Garbate szczęście Polaka świętuje urodziny! Dostaliśmy je z ZSRR. ZDJĘCIA z archiwum
1 Pierwowzorem był gaz M20 pobieda, który w Związku Radzieckim był wytwarzany na licencji Forda. W ciągu pierwszego roku wyprodukowano 1650 samochodów.
Newspix / DOROTA SOLARZ
2 Podpisanie umowy licencyjnej pomiędzy naszym krajem a sąsiadem ze wschodu nastąpiło 22 lipca 1950 r. Data nie była przypadkowa...
Narodowe Archiwum Cyfrowe
3 Data nie była przypadkowa, bo w tym dniu obchodzono rocznicę ogłoszenia Manifestu PKWN.
Newspix / DOROTA SOLARZ
4 Do napędu modelu M20 stosowano dolnozaworowy silnik o pojemności 2120 ccm i mocy 50 KM. Maksymalnie auto mogło rozpędzić się do 105 km/h. Kariera garbatej warszawy zakończyła się w 1964 roku, gdy do produkcji trafiła odmiana 4-drzwiowa, oznaczona jako 223.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
5 Ostatecznie wytwarzanie Warszawy zakończono w 1973 roku, po wyprodukowaniu ponad 250 tys. aut w różnych odmianach nadwoziowych. Inżynierowie próbowali stworzyć następcę, ale życie modelu 210 zakończyło się na etapie projektu (sześciocylindrowy silnik miał moc ok. 80 KM). Dlaczego zaniechano dalszych prac?
Narodowe Archiwum Cyfrowe
6 Na horyzoncie pojawiły się plany produkcji polskiego fiata 125p. Warszawa po cichu znikała z polskich dróg - na przestrzeni lat tylko zapaleńcy stare egzemplarze doprowadzali do dawnej świetności… Od jakiegoś czasu o warszawie znowu jest głośno.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
7 Od jakiegoś czasu o warszawie znowu jest głośno. Pozytywnym sprawcą zamieszania jest Michał Koziołek, pomysłodawca projektu przywrócenia do żywych legendarnego auta. Jeżdżące wcielenie nowej warszawy powinno być gotowe na przełomie września i października 2014 r. Pod koniec roku 2014 planowane są pierwsze testy drogowe. Co ciekawe zainteresowanie nową warszawą jest spore, również za granicą.
newwarsaw.com
8 "W tej chwili mamy grupę osób, która zadeklarowała chęć zakupu przyszłego pojazdu. Zamówienia dotarły do nas z Polski, Japonii, USA, Belgii, Niemiec, Emiratów Arabskich. Te osoby wpisujemy na listę, którą zweryfikujemy po prezentacji gotowego pojazdu. Kiedy przedstawimy już w pełni jeżdżące auto będziemy mogli, do każdej z tych osób wysłać informacje o ukończeniu auta i zapytaniu, czy wciąż są zainteresowani zakupem jednego egzemplarza. Nie ukrywamy, że najbardziej zależy nam, żeby te auta zostały w Polsce (będzie ich tylko kilka sztuk ) i miło byłoby zobaczyć kiedyś je na polskich drogach. Zapewniamy jednak, że pierwszy egzemplarz pozostanie w Polsce (nie na sprzedaż) jako forma wizytówki. Odwiedzi wiele miejsc w Polsce, żeby każdy Polak mógł zobaczyć, że warto wierzyć w marzenia i dążyć do celu" - powiedział portalowi dziennik.pl Michał Koziołek.
newwarsaw.com / Picasa
9 Młody projektant uściśla, że podzespoły pochodzą z BMW M5. Sercem nowej warszawy ma być pięciolitrowy silnik V10 o mocy 507 KM, z którego docelowo konstruktorzy planują osiągnąć 600 KM. Zawieszenie będzie regulowane. Napęd na tylną oś.
newwarsaw.com
10 Nowa warszawa, w odróżnieniu do protoplasty, nie będzie produktem masowym. Na początku lipca Michał Koziołek w rozmowie z dziennik.pl przyznał, że jako grupa pasjonatów są w stanie budować do 3 aut rocznie, a docelowo chcą stworzyć 11 sztuk.
newwarsaw.com
11 Poczynania zespołu projektantów i losy nowej warszawy można śledzić na Facebooku - facebook.com/NewWarsaw
newwarsaw.com
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję