Fotoradar rekordzista zniszczony drugi raz

Fotoradar zniszczony w połowie lutego po naprawie wrócił przed świętami na Al. Jerozolimskie 239 w Warszawie. Sprzęt nie wytrwał długo na stanowisku...

Reklama

Fotoradar ponownie zamontowany w czwartek 17 kwietnia, po raz kolejny został uszkodzony siekierą przez nieznanego jak dotąd sprawcę. Okoliczności zdarzenia bada policja – powiedział dziennik.pl Wojciech Król z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Fotoradar pracował 10 godzin, dostał siekierą pod osłoną nocy

Zniszczony fotoradar to urządzenie TraffiStar SR390, które zasłynęło rekordową liczbą ujawnionych wykroczeń – od uruchomienia 14 listopada 2024 do końca stycznia 2025 ujawniło ponad 12 500 naruszeń dozwolonej prędkości 50 km/h. Mandaty posypały się także przed ponownym uszkodzeniem...

– Od chwili uruchomienia urządzenia w piątek 18 kwietnia o godz. 13:00 do jego wyłączenia ok. godz. 23:00 zdążył zarejestrować 50 wykroczeń przekroczenia dozwolonej tam prędkości – wskazał Król.

Reklama

To oznacza, że sprzęt w trybie rejestracji pracował tylko 10 godzin. W ciągu godziny łapał 5 kierowców ze zbyt ciężką nogą.

Fotoradar rekordzista na Al. Jerozolimskie w Warszawie zniszczony drugi raz / GITD

Ile kosztuje naprawa zniszczonego fotoradaru?

Jeśli sprawca nie zostanie ustalony, wówczas koszty naprawy pokryje ubezpieczyciel. Za pierwszym razem naprawę wyceniono na ok. 50 000 zł. Policja do tej pory nie ustaliła sprawcy poprzedniego zniszczenia.

Fotoradar rekordzista na Al. Jerozolimskie w Warszawie zniszczony drugi raz / GITD

Fotoradar rekordzista pod ochrona monitoringu

- Analiza natężenia ruchu wykazała, że 15 z 1000 przejeżdżających tamtędy kierujących nie stosuje się do limitu prędkości, który wynosi 50 km/h – wylicza przedstawiciel GITD. - Po naprawie urządzenie wróci na swoje miejsce, bo to skuteczne narzędzie dyscyplinowania kierowców do wolniejszej jazdy. Mniejsza prędkość to większe bezpieczeństwo dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Przed kolejnym zamontowaniem fotoradaru podjęte zostaną działania, które zmniejszą ryzyko jego ponownego uszkodzenia – wskazał Król.

To oznacza, że radość kierowców nie potrwa długo. Do tego ponowny montaż urządzenia ma poprzedzić zainstalowanie monitoringu.

Fotoradar rekordzista na Al. Jerozolimskie w Warszawie / Tomasz Sewastianowicz

156 mandatów dziennie. Zamontują 70 takich fotoradarów

Po ponownym zniszczeniu fotoradaru na Al. Jerozolimskich w Polsce działają dwa takie urządzenia. Jednak niebawem kierowców czeka terapia szokowa - fotoradary TraffiStar SR390 zostaną zastosowane na masową skalę. Główny Inspektorat Transportu Drogowego zastosuje aż 70 takich przyrządów do rozbudowy sieci CANARD. Całość będzie kosztować 16 789 500 zł.

Fotoradar TraffiStar SR390 na Al. Jerozolimskich teraz jest wycelowany w kierowców wjeżdżających do Warszawy od strony Pruszkowa / Tomasz Sewastianowicz

– To urządzenia, które dają gwarancję ciągłości wykonywania pomiarów prędkości oraz wysoką jakość zarejestrowanych dowodów wykroczeń, popełnionych przez kierujących pojazdami – powiedział dziennik.pl Wojciech Król z GITD. – Urządzenia mogą nieprzerwanie pracować w trudnych warunkach pogodowych, zarówno w dzień, jak i w nocy. Automatycznie rozpoznają rodzaj pojazdu i odczytują jego tablice rejestracyjne – wyjaśnił.

Fotoradar TraffiStar SR390 na Al. Jerozolimskich w Warszawie / Tomasz Sewastianowicz
Fotoradar TraffiStar SR390 na Al. Jerozolimskich w Warszawie - przed zniszczeniem kontrolował kierowców jadących w kierunku Pruszkowa / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Lawina mandatów. Jakie fotoradary są w Polsce?

459 fotoradarów systemu CANARD w 2024 roku zarejestrowało 719 158 wykroczeń. 70 nowych powiększy sieć do 529 przyrządów stacjonarnych. Już dziś większość stanowią fotoradary nowej generacji, w tym:

  • 302 urządzenia MultaRadar CD,
  • 147 francuskich fotoradarów MESTA Fusion RN,
  • 1 Fotorapid CF,
  • 8 sztuk TraffiStar SR520 .
  • 14 Fotorapid CM.

Nowy fotoradar śledzi samochody na 4 pasach jednocześnie. 98 proc. skuteczności

Fotoradar TraffiStar SR390, którego 70 sztuk pojawi się przy polskich drogach, przypomina budkę dla ptaków. To dzieło inżynierów niemieckiej firmy Jenoptik. Zamontowany stacjonarnie potrafi śledzić prędkość pojazdów na 4 pasach ruchu. Dzięki systemowi ANPR odczytuje tablice rejestracyjne. Przy czym producent deklaruje minimum 98-procentową czytelność twarzy kierowcy oraz tablic rejestracyjnych - w nocy i za dnia. Odpowiednie ograniczenie prędkości jest automatycznie przypisywane dla różnych pasów i do każdego samochodu, na podstawie jego klasy. Nowe fotoradary mają też możliwość ustawienia odrębnych limitów prędkości dla każdego pasa ruchu.

Fotoradar TraffiStar SR390 na Al. Jerozolimskich w Warszawie / Tomasz Sewastianowicz
GITD ustawi 70 nowych fotoradarów przy drogach krajowych / CANARD

Nowe fotoradary wyglądają zupełnie inaczej

Lekka konstrukcja – jeden taki fotoradar waży tylko 7,5 kg – sprawia, że do montażu nie potrzeba specjalnych, ciężkich konstrukcji, żółtych słupów do ochronnej zabudowy czy bramownic. Wystarczy dostępna infrastruktura, czyli np. wysięgniki sygnalizacji świetlnej zawieszone nad jezdnią lub niepozorny szary słup (jak w przypadku montażu na Al. Jerozolimskich). Takie ułatwienia przekładają się na szybkość instalacji i usprawniają późniejsze serwisowanie.

Jednak to co jest zaletą w oczach GITD, może przyczynić się do kłopotów kierowców – czego byliśmy świadkami na Al. Jerozolimskich. Czarna przednia część nowego fotoradaru w połączeniu z niewielkimi gabarytami i montaż tego urządzenia na szarym słupie sprawiają, że TraffiStar SR390 wtapia się w otoczenie i nie jest tak dobrze widoczny z daleka jak dotychczas stosowane kilkumetrowe żółte "totemy". Nowe fotoradary łatwo przeoczyć i to mimo znaku D-51 informującego o kontroli prędkości.

Fotoradar TraffiStar SR390 na Al. Jerozolimskich teraz jest wycelowany w kierowców wjeżdżających do Warszawy od strony Pruszkowa / Tomasz Sewastianowicz
Fotoradar TraffiStar SR390 na Al. Jerozolimskich w Warszawie - przed zniszczeniem kontrolował kierowców jadących w kierunku Pruszkowa / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Leci mandat nie tylko za prędkość

Fotoradar TraffiStar SR390 w wersji mobilnej może także zastąpić tradycyjne wideorejestratory z nieoznakowanych radiowozów. Nie wymaga ingerencji w układy samochodu i co ciekawsze nie wymaga zrównania prędkości ze sprawcą szaleńczej jazdy (jak ma to miejsce w przypadku policyjnego pomiaru). Poza tym może pracować na statywie rozstawionym przy drodze.

Wśród funkcjonalności jest też rejestrowanie przypadków przejazdu na czerwonym świetle z równoczesnym wykonywaniem pomiarów prędkości. W tej konfiguracji urządzenie działa z wykorzystaniem wideodetekcji, a więc bez konieczności montowania pętli indukcyjnych w jezdni.

Poza pomiarem prędkości i wyłapywaniem przejazdu na czerwonym świetle fotoradary TraffiStar SR390 mogą odblokować inne możliwości. Lista obejmuje:

  • pomiar prędkość pojazdów na czterech pasach jednocześnie;
  • minimum 98-procentowa czytelność twarzy kierowcy na zdjęciu;
  • automatyczne odczytywanie tablic rejestracyjnych i identyfikację rodzaj pojazdu;
  • może być stosowany jak fotoradar mobilny w nieoznakowanym radiowozie;
  • monitoring przejść dla pieszych, w tym kontrolę czy kierowcy ustępują pierwszeństwa pieszym;
  • nadzór skrzyżowań i rejestracja kierowców łamiących zakazy zawracania czy skrętu;
  • monitoring skrzyżowań z zieloną strzałką i wyłapywanie kierowców, którzy nie zatrzymują się przed skrętem.
Fotoradar TraffiStar SR390 na Al. Jerozolimskich w Warszawie / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

70 nowych fotoradarów w Polsce. Oto lista lokalizacji

Gdzie Główny Inspektorat Transportu Drogowego zamierza ustawić 70 najnowszych fotoradarów TraffiStar SR390? Odpowiedź niesie najnowsza lista lokalizacji. Najwięcej nowych urządzeń stacjonarnych pojawi się w województwie wielkopolskim (11), dolnośląskim (10), mazowieckim (8) i warmińsko-mazurskim (7). Oto spis miejsc z podziałem na województwa:

Nowe fotoradary - woj. dolnośląskie:

  • Gać, DK 94
  • Gniewomirowice DK 94
  • Krępice DK 94
  • Łagów DK 30
  • Mazurowice DK 94
  • Mirosławice DK 35
  • Strzelce DK 35
  • Świdnica DK 35
  • Wojcieszyce DK 3
  • Zgorzelec DK 30

Nowe fotoradary - woj. kujawsko-pomorskie:

  • Czarnowo DK 80
  • Mokre DK 55
  • Tywola DK 15

Nowe fotoradary - woj. lubelskie:

  • Annopol DK 74
  • Liśnik Duży DK 74

Nowe fotoradary - woj. lubuskie:

  • Bolemin DK 22
  • Nowogród Bobrzański DK 27
  • Słubice DK 31

Nowe fotoradary - woj. łódzkie:

  • Strzelce DK 60
  • Żurawieniec DK 60

Nowe fotoradary - woj. małopolskie:

  • Bilsko DK 75
  • Głogoczów DK 7
  • Ładna DK 94
  • Olkusz DK 94

Nowe fotoradary - woj. mazowieckie:

  • Błonie DK 92
  • Goślice DK 60
  • Grabina DK 60
  • Mościbrody DK 63/61
  • Rębowo DK 50
  • Sierpc DK 10
  • Słupno DK 62
  • Zegrze DK 61

Nowe fotoradary - woj. opolskie:

  • Grobniki DK 38
  • Sieroniowice DK 88
  • między Rudnikami a Jaworznem DK 42
  • Małujowice DK39

Nowe fotoradary - woj. podkarpackie:

  • Cmolas DK 9
  • Głogów Małopolski DK 9a
  • Potok DK 28
  • Woliczka DK 94

Nowe fotoradary - woj. podlaskie:

  • Drohiczyn DK 62

Nowe fotoradary - woj. pomorskie:

  • Chrząstowo DK 22
  • Jaromierz, DK 22
  • Węgorzynko DK 21
  • Zajączkowo Tczewskie DK 91

Nowe fotoradary - woj. śląskie:

  • Racibórz DK 45
  • Tarnowskie Góry DK 11

Nowe fotoradary - woj. świętokrzyskie:

  • Osiek, DK 79
  • Sandomierz DK 77/79

Nowe fotoradary - woj. warmińsko-mazurskie:

  • Bartoszyce DK 51
  • Dobre Miast, DK 51
  • Iław, DK 16
  • Minty DK 57
  • Narty DK 58
  • Szczytno DK 57
  • Szczytno DK 53

Nowe fotoradary - woj. wielkopolskie:

  • Budzyń DK 11
  • Chodzież DK 11
  • Cytrynowo DK 15
  • Czekuszewo DK 92
  • Golina DK 15
  • Kochłowy DK 11
  • Krotoszyn DK 15
  • Kuklinów DK 36
  • Paprotnia DK 92
  • Rumianek DK 92
  • Skulsk DK 25

Nowe fotoradary - woj. zachodniopomorskie:

  • Ostrowiec DK 22
  • Kołbaskowo DK 13
  • Gwda Mała, DK 20