- Toyota Hilux, skąd wziął się japoński pikap?
- Toyota Hilux 3. generacji - największa nowość to napęd 4x4
- Toyota Hilux 4. generacji, ten pikap zasłynął z niezniszczalności w programie "Top Gear" (WIDEO)
- Toyota Hilux 5. generacji została globalną terenówką
- Toyota Hilux 6. generacji dawała dowolność silników
Toyota Hilux zadebiutowała w Japonii dokładnie 21 marca 1968 roku, a niedługo później trafiła do sprzedaży w Australii, Ameryce Północnej i na innych rynkach. Był to wspólny projekt Toyoty i firmy Hino, japońskiego producenta samochodów ciężarowych, który rok wcześniej dołączył do Toyota Group. Auto zostało zaprojektowane przez inżynierów Toyoty, ale za jego produkcję odpowiadała fabryka Hamasu Hino Motors.
Samochód charakteryzowała mocna konstrukcja ramowa z tylnym sztywnym mostem na resorach piórowych, niezależne przednie zawieszenie, pojedyncza kabina i skrzynia ładunkowa. Silnik benzynowy 1.5 napędzający tylne koła za pomocą czterobiegowej ręcznej przekładni po 3 latach zastąpiono jednostką 1.6, a w Ameryce Północnej auto otrzymało większe silniki 1.9 i 2.0.
Toyota Hilux, skąd wziął się japoński pikap?
Drugi Hilux z 1972 roku miał większy rozstaw osi, bardziej przestronną kabinę i wspomagany układ hamulcowy. Amerykanie mogli sięgnąć po mocniejsze silniki i automatyczną skrzynię biegów.
Toyota Hilux 3. generacji - największa nowość to napęd 4x4
Hilux trzeciej generacji zadebiutował w 1978 roku. Nowy model miał służyć nie tylko do pracy w terenie, ale także jako auto rekreacyjne i do codziennej jazdy. Samochód zyskał bardziej komfortowe zawieszenie oraz tarczowy układ hamulcowy, a największą nowością było wprowadzenie napędu na cztery koła. W ofercie pojawiło się siedem różnych wersji, w tym trzy z krótkim i cztery z długim rozstawem osi. Specyfikacja Super Deluxe z wydłużoną kabiną była najbardziej atrakcyjna. Dodatkowo, Toyota wprowadziła do oferty zabudowę z włókna szklanego, dzięki której Hilux stał się autem rodzinnym.
Toyota Hilux 4. generacji, ten pikap zasłynął z niezniszczalności w programie "Top Gear" (WIDEO)
W 1983 roku Toyota wprowadziła na rynek 4. generację Hiluxa. Samochód zapewniał duży wybór silników i wiele udoskonaleń. Japoński pikap w historii brytyjskiego "Top Gear" zapisał się jako samochód, którego nie da się zniszczyć. Auto było dostępne z pojedynczą i podwójną kabiną, a także z podwyższonym zawieszeniem. Na rynku dostępnych było wtedy aż 20 różnych specyfikacji.
Toyota Hilux 5. generacji została globalną terenówką
Wraz z 5. generacją Hilux stał się autem globalnym. Jego produkcja została wprowadzona do fabryk na całym świecie – obok Japonii samochód powstawał także w Argentynie, Kolumbii, Filipinach, Nowej Zelandii oraz w USA. W zależności od wyboru napędu na dwa lub na cztery koła dostępne były różne silniki benzynowe i wysokoprężne, z których największym był benzynowy 3.0 V6. Cztery rozstawy osi, pojedyncza lub podwójna kabina, nadwozie poszerzone przez charakterystyczne nadkola, a w amerykańskiej specyfikacji niezależne przednie zawieszenie jeszcze bardziej zwiększały atrakcyjność Hiluxa.
Toyota Hilux 6. generacji dawała dowolność silników
Szósty model Hiluxa był ostatnim opartym na oryginalnej koncepcji z 1968 roku. Mimo to zyskał bardziej przestronne i lepiej wyposażone wnętrze oraz niezależne zawieszenie z przodu. Można było niemal dowolnie dobierać silniki i rodzaje nadwozia, do których dołączyła nowa przedłużona kabina z dwoma drzwiami.
Toyota Hilux 6. generacji - od 2005 roku większa i mocniejsza
Hilux siódmej generacji pojawił się w 2005 roku. Pikap stał się wyraźnie większy, zyskał masywne nadwozie z dużymi reflektorami i bardziej przestronne wnętrze. W Europie auto było dostępne z silnikiem D-4D 2,5 l o mocach od 102 do 144 KM oraz z 3-litrowym silnikiem Diesla 171 KM. Samochód przeszedł dwa faceliftingi, dzięki czemu w 2008 roku pojawiła się wersja z klimatyzacją, komputerem pokładowym i komfortowymi fotelami, a w 2011 roku także nowe światła, nowy wzór grilla i jeszcze bogatsze wyposażenie.
Toyota Hilux 8. generacji - debiut w 2015 roku
Aktualna ósma generacja Hiluxa zadebiutowała w 2015 roku. Samochód został zaprojektowany od początku na nowej platformie ramowej. Wyposażono go w dołączany napęd na cztery koła, zmodyfikowany tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz reduktor. Wnętrze wykończeniem i wyposażeniem bardziej przypomina auta osobowe. Hilux dostał też nowy silnik Diesla 2.4 l i resory piórowe z tyłu, a jazdę w terenie ułatwiają elektroniczne systemy – aktywna kontrola trakcji, wspomaganie zjazdu ze wzniesienia i ruszania pod górę oraz system elektronicznego rozdziału sił hamowania.
Pięć lat później samochód przeszedł poważne zmiany. Zyskał mocniejszy silnik Diesla 2.8. Udoskonalone zawieszenie i układ kierowniczy poprawiły właściwości jezdne na asfalcie i na nierównościach. Hilux rozdawał też karty w Rajdzie Dakar. I właśnie tryumfy w tym najsłynniejszym maratonie terenowym dały przyczynę do stworzenia najwyższej wersji japońskiego pikapa. Hilux GR Sport zapatrzyła się w ponad 400-konnego pikapa w wyczynowej specyfikacji T1plus, czyli samochód, którym NasserAl Attiyah wygrał Dakar. Zmiany techniczne jakie mechanicy motorsportowego działu Toyota Gazoo Racing zafundowali seryjnemu modelowi są poważne…
Toyota Hilux królową rajdu Dakar
Hilux GR Sport to topowe wcielenie pikapa Toyoty. Ostrzejszy styl nadwozia służy za przykrywkę dla nowych rozwiązań technicznych. Samochód zyskał zupełnie inne zawieszenie, na innych amortyzatorach i z twardszymi sprężeniami. Stąd prowadzi się pewniej i szybciej reaguje na ruchy kierownicą – tak w terenie, jak i na asfalcie. Inżynierowie podkreślają stabilne zachowanie konstrukcji. Udało się im także utrzymać w ryzach przechyły, podobnie jak pozbyć się podskakiwania tylnej osi.
Toyota Hilux GR Sport czyli nowe zawieszenie i silnik Diesla
Toyota Hilux GR Sport pod maską skrywa silnik Diesla 2.8 o mocy 204 KM (500 Nm w zakresie 1600-2800 obr./min). Taki potencjał ma sprawić, że pikap od 0 do 100 km/h przyspieszy w 10,7 s. Producent obiecuje średnie zużycie paliwa na poziomie 9,2 l/100 km. Jednostka jest połączona 6-biegową skrzynią automatyczną. Hilux może pociągnąć przyczepę z hamulcem o masie 3,5 tony, a jego ładowność wynosi tonę.
Toyota Hilux GR Sport i dzielność w terenie
Jazdę po bezdrożach wspomaga seryjny układ 4x4 i opony terenowe 265/65 R17 założone na 17-calowe alufelgi o nowym wzorze. Toyota wspomina też o elektronicznym systemie działającym jak mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i nowym układzie monitorowania kąta skrętu kół. Geometria podwozia? Zacna. Kąty natarcia i zejścia to odpowiednio 29 i 26 stopni. Samochód może bezpiecznie przejechać przez wodę o głębokości 70 cm i podjechać pod wzniesienie pod kątem 42 stopni. Prześwit 293 mm. Śmiało można zjechać daleko od szosy. Silnik, skrzynię biegów oraz tylny most chronią przygotowane specjalnie na polski rynek osłony wycięte z 5-milimetrowej aluminiowej blachy.
Toyota Hilux GR Sport jak pikap w latach 80. XX wieku
Hilux GR Sport występuje wyłącznie w wersji z podwójną kabiną. Czarny przedni grill ma wzór w kształcie litery G na kratce, zyskał też poprzeczkę z napisem TOYOTA, który zastąpił logo marki. To nawiązanie do klasycznych Hiluxów czwartej generacji z początku lat 80. oraz dakarowego potwora.
W środku sportowy wystrój z czarną podsufitką plus głęboko profilowane fotele pokryte tapicerką z czarnej skóry i syntetycznego zamszu. Specjalnie do tej wersji kierownicę obszyto perforowaną skórą. Do tego łopatki do zmiany biegów, aluminiowe pedały, czerwona listwa dekoracyjna w poprzek kokpitu, niebieskie podświetlenie panelu drzwi, oznaczenia GR Sport, przycisk Start z logo GR, a także animacja ekranu z akcentami GR.
Toyota Hilux GR Sport i wyposażenie
Hilux GR Sport to teraz najbogatsza wersja tego modelu. Wyposażenie obejmuje m.in. system Premium Audio JBL z 9 głośnikami i subwooferem, podgrzewane fotele przednie i tylne, monitor z systemem kamer 360 stopni (Panoramic View Monitor), a także nawigację satelitarną Toyota Touch 2 w języku polskim z 3-letnią darmową aktualizacją map i kolorowym, 8-calowym ekranem dotykowym (Android Auto i Apple CarPlay) plus automatyczną roletę przedziału towarowego.
Japoński pikap dostał też porządną dawkę systemów bezpieczeństwa. Lista obejmuje m.in. układy wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych, ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją hamowania, wykrywania zmęczenia kierowcy i tempomat adaptacyjny. Auto jest wyposażone także w system stabilizacji toru jazdy przyczepy, system wspomagający zjazd ze wzniesienia oraz system wspomagający pokonywanie podjazdów.
Toyota Hilux GR Sport, czyli jaka cena w Polsce?
Toyota Hilux GR Sport w Polsce kosztuje od 210 900 zł netto (259 407 zł brutto). Producent przewidział trzy kolory nadwozia. Metalizowane lakiery Royal Grey i Crimson Spark Red to dopłata 3200 zł, perłowy Platinum Pearl White kosztuje 3700 zł.