Diesel na złom? Polacy wyprodukują najoszczędniejsze auto z silnikiem benzynowym
1 Opel odsłania kolejne sekrety techniczne nowej astry, którą wyprodukuje fabryka w Gliwicach. Inżynierowie niemieckiej marki twierdzą, że udało się im stworzyć najbardziej opływowe nadwozie w historii tego modelu - współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi 0,285. Żadna z poprzednich astr nie przecinała powietrza tak łatwo. Jakim cudem?
Opel
2 Nowa astra ma 4,37 m długości, czyli o około 5 cm mniej w porównaniu z poprzedniczką. Zmniejszyła się też wysokość samochodu (o 2,5 cm, do 1,48 m) oraz jego szerokość (o 0,5 cm, do 1,81 m). Inżynierowie twierdzą, że zmodyfikowane wymiary miały wpływ na obniżenie oporu aerodynamicznego, a tym samym na zmniejszenie zużycia paliwa - powierzchnia przekroju poprzecznego pojazdu wynosi około 0,642 metra kwadratowego zamiast 0,770 metra kwadratowego w poprzednim modelu.
Opel
3 Zmniejszono również szerokość opon. Inżynierowie poświęcili szczególnie dużo uwagi linii dachu, słupkowi C i konstrukcji podwozia. Cennych informacji dostarczyły projektantom testy przeprowadzone w tunelu aerodynamicznym Uniwersytetu w Stuttgarcie, z którym Opel współpracuje od wielu lat.
Opel
4 Na lepszy opływ powietrza miały też wpływ rozwiązania zastosowane pod podwoziem. Konstruktorzy twierdzą, że inaczej niż w przypadku konkurencyjnych modeli, w nowej astrze zrezygnowano z pełnego zestawu paneli poprawiających aerodynamikę od dołu. Zamiast tego zmodyfikowano kształt poszczególnych elementów, aby zapewnić lepszy przepływ powietrza (przeprojektowano spód nadwozia i obudowę akumulatora). Co ciekawe, na drodze strumienia powietrza nie stoi już tylna oś, którą osadzono wyżej niż w poprzedniej astrze.
Opel
5
Rezygnacja z pełnej zabudowy podwozia przyniosła też inne efekty. Auto jest dzięki temu lżejsze - to w przekonaniu projektantów przekłada się mniejsze zużycie paliwa, jak również niższe koszty produkcji. Można spodziewać się, że eksploatacja nowego modelu Opla będzie tańsza w życiu codziennym.
Przypominamy, że nowa platforma GM sprawia, że astra V generacji jest lżejsza w zależności od silnika od 120 kg do nawet 200 kg! Dla porównania obecny golf jest lżejszy od poprzednika o 100 kg.
Opel
6 Przypominamy, że poprzednia astra w najbardziej opływowej konfiguracji miała współczynnik oporu aerodynamicznego 0,325. Podstawowa wersja nowej astry osiąga wynik 0,285. Konstruktorzy twierdzą, że nawet wersja z silnikiem Diesla, automatyczną skrzynią biegów i 18-calowymi kołami, w przypadku której współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi 0,31, bez trudu pokonuje najbardziej opływową astrę poprzedniej generacji. Jednak inżynierowie nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa - Opel planuje wprowadzenie jeszcze bardziej aerodynamicznej i oszczędnej wersji ecoFlex.
Opel
7
Silniki? Nowy opel astra będzie oferowany z jednostkami o mocy od 95 KM do 200 KM. Producent twierdzi, że model z trzycylindrową turbodoładowaną jednostką o pojemności 1 litra i przekładnią Easytronic 3.0 jest najoszczędniejszym samochodem z silnikiem benzynowym w swojej klasie.
Tyle zdanie Opla, a jak spisuje się trzycylindrowa jednostka w rzeczywistości? - W czasie pierwszych jazd testowych astrą V miałem do porównania modele z dwoma nowymi turbodoładowanymi silnikami - 1.0/105 KM i 1.4/145 KM oraz astry poprzedniej generacji z wolnossącą 115-konną jednostką napędową 1,6 l i turbodoładowaną 1.4/140 KM. Kultura pracy 3-cylindrowego silnika jest bardzo dobra, a osiągi auta na potrzeby codziennej eksploatacji więcej niż wystarczające - mówi dziennik.pl Maciej Ziemek, juror Car of the Year. - Dzięki temu, że astra przeszła drastyczną kurację odchudzającą i jej masa własna jest teraz średnio o 120 kg mniejsza, w każdej wersji silnikowej - nawet 1.0 Turbo - prowadzi się bardziej dynamicznie niż dotychczasowy model - wyjaśnia Ziemek.
Nowy opel astra oficjalnie zadebiutuje w czasie wrześniowego salonu samochodowego we Frankfurcie.
Opel
8
Opel
9
Opel
10
Opel
11
Opel
12
Opel
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję