- Dacia świętuje sukces. Bigster wjeżdża na rynek, Sandero najpopularniejszym autem
- Dacia z fabrycznym LPG hitem w Polsce
- Dacia Duster w Polsce znika w ciemno. Hybryda zamiast silnika Diesla
- Dacia Sandero i Jogger – ulubione samochody Kowalskiego
- Nowa Dacia Bigster podbija rynek. W 20 dni 300 aut sprzedali w ciemno
Dacia świętuje sukces. Bigster wjeżdża na rynek, Sandero najpopularniejszym autem
Grupa Renault zrobiła doskonały interes przyjmując Dacię pod swoje skrzydła w 2004 roku. Dziś ta rumuńska marka przekroczyła próg 9 mln sprzedanych aut i jest nie tylko świetnie zarządzana, ale też potrafi sprytnie wykorzystać rozwiązania techniczne sprawdzone w modelach Renault. Efekt? Liczby najlepiej opisują sukces. Grupa Renault w 2024 roku sprzedała ponad 2,26 mln aut, w tym Dacia wypuściła na drogi przeszło 676,3 tys. samochodów.
Największy udział w wyniku ma Dacia Sandero, która jest najpopularniejszym samochodem w Europie (ponad 309 tys. szt.; +14,5 proc) i od siedmiu lat najchętniej kupowanym autem przez klientów indywidulanych. Nowy Duster jest drugim hitem Dacii - w 215 tys. rejestracji aż 25 proc. stanowi hybryda. Kto kupuje Dacię? 76 proc. stanowią klienci, którzy nigdy wcześniej nie mieli auta tego producenta. Imponuje też lojalność – aż 68 proc. osób ponownie decyduje się na samochód rumuńskiej marki.
Dacia z fabrycznym LPG hitem w Polsce
Dacia w Polsce także świętuje sukces. W 2024 roku sprzedała 20 005 aut, to o 12 proc. lepiej r/r i była szóstą najchętniej wybieraną marką przez klienta indywidualnego, co dało wzrost o niemal 35 proc. vs. 2023 r. Rumuńska marka jest też specjalistą od samochodów z fabryczną instalacją LPG, a Polacy to doceniają. W całkowitym wyniku aż 62 proc. (12,4 tys. egz.) stanowiły modele z napędem dwupaliwowym (benzyna + LPG).
Dacia Duster w Polsce znika w ciemno. Hybryda zamiast silnika Diesla
Koniem pociągowym biznesu nad Wisłą jest Dacia Duster 3. generacji - w 2024 roku zarejestrowano 10 400 egz. W tym aż 82 proc. sprzedanych egzemplarzy to były najwyższe wersje Journey i Extreme. To drugi najpopularniejszy w Polsce samochód segmentu B+SUV i drugi wybór w sprzedaży do klienta indywidualnego.
Po rezygnacji z silnika Diesla hitem stała się Dacia Duster Hybrid 140 – aż co piąty sprzedany SUV był wersją hybrydową. 140-konny napęd jest złożony z wolnossącego silnika benzynowego 1.6, dwóch silników elektrycznych i zautomatyzowanej skrzyni biegów. System posiada cztery przełożenia dla jednostki spalinowej i dwa dla elektrycznej. Taka hybryda w trybie elektrycznym ma pozostawać nawet do 80 proc. czasu jazdy (w mieście).
Dacia Sandero i Jogger – ulubione samochody Kowalskiego
Dacia Sandero to drugi najpopularniejszy model producenta, a ze swoją bojową wersją Stepway rozbiła bank. Aż 80 proc. z 5538 aut sprzedanych w Polsce stanowiła właśnie ta odmiana. Ponad połowa kupujących Sandero to klienci indywidualni, którzy najchętniej wybierali wersję Stepway Expression z silnikiem ECO-G 100, czyli z fabryczną instalacją gazową LPG (silnik trzycylindrowy 1.0/100 KM). Większa i kompaktowa Dacia Jogger szczególnie przypadła do gustu klientom indywidualnym – jest trzecim wyborem w prywatnym segmencie rynku.
Zresztą Dacia wyraźnie zyskała w oczach klientów indywidulanych. Zdobyła szóste miejsce wśród marek samochodów osobowych w tej kategorii. W 2024 roku Polacy na domowe potrzeby kupili 10 919 aut rumuńskiego producenta – to niemal 35 proc. więcej w porównaniu z 2023 rokiem.
– Miniony rok był udany dla marki Dacia. Zanotowaliśmy wzrost sprzedaży, a nowy Duster został doskonale przyjęty przez rynek – mówi Tomasz Mróz, dyrektor wykonawczy Grupy Renault w Polsce i krajach bałtyckich. – Wersje hybrydowe modelu Duster i Jogger cieszą się rosnącym zainteresowaniem, co potwierdza kierunek naszych działań. Dacia pozostaje jedną z najchętniej wybieranych marek przez klientów indywidualnych. W tym roku z niecierpliwością oczekujemy wprowadzenia do sprzedaży modelu Bigster, w tym także jego wersji z nowym napędem hybrydowym Hybrid 155 – dodał.
Nowa Dacia Bigster podbija rynek. W 20 dni 300 aut sprzedali w ciemno
Okazuje się, że Dacia Bigster podczas serii pokazów w całej Polsce przyciągnęła tłumy. Sypnęły też zamówienia – w 20 dni sprzedało się ok. 300 egzemplarzy i to mimo, że nie przewidziano jazd testowych. Aż 52 proc. kupujących przesiadło się do tego SUV-a z aut innych marek. Skąd takie wzięcie? Największe auto rumuńskiej marki wkracza do najszybciej rosnącego segmentu kompaktowych SUV-ów. Od progu wita prostymi kształtami, świetną ergonomią oraz nienachalną cyfryzacją. Mięsista kierownica idealnie leży w dłoniach – spłaszczony wieniec swoją solidnością podkreśla zaskakująco dobrą jakość materiałów. Pod tym względem Dacia przeskoczyła niektóre znacznie wyżej pozycjonowane marki.
Dwupoziomowy kokpit polega na czytelnych cyfrowych interfejsach, a jego układ – z 10-calowym centralnym ekranem i umieszczonymi niżej otworami wentylacyjnymi – wprowadza nową ergonomię miejsca kierowcy. Sam system multimedialny z wbudowaną nawigacją szybko reaguje na dotyk, do tego ma przejrzyście rozplanowane menu z dużymi polami dotykowymi. Choć dominują tu duże wyświetlacze, to projektanci zostawili do dyspozycji pokaźny rząd przycisków do obsługi ogrzewania, klimatyzacji i wentylacji. W każdej wersji obok kierownicy przewidziano fabryczny uchwyt na smartfona.
Ukryty pod daszkiem 10-calowy ekran prezentuje najważniejsze informacje: prędkość, dane na temat jazdy, wskazówki nawigacji i informacje z aktywnych systemów wspomagających. W zależności od poziomu wyposażenia Bigster jest dostępny z jednym z trzech typów środkowej konsoli między przednimi fotelami: niską, średnią lub, po raz pierwszy w Dacii, wysoką konsolą z podłokietnikiem (i chłodzoną komorą), ładowarką indukcyjną i pojemnym schowkiem.
Dacia Bigster jest dłuższa niż Duster. Masz 186 cm wzrostu?
Dacia Bigster ma 4,57 m długości. Dodatkowe 23 cm wobec Dustera zaowocowały bardziej przestronna kabiną. Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Zakres regulacji fotela pozwala usiąść wygodnie tak wysokim, jak i niskim osobom. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu za nim od kolan do oparcia fotela zostaje 10 cm luzu, a do sufitu ok. 12 cm. Na stopy również jest bardzo dużo miejsca.
Dacia Bigster zapewnia o 150 l większą pojemność bagażnika niż Duster
Bagażnik Bigstera pod automatycznie sterowaną klapą zapewnia 667 l pojemności, to o 150 litrów lepiej niż Duster. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy możliwości transportowe rosną do 1937 l. Zdaniem Dacii nikt w tej klasie nie daje więcej. Pomysłowości rumuńskiej marki dopełnią solidne haki na torby czy podwójne dno i dzielona na pół podłoga, która pozwala zabezpieczyć ładunek przed przesuwaniem. Do tego wystarczy pociągnąć za dźwignię i po złożeniu tylnych oparć powstaje płaska podłoga o długości 2,7 m.
Nowa Dacia Bigster HYBRID 155 – hybryda 1.8 zaskoczy osiągami, spala 4,7 l/100 KM
Dacia Bigster HYBRID 155 jako pierwsza z Grupy Renault dostała w całkowicie nową hybrydę. Zespół o mocy systemowej 156 KM stanowi 4-cylindrowy silnik benzynowy 1.8/107 KM, dwa silniki elektryczne (silnik o mocy 50 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator), akumulator trakcyjny 1,4 kWh (230 V) i automatyczna skrzynia biegów. Przekładnia posiada 4 przełożenia obsługujące silnik spalinowy i dwa przypisane do silnika elektrycznego. Taka hybryda ma zużywać tylko 4,7 l benzyny na 100 km i w mieście nawet 80 proc. czasu jeździć w trybie elektrycznym. Wśród innych supermocy tej wersji Bigstera jest również możliwość holowania 1-tonowej przyczepy (250 kg więcej niż Duster HYBRID 140).
Nowa Dacia Bigster z instalacją LPG. Jaki zużycie gazu i zasięg?
Kierowców ucieszy także Dacia Bigster ECO-G 140 z fabryczną instalacją LPG. W nowym SUV-ie inżynierowie po raz pierwszy połączyli dwupaliwowe zasilanie z miękką hybrydą 48 V. W efekcie elektryczność wspomaga 3-cylindrowy turbodoładowany silnik 1.2/140 KM (zarówno przy zasilaniu benzyną, jak i LPG) podczas ruszania z miejsca i przyspieszania.
Zasięg? Dwa zbiorniki o łącznej pojemności 100 litrów (50 l benzyny i 50 l LPG) sprawiają, że Bigster ECO-G 140 ma przejechać 1450 km bez przystanku na tankowanie. Producent deklaruje zużycie "95-ki" na poziomie 5,5 l na 100 km, a gazu LPG 7,1 l/100 km.
Dacia Bigster TCe 140 i słabsza odmiana TCe 130 z napędem 4x4
Dacia Bigster TCe 140 skrywa pod maską trzycylindrowy i turbodoładowany silnik benzynowy 1.2/140 KM z systemem miękkiej hybrydy 48V. Układ MHEV wspomaga jednostkę spalinową podczas rozruchu i nabierania prędkości, umożliwia też odzyskiwanie energii i ładowanie baterii podczas hamowania. Producent obiecuje średnie zużycie paliwa na poziomie 5,5 l/100 km.
Ten sam silnik można mieć z napędem 4x4, jednak wtedy moc jednostki jest obniżona o 10 KM do 130 KM - tak powstała Dacia Bigster TCe 130. Auto jest dostępne wyłącznie z ręczną przekładnią. Brak dwusprzęgłowej skrzyni w ofercie może zaboleć, biorąc pod uwagę rynkowe trendy i to, jak chętnie kierowcy rozstają się z manualną skrzynią biegów na rzecz wygodnego i często bardziej oszczędnego automatu.
Dacia Bigster kosztuje od 99 900 zł, a z LPG od 101 200 zł
Wcześniej przedstawiciele rumuńskiej marki zapowiadali, że Bigster jest przepisem na SUV-a segmentu C w cenie auta z niższej klasy (np. Toyota Yaris Cross kosztuje od 110 900 zł). Okazuje się, że dotrzymali słowa.
Najtańsza Dacia Bigster TCe 140 w wersji Essential kosztuje od 99 900 zł. Z kolei SUV z fabryczną instalacją LPG to cena od 101 200 zł. Standardowe wyposażenie:
- 6 poduszek powietrznych
- Klimatyzacja manualna
- Media Display: radio, USB-C, Bluetooth, replikacja smartfona, 4 głośniki
- Cyfrowy zestaw wskaźników 7 cali
- Kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach
- Kamera cofania i czujniki z tyłu
- Tempomat
- Elektryczne szyby z przodu i z tyłu
- Relingi dachowe
- Kanapa dzielona 1/3-2/3
- Felgi aluminiowe 17 cali
- Systemy bezpieczeństwa: ABS / AEBS / LKA / LDWS / DDAW / ISA / AFU / ESP
To świetna oferta pod względem ceny i wyposażenia. Przez Dacię Bigster konkurenci z Chin mają jeszcze trudniejsze zadanie - dla porównania SUV Forthing T-FIVE startuje od 129 900 zł. Z kolei regularny cennik MG HS otwiera kwota 117 900 zł.
Dacia Bigster Expression z automatyczną klimatyzacją w standardzie
Dacia Bigster TCe 140 w wersji Expression kosztuje od 107 400 zł. Model z fabryczną instalacją LPG, czyli Bigster ECO-G 140 to wydatek od 108 700 zł. Najmocniejsza, 155-konna hybryda wymaga 124 000 zł. Wyposażenie:
- Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja z nawiewami na tył
- Automatyczne wycieraczki
- Antena w kształcie płetwy rekina
- Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego
- Fotel pasażera z regulacją wysokości
- Elektrycznie składane lusterka
- Elektryczny hamulec postojowy
- Konsola centralna z podłokietnikiem i schowkiem
- Tylna kanapa dzielona w układzie 40/20/40 z systemem składania Easy Fold 60/40
Dacia Bigster TCe 140 Extreme wygląda ekstra. Cena?
Dacia Bigster TCe 140 Extreme kosztuje od 116 100 zł. Samochód z fabrycznie montowaną instalacją LPG to wydatek od 117 400 zł. Wyposażenie obejmuje wszystkie elementy z odmiany Expression plus:
- Panoramiczny szklany dach
- Przyciemniane tylne szyby
- Modułowe relingi dachowe
- Automatyczne światła drogowe
- Karta Keyless Entry
- Ładowarka indukcyjna
- Media Nav Live: nawigacja on-line na 8 lat, 6 głośników, system audio Arkamys 3D Sound, App Store Dacia
- Gumowe dywaniki i wkład do bagażnika.
Ile kosztuje Dacia Bigster TCe 140 w wersji Journey?
Dacia Bigster TCe 140 w wersji Journey to wydatek od 115 700 zł. Taki SUV z instalacją LPG kosztuje od 117 000 zł. Standardowe wyposażenie obejmuje wszystkie elementy z odmiany Expression plus:
- Przyciemniane tylne szyby
- Elektrycznie sterowana klapa bagażnika
- Karta Keyless Entry
- Cyfrowy zestaw wskaźników 10 cali
- Automatyczne światła drogowe
- Media Nav Live: nawigacja on-line na 8 lat, 6 głośników, system audio Arkamys 3D Sound, App Store Dacia, ładowarka indukcyjna
- 18-calowe felgi aluminiowe
Dacia Bigster - cennik, silniki, wyposażenie
Silnik/Wersja | Essential | Expression | Extreme | Journey |
Dacia Bigster TCe 140 | 99 900 zł | 107 400 zł | 116 100 zł | 115 700 zł |
Dacia Bigster ECO-G 140 (LPG) | 101 200 zł | 108 700 zł | 117 400 zł | 117 000 zł |
Dacia Bigster Hybrid 155 | - | 124 000 zł | 132 700 zł | 132 300 zł |
Dacia Bigster TCe 130 4x4 | 110 400 zł | 117 900 zł | 126 600 zł | - |