.
PAP / Andrzej Grygiel
8 W nowej astrze debiutuje także zupełnie nowy, czterocylindrowy silnik benzynowy 1.4 Turbo, który rozwija moc 125 KM lub 150 KM. Ponoć samochód z taką jednostką, systemem Start/Stop oraz 6 biegową przekładnią manualną zużywa w cyklu mieszanym 4,9 litra benzyny na 100 km (producent twierdzi, że to lepiej o 11 procent w porównaniu z silnikiem o mocy 140 KM montowanym w poprzedniej astrze). Nowa astra stała się bardziej elastyczna - samochód z silnikiem 1.4/150 KM potrzebuje o 4,3 sekundy mniej przyspieszenie z 80 do 120 km/h na piątym biegu (ten parametr jest ważny przy wyprzedzaniu). W ofercie będzie też jednostka turbobenzynowa 1.6/200 KM.
PAP / Andrzej Grygiel
9
Turbodiesel 1.6 będzie do wyboru w trzech poziomach mocy - 95 KM, 140 KM i 170 KM.
Dzięki znacznie obniżonej masie nowa astra ma być wyraźnie oszczędniejsza i bardziej ekologiczna od poprzedniczki w porównywalnej wersji - odpowiednie wartości to tylko 3,7 litra paliwa na 100 kilometrów w cyklu mieszanym (poprzednio 3,9 l) oraz 99 gramów CO2 na kilometr (poprzednio 104 g). Jednocześnie samochód lepiej przyspiesza - osiągnięcie 100 km/h ze startu zatrzymanego zajmuje mu 9,6 sekundy (o 0,7 s krócej) - a przede wszystkim jest bardziej elastyczny: zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h na piątym biegu trwa 8,2 sekundy, czyli o całą sekundę krócej. Ceny?
PAP / Andrzej Grygiel
10 Nowa astra jest lżejsza od poprzedniej generacji o 120-200 kg, w zależności od wersji silnikowej i wyposażenia. To efekt zastosowania aluminium, wytrzymałych stopów stali i nowych tworzyw m.in. do wykonania wnętrza. Dla porównania obecny golf jest lżejszy od poprzednika o 100 kg.
Opel
11
Najtańsza nowa pięciodrzwiowa astra kosztuje od 59 900 zł - to model w wersji essentia z silnikiem benzynowym 1.4/100 KM, który współpracuje z pięciostopniową manualną skrzynią biegów. Wyposażenie - klimatyzacja, radio CD z łączem Bluetooth i portalami USB i AUX-in, przednie reflektory halogenowe ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED, elektrycznie sterowane, podgrzewane lusterka w kolorze nadwozia oraz centralny zamek.
Wersja Essentia standardowo została wyposażona w układ stabilizacji toru jazdy ESP z ABS oraz systemem ułatwiający ruszanie na wzniesieniu (HSA), który zapobiega stoczeniu się pojazdu z pochyłości przy ruszaniu z miejsca. Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje również sześć poduszek powietrznych oraz system składania pedałów.
Dla porównania najtańszy volkswagen golf, czyli odwieczny rywal astry, kosztuje w Polsce od 62 390 zł (3-drzwiowa wersja start z silnikiem 1.2/85 KM); pięciodrzwiowy golf - od 64 120 zł.
Najtańsza skoda octavia z tym samym silnikiem co golf - od 60 200 zł w promocji.
Opel
12 Pierwszym samochodem, jaki został wyprodukowany w Gliwicach był opel astra classic - licznik śląskiej fabryki ruszył 31 sierpnia 1998 roku. Od prawie 17 lat zakład wypuścił 2 mln samochodów na rynki Europy, Afryki, Ameryki Północnej, Azji i Oceanii, co sprawiło, że stał się jednym z największych eksporterów w Polsce. Zakład zatrudnia obecnie 3900 osób. Jest to także jeden z najlepszych zakładów GM pod względem zużycia energii.
Opel
13
Opel
14
Opel
15
Opel
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję