Warszawa 210 z 1964 roku - jedyny zbudowany i ocalały egzemplarz. Zobacz ZDJĘCIA
1 Wieść niesie, że powstały dwa egzemplarze warszawy 210 - (jedyny ocalały prezentowany na zdjęciach został w Polsce), a drugi (makieta?) miał trafić do zakładów GAZ i posłużyć wówczas jako wzór przy opracowywaniu w ZSRR wołgi M-24.
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
2 Inżynierowie w warszawie 210 zastosowali dwuobwodowy układ hamulcowy, który przygotowano na ewentualne użycie hamulców tarczowych w przyszłości. Koła miały 14 cali średnicy.
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
3 Konstruktorzy przewidzieli do tego auta sześciocylindrowy silnik rzędowy chłodzony cieczą. Pojemność - 2485 ccm.
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
4 Moc silnika - 85 KM (181 Nm). Napęd na tylne koła. Prędkość maksymalna - ok. 150 km/h. Warszawa 210 została przewidziana do przewozu 6 osób i dużych bagaży.
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
5 Alternatywą dla rzędowej szóstki miał być czterocylindrowy silnik o pojemności 1656 ccm i mocy 66 KM. Co ciekawe - obie jednostki napędowe były polskiej konstrukcji. Dlaczego zaniechano dalszych prac nad warszawą 210?
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
6 Prac nad warszawą 210 zaniechano ponieważ na horyzoncie pojawiły się plany produkcji polskiego fiata 125p. A to już zupełnie inna bajka. Historię warszawy 210 i innych modeli tego legendarnego auta można poznać w Muzeum Techniki i Przemysłu NOT w Warszawie zwiedzając wystawę pt. "Sen o Warszawie M20". Data otwarcia ekspozycji dla zwiedzających nie jest przypadkowa - właśnie 22 lipca 64 lata temu podpisano umowę licencyjną pomiędzy Polską a ZSRR (22 lipca 1950 roku; w tym dniu obchodzono również rocznicę ogłoszenia Manifestu PKWN). Zbiory NOT są dostępne do 18 września. Na następnych zdjęciach przedstawiamy kolejne wcielenia warszawy, które pojawiły się na polskich drogach i… torach kolejowych.
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
7 Historia zaczęła się 6 listopada 1951 roku. Z taśm fabryki na Żeraniu zjechała pierwsza warszawa M20 - pierwszy w powojennej historii Polski samochód osobowy produkowany seryjnie. Nie był to jednak pojazd krajowej myśli technicznej - powstawał dzięki radzieckiej licencji.
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
8 Pierwowzorem był gaz M20 pobieda, który w Związku Radzieckim był wytwarzany na licencji Forda. W ciągu pierwszego roku wyprodukowano 1650 samochodów.
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
9 Podpisanie umowy licencyjnej pomiędzy naszym krajem a sąsiadem ze wschodu nastąpiło 22 lipca 1950 r. Data nie była przypadkowa...
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
10 Data nie była przypadkowa, bo w tym dniu obchodzono rocznicę ogłoszenia Manifestu PKWN.
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
11 Pierwowzorem polskiej warszawy M20 był gaz M20 pobieda, który w Związku Radzieckim był wytwarzany na licencji Forda.
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
12 Do napędu modelu M20 stosowano dolnozaworowy silnik o pojemności 2120 ccm i mocy 50 KM. Maksymalnie auto mogło rozpędzić się do 105 km/h. Kariera garbatej warszawy M20 zakończyła się w 1964 roku, gdy do produkcji trafiła odmiana 4-drzwiowa, oznaczona jako 223.
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
13
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
14
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
15 Warszawa Pickup - samochód rozwiązał problem dowożenia rowerów kolarzom podczas Wyścigu Pokoju
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
16 Historia zaczęła się 6 listopada 1951 roku. Z taśm fabryki na Żeraniu zjechała pierwsza warszawa M20 - pierwszy w powojennej historii Polski samochód osobowy produkowany seryjnie. Nie był to jednak pojazd krajowej myśli technicznej - powstawał dzięki radzieckiej licencji.
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
17
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
18
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
19
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
20
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
21
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
22
Media
23
Narodowe Archiwum Cyfrowe
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję