Nowe terenówki dla polskiej armii... od Ursusa na izraelskiej licencji. Zdjęcia z fabryki
1 Firma, która wygra ten "wyścig zbrojeń", będzie musiała dostarczyć samochody z napędem 4x4 (MON dopuszcza napęd na tylną oś z dołączanym napędem osi przedniej). Nieopancerzone auto powinno być przystosowane do przewozu 8 żołnierzy oraz kierowcy, a w opancerzonej 4 osób z kierowcą. Resort obrony chce także, by samochody w wersji nieopancerzonej miały dopuszczalną masę całkowitą (DMC) do 3,5 tony (takim autem będzie mógł kierować żołnierz z prawem jazdy kategorii B). Wymagana przez MON ładowność w wersji bez pancerza to 1000 kg, a opancerzonej - 600 kg. Auta powinny być wyposażone w silnik o zapłonie samoczynnym, którego wskaźnik mocy nie może być mniejszy niż 35 kW (ponad 47 KM) na tonę. Samochody muszą pokonywać brody o głębokości co najmniej 0,5 m bez przygotowania pojazdu oraz nie płytsze niż 0,65 m z przygotowaniem. W wyposażeniu obowiązkowa wyciągarka z co najmniej 25-metrową liną i o sile nie mniejszej niż DMC auta.
Ursus
2 Pojazdy pancerne poza odpowiednimi szybami kuloodpornymi powinny być wyposażone w opony ze specjalnymi pierścieniami pozwalającymi na jazdę po uszkodzeniu np. przez odłamki. Tyle ogólnych wymagań, szczegółowa specyfikacja zamówienia nie została ujawniona - mogą na nią liczyć tylko firmy zaproszone do składania ofert wstępnych. Wartość zamówienia opiewa na ponad 414 tys. euro, czyli przeszło 1,7 mln zł. O tak łakomy kąsek chce powalczyć... Ursus. - Planujemy wystartować w tym przetargu - powiedział dziennik.pl Mariusz Lewandowski, pełnomocnik zarządu ds. marketingu i handlu Ursus SA. Ursus chce na licencji izraelskiego Automotive Industries Ltd produkować w Lublinie pojazdy storm 3, czyli militarną wersję aktualnego jeepa wranglera i właśnie tym pojazdem planuje zainteresować MON.
Ursus
3 Samochody storm 3 M-243, które Ursus ma u siebie w Lublinie zależnie od wersji mogą ważyć od 2,2 do 2,3 tony i równocześnie zapewniać ładowność nawet 1,2 tony. Do napędu służy dieslowski silnik 2,8-litrowe o mocy 194 KM (460 Nm).
Ursus
4 Czy izraelski storm z Lublina stanie się następcą honkera? Kto jeszcze stanie do walki o ten kontrakt? Dowiemy się najpewniej 8 września 2015 roku - do tego terminu Inspektorat Uzbrojenia przyjmuje wnioski o dopuszczenie do przetargu.
Ursus
5 Co stanie się z wysłużonymi hokerami? Jak się dowiedzieliśmy obecnie w wojskowej ewidencji znajduje się około 1600 tych samochodów w wersji transportowej i około 600 pojazdów specjalnych zabudowanych na podwoziu honkera. - Pojazdy te są obecnie eksploatowane we wszystkich jednostkach wojskowych w kraju i poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej - mówi nam Sońta i dodaje, że honkery wycofane z eksploatacji zostaną przekazane do Agencji Mienia Wojskowego.
Ursus
6 Agencja najpewniej wystawi wysłużone honkery na sprzedaż, a wtedy każdy będzie mógł sobie sprawić wojskową terenówkę.
Media
7
Media
8
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję