Nowy opel astra wjeżdża na polski rynek. Znamy pierwsze ceny. Ile kosztuje najtańszy model? WIDEO
1 Wiadomo, że nowa astra jest lżejsza od poprzedniej generacji o 120-200 kg, w zależności od wersji silnikowej i wyposażenia. To efekt zastosowania aluminium, wytrzymałych stopów stali i nowych tworzyw m.in. do wykonania wnętrza. Dla porównania obecny golf jest lżejszy od poprzednika o 100 kg.
Opel / GM
2
Opel posłuchał głosu kierowców i radykalnie zmniejszył ilość przycisków, których natłok w poprzedniej generacji mógł wprawiać niektórych w zakłopotanie. Jest prościej i czytelniej, a wnętrze zaprojektowano z polotem.
Niewątpliwie przyczyniło się do tego wprowadzenie nowego systemu IntelliLink R 4.0, który umożliwia korzystanie z interfejsów Android Auto i Apple CarPlay. W opinii ludzi z Opla używanie tych rozwiązań jest proste...
Opel / GM
3
Kiedy telefon nie jest podłączony do systemu, na ekranie dotykowym systemu multimedialnego wyświetlana jest ikona "Projection". Po podłączeniu kompatybilnego telefonu przez USB zmienia się ona odpowiednio w ikonę Apple CarPlay lub Android Auto. Interfejs Android Auto wymaga telefonu z systemem Android Lollipop 5.0 lub wyższym, a w przypadku Apple CarPlay użytkownik musi dysponować co najmniej iPhonem 5.
Nowa astra jest pierwszym modelem Opla, w którym zastosowano to rozwiązanie.
dziennik.pl
4
Inżynierowie twierdzą, że udało się im stworzyć najbardziej opływowe nadwozie w historii tego modelu - współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi 0,285. Żadna z poprzednich astr nie przecinała powietrza tak łatwo. Jakim cudem? Nowa astra ma 4,37 m długości, czyli o około 5 cm mniej w porównaniu z poprzedniczką. Zmniejszyła się też wysokość samochodu (o 2,5 cm, do 1,48 m) oraz jego szerokość (o 0,5 cm, do 1,81 m). Inżynierowie twierdzą, że zmodyfikowane wymiary miały wpływ na obniżenie oporu aerodynamicznego, a tym samym na zmniejszenie zużycia paliwa - powierzchnia przekroju poprzecznego pojazdu wynosi około 0,642 metra kwadratowego zamiast 0,770 metra kwadratowego w poprzednim modelu.
Zmniejszono również szerokość opon. Inżynierowie poświęcili szczególnie dużo uwagi linii dachu, słupkowi C i konstrukcji podwozia. Cennych informacji dostarczyły projektantom testy przeprowadzone w tunelu aerodynamicznym Uniwersytetu w Stuttgarcie, z którym Opel współpracuje od wielu lat.
dziennik.pl
5
Na lepszy opływ powietrza miały też wpływ rozwiązania zastosowane pod podwoziem. Konstruktorzy twierdzą, że inaczej niż w przypadku konkurencyjnych modeli, w nowej astrze zrezygnowano z pełnego zestawu paneli poprawiających aerodynamikę od dołu. Zamiast tego zmodyfikowano kształt poszczególnych elementów, aby zapewnić lepszy przepływ powietrza (przeprojektowano spód nadwozia i obudowę akumulatora). Co ciekawe, na drodze strumienia powietrza nie stoi już tylna oś, którą osadzono wyżej niż w poprzedniej astrze.
Rezygnacja z pełnej zabudowy podwozia przyniosła też inne efekty. Auto jest dzięki temu lżejsze - to w przekonaniu projektantów przekłada się mniejsze zużycie paliwa, jak również niższe koszty produkcji. Można spodziewać się, że eksploatacja nowego modelu Opla będzie tańsza w życiu codziennym.
Opel
6
Poprzednia astra w najbardziej opływowej konfiguracji miała współczynnik oporu aerodynamicznego 0,325. Podstawowa wersja nowej astry osiąga wynik 0,285. Konstruktorzy twierdzą, że nawet wersja z silnikiem Diesla, automatyczną skrzynią biegów i 18-calowymi kołami, w przypadku której współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi 0,31, bez trudu pokonuje najbardziej opływową astrę poprzedniej generacji. Jednak inżynierowie nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa - Opel planuje wprowadzenie jeszcze bardziej aerodynamicznej i oszczędnej wersji ecoFlex.
Silniki? Nowy opel astra będzie oferowany z jednostkami o mocy od 95 KM do 200 KM. Producent twierdzi, że model z trzycylindrową turbodoładowaną jednostką o pojemności 1 litra i przekładnią Easytronic 3.0 jest najoszczędniejszym samochodem z silnikiem benzynowym w swojej klasie - ma średnio spalać 4,2 l/100 km w cyklu mieszanym. W połączeniu z konwencjonalną 5-biegową skrzynią manualną zużycie paliwa przez 105-konny silnik powinno wynosić ok. 4,3 l/100 km.
Opel
7
W nowej astrze debiutuje także zupełnie nowy, czterocylindrowy silnik benzynowy 1.4 Turbo, który rozwija moc 125 KM lub 150 KM. Ponoć samochód z taką jednostką, systemem Start/Stop oraz 6 biegową przekładnią manualną zużywa w cyklu mieszanym 4,9 litra benzyny na 100 km (producent twierdzi, że to lepiej o 11 procent w porównaniu z silnikiem o mocy 140 KM montowanym w poprzedniej astrze). Nowa astra stała się bardziej elastyczna - samochód z silnikiem 1.4/150 KM potrzebuje o 4,3 sekundy mniej przyspieszenie z 80 do 120 km/h na piątym biegu (ten parametr jest ważny przy wyprzedzaniu). W ofercie będzie też jednostka turbobenzynowa 1.6/200 KM.
Turbodiesel 1.6 będzie do wyboru w trzech poziomach mocy - 95 KM, 140 KM i 170 KM.
Dzięki znacznie obniżonej masie nowa astra ma być wyraźnie oszczędniejsza i bardziej ekologiczna od poprzedniczki w porównywalnej wersji - odpowiednie wartości to tylko 3,7 litra paliwa na 100 kilometrów w cyklu mieszanym (poprzednio 3,9 l) oraz 99 gramów CO2 na kilometr (poprzednio 104 g). Jednocześnie samochód lepiej przyspiesza - osiągnięcie 100 km/h ze startu zatrzymanego zajmuje mu 9,6 sekundy (o 0,7 s krócej) - a przede wszystkim jest bardziej elastyczny: zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h na piątym biegu trwa 8,2 sekundy, czyli o całą sekundę krócej. Ceny?
Opel / GM
8
Najtańsza nowa pięciodrzwiowa astra kosztuje od 59 900 zł - to model w wersji essentia z silnikiem benzynowym 1.4/100 KM, który współpracuje z pięciostopniową manualną skrzynią biegów. Wyposażenie - klimatyzacja, radio CD z łączem Bluetooth i portalami USB i AUX-in, przednie reflektory halogenowe ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED, elektrycznie sterowane, podgrzewane lusterka w kolorze nadwozia oraz centralny zamek.
Wersja Essentia standardowo została wyposażona w układ stabilizacji toru jazdy ESP z ABS oraz systemem ułatwiający ruszanie na wzniesieniu (HSA), który zapobiega stoczeniu się pojazdu z pochyłości przy ruszaniu z miejsca. Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje również sześć poduszek powietrznych oraz system składania pedałów.
Dla porównania najtańszy volkswagen golf, czyli odwieczny rywal astry, kosztuje w Polsce od 62 390 zł (3-drzwiowa wersja start z silnikiem 1.2/85 KM); pięciodrzwiowy golf - od 64 120 zł.
Najtańsza skoda octavia z tym samym silnikiem co golf - od 60 200 zł w promocji.
dziennik.pl
9 Następna w kolejności to wersja Enjoy dostępna od 63 000 zł. Taka astra jest wyposażona dodatkowo, m.in. w system multimedialny IntelliLink z kolorowym dotykowym wyświetlaczem, tempomat z ogranicznikiem prędkości, pilnujący aby kierowca nie przekroczył dozwolonej prędkości, komputer pokładowy oraz pokrytą skórą kierownicę z przyciskami sterowania radiem i tempomatem.
Opel / GM
10
- Nowy opel astra to prawdziwy skok jakościowy - jest lżejsza, bardziej wydajna, bardziej komfortowa i świetnie się ją prowadzi. Do tego jest oferowana w atrakcyjnej cenie i ma mnóstwo innowacji. Ten samochód ma wszystko, aby zostać przebojem rynkowym! - mówi Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny General Motors Poland.
Wiadomo, że Gliwicach Opel na ostatni guzik zapina przygotowania do seryjnej produkcji nowej generacji modelu astra. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że do końca 2015 roku śląski zakład planuje wyprodukować ok. 20 tys. sztuk tego samochodu.
Przypominany, że pierwszym samochodem, jaki został wyprodukowany w Gliwicach był opel astra classic - licznik śląskiej fabryki ruszył 31 sierpnia 1998 roku. Od prawie 17 lat zakład wypuścił 2 mln samochodów na rynki Europy, Afryki, Ameryki Północnej, Azji i Oceanii, co sprawiło, że stał się jednym z największych eksporterów w Polsce.
dziennik.pl
11
Opel / GM
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję