Rekompensaty za wadliwe silniki PurTech. Stellantis chce odkupić winy

Rodzina silników PureTech 1.0 i 1.2 zadebiutowała w 2012 roku. Jednostki te (znane również jako EB) były produkowane do 2023 roku. Stosowano je w popularnych modelach Citroena, Peugeota, Opla czy DS. Po drodze udało się zdobyć tytuł najlepszego silnika świata, ale po pewnym czasie zaczęły się awarie i narzekania kierowców. Skąd problemy?

Reklama

W silnikach PureTech inżynierowie postawili na pasek rozrządu pracujący w oleju. Rozwiązanie okazało się niewypałem. Po czasie pasek zaczynał się strzępić, co mogło prowadzić m.in. do zatkania układu smarowania i problemów z podciśnieniową pompą hamulcową.

Silnik PureTech - co się psuje?

Ogłoszono nawet akcją serwisową polegająca na wymianie paska (głównie dotyczy samochodów z roczników 2017-20) oraz, w razie potrzeby, podciśnieniowej pompy układu hamulcowego. Od czerwca 2022 r. wdrożono poprawiony pasek. Wiosną 2024 r. Stellantis wprowadził rozszerzoną gwarancję do 10 lat i 180 tys. km.

Przypadki braku ciśnienia oleju (związanymi z przedwczesnym zużyciem paska rozrządu):

  • Dotyczy silników wyprodukowanych w okresie od kwietnia 2014 r. do 20 czerwca 2022 r. (oferowanych w samochodach marek Citroen, DS, Opel oraz Peugeot)
Reklama

Przypadki nadmiernego zużycia oleju? Wydłużona ochrona producenta obejmuje auta Citroen, DS, Opel oraz Peugeot wyprodukowane do:

  • EB Turbo GEN1: 11 lutego 2022 r.
  • EB Turbo GEN2: 22 lutego 2023 r.

Platforma do zgłaszania wniosków o zwrot kosztów napraw silników PureTech. Jakie warunki rekompensaty?

Teraz użytkownicy samochodów marek Citroen, DS, Opel i Peugeot wyposażonych w wadliwe silnik mogą składać wnioski o wypłaty rekompensaty za poniesione koszty napraw. Dokumenty można składać przez specjalną platformę dostępną pod adresem: stellantis-support.com

Od stycznia 2025 roku Stelleantis przyjmował wnioski od klientów z Francji i Hiszpanii. Teraz platforma rozszerza się na inne rynki europejskie i działa również w Polsce. Jednak żeby dostać zwrot pieniędzy, trzeba spełnić kilka warunków:

  • Naprawę silnika PureTech przeprowadzono między 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2024 roku i nie została objęta odszkodowaniem lub została objęta częściowym odszkodowaniem.
  • Samochód jest objęty wydłużoną ochroną (10 lat /180 000 km, w zależności co nastąpi pierwsze), liczoną od czasu rozpoczęcia gwarancji (zazwyczaj data pierwszej rejestracji).
  • Serwis auta z silnikiem PureTech był przeprowadzany według zaleceń producenta.
  • Diagnostykę i naprawy przeprowadzono w autoryzowanych serwisach należących do sieci Stellantis.

Nowy silnik PureTech z łańcuchem rozrządu

Stellantis w najnowszej 3. generacji silników PureTech (z instalacją miękkiej hybrydy mHEV) stosuje już łańcuch zamiast paska rozrządu. Poza tym w jednostkach stosuje się 70 proc. nowych części.

Silnik 1.2 PureTech / newspress.co.uk