Izera narobiła zamieszania w Jaworznie. Spółka ElectroMobility Poland wystawiła przed halą MCKiS dwa prototypy w wersji hatchback oraz SUV. A wokół kręciła się ekipa realizująca sesję fotograficzną. Zdjęcia zostaną wykorzystane przy okazji ogłoszenia ważnego etapu na drodze do rozpoczęcia produkcji seryjnej w nowej fabryce...

Reklama

– Platforma, na której powstanie samochód marki Izera, została wybrana wewnętrznie – powiedział dziennik.pl Paweł Tomaszek, dyrektor biura komunikacji i rozwoju biznesu EMP. – Po zarejestrowaniu przez KRS dofinasowania w październiku rozpoczniemy szczegółowe negocjacje. Dostawcę ogłosimy w styczniu 2022 roku – zapowiedział.

IZERA - polski samochód elektryczny / dziennik.pl
IZERA - polski samochód elektryczny / dziennik.pl

Izera w drodze do produkcji - platforma wybrana

Przypominamy, że pod koniec lipca ElectroMobility Poland i Skarb Państwa podpisały umowę inwestycyjną dzięki której strona państwowa obejmie nowe akcje spółki o wartości 250 mln zł.

– Zaangażowanie Skarbu Państwa w Izerę jest gwarantem kontynuowania prac w najważniejszych obszarach i zapewnia projektowi stabilność – ocenił Piotr Zaremba, prezes EMP. Wskazał, że budowa polskiej marki samochodów elektrycznych wkracza w nowy, bardzo ważny okres. – Ostatnie miesiące były dla nas czasem wytężonej pracy projektowej m.in. w zakresie budowy łańcucha dostaw dla Izery, rozwoju produktu czy planowania zakładu produkcyjnego. Teraz otwieramy nowy rozdział naszego przedsięwzięcia. Środki, które pozyskamy w ramach umowy inwestycyjnej pozwolą na realizację absolutnie kluczowych celów projektowych tj. finalizację rozmów biznesowych z kluczowymi partnerami czy rozpoczęcie współpracy z dostawcą platformy – podkreślił.

Koszt całej inwestycji wyniesie ok. 5 mld zł. Produkcja w nowej fabryce samochodów w Jaworznie ma ruszyć w 2024 roku. Plany przewidują produkcje na poziomie 150 tys. aut rocznie.

IZERA - polski samochód elektryczny / ElectroMobility Poland
IZERA - polski samochód elektryczny / ElectroMobility Poland
IZERA - polski samochód elektryczny / dziennik.pl

Izera w Jaworznie i nowe miejsca pracy

Fabryka Izery będzie zlokalizowana na terenach należących do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, skupiającej ponad 400 firm, w których jest już 80 tys. miejsc pracy. EMP spodziewa się, że dzięki nowemu zakładowi pracę znajdzie ok. 15 tys. osób: 3 tys. przy produkcji Izery w Jaworznie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów.

Izera to marka spółki ElectroMobility Poland, która ma produkować polskie samochody elektryczne. Z analiz wynika, że na jedno miejsce pracy przy produkcji samochodów przypadają trzy-cztery miejsca powstające w jej otoczeniu – wyliczył Janusz Michałek, prezes KSSE prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

IZERA - polski samochód elektryczny w Jaworznie / X.com
IZERA - polski samochód elektryczny / dziennik.pl
IZERA - polski samochód elektryczny / dziennik.pl

Izera - dwie pojemności baterii i 400 km zasięgu

EMP planuje zaoferować dwie pojemności baterii, a jedno ładowanie do pełna powinno zapewnić 400 km zasięgu. Z deklaracji spółki wynika, że zastosowany w samochodach elektryczny napęd pozwoli przyspieszyć od 0 do 100 km/h w niecałe 8 sekund.

Nad wyglądem Izery, wraz z zespołem polskich inżynierów i stylistów, pracowali m.in. projektanci z Torino Design. To prywatne, niezależne włoskie studio stylistyczne, założone 15 lat temu przez Roberto Piattiego, które pracuje z europejskimi i światowymi markami, w tym również z segmentu premium. Konsultantem projektu był Tadeusz Jelec, wieloletni projektant Jaguara.

IZERA - polski samochód elektryczny / ElectroMobility Poland
IZERA - polski samochód elektryczny / ElectroMobility Poland
IZERA - polski samochód elektryczny / dziennik.pl

W ocenie twórców architektura elektryczna i systemy sterowania wpisują się w obecne trendy. Przewidziano aplikację, która umożliwi uruchomienie klimatyzacji podczas ładowania. Do tego system pozwoli na ustawienie wybranego czasu i cyklu ładowania, by zmniejszyć jego koszt. Użytkownicy będą mogli również dogadać się z samochodami za pomocą aplikacji lub naturalnego głosu, czy skorzystać z dotykowego ekranu.

Elektryki marki Izera zadbają też o bezpieczeństwo, wyposażenie obejmuje m.in.: ESC (system stabilizacji toru jazdy), FCW (ostrzeganie przed zderzeniem), BSW (monitorowanie martwego pola) czy TSR (rozpoznawanie znaków drogowych).

IZERA - polski samochód elektryczny / ElectroMobility Poland / prdx

Elektryczna Izera tańsza niż samochód spalinowy i na raty

Izera od początku jest przedstawiana jako marka samochodów rodzinnych. Świadczyć o tym ma m.in. przestronność wnętrza lepsza niż w przypadku innych aut kompaktowych. To efekt dużego rozstawu osi, ustawienia kół na rogach karoserii i przesunięcia kabiny do przodu. Spółka podkreśla, że krajowe elektryki nie będą towarem luksusowym, ale pojazdami w zasięgu możliwości finansowych Polaków.

– To było jedno z najważniejszych założeń naszego projektu. Chcemy wprowadzić dogodny ratalny system sprzedaży, aby całościowy koszt posiadania samochodu utrzymać na poziomie atrakcyjniejszym niż samochody spalinowe porównywalnej klasy – zapowiedział Zaremba.

IZERA - polski samochód elektryczny / ElectroMobility Poland
IZERA - polski samochód elektryczny / ElectroMobility Poland / Marcin Kmieciński
IZERA - polski samochód elektryczny / ElectroMobility Poland
IZERA - polski samochód elektryczny / ElectroMobility Poland / prdx