Opel Astra sedan czwartej generacji przechodzi do historii, ostatnia sztuka tego auta zjechała z taśmy w Gliwicach. Samochód był tam produkowany przez dziewięć lat. Pierwsza pilotażowa seria Astry sedan powstała w śląskiej fabryce w listopadzie 2011 roku, a seryjna produkcja ruszyła w sierpniu 2012 roku. Zakład w Gliwicach był jedynym producentem tego modelu w koncernie. Ostatni egzemplarz zamknął pulę 213 637 sztuk tego auta łącznie wyprodukowanych w Gliwicach. Samochód był najbardziej popularny w Turcji, Polsce i Egipcie – i właśnie do Egiptu trafi ostatni wyprodukowany egzemplarz w czerwonym kolorze. Fabryka kontynuuje produkcję piątej generacji Astry w wersji hatchback, jednak nie będzie już kontynuacji sagi kompaktów w Gliwicach. Szósta Astra będzie już produkowana w niemieckich zakładach Opla.

Reklama

– Zespół gliwickiego Opla produkował Astrę Sedan przez prawie dekadę, wykorzystując swoje najlepsze praktyki i doświadczenie w produkcji linii modelowej Astry. W dalszym ciągu pozostajemy producentem obecnej generacji Astry w wersji hatchback, którą ostatnio wyposażyliśmy w nowoczesne silniki cechujące się niskim spalaniem. Co więcej, budujemy zupełnie nową fabrykę dużych samochodów dostawczych dla marek Peugeot, Citroen i Opel, co pozwala na myśleć o przyszłości z optymizmem – powiedział Andrzej Korpak, dyrektor generalny Opel Manufacturing Poland i PSA Manufacturing Poland.

Opel Astra / dziennik.pl

Nowa fabryka PSA

Grupa PSA na początku maja 2019 roku ogłosiła nowy plan dla gliwickiej fabryki Opla. Koncern dzięki inwestycji w Gliwicach zamierza uruchomić produkcję dużych samochodów dostawczych. Budowa nowej fabryki na potrzeby tych aut ruszyła w czerwcu zeszłego roku. Założono, że jej wzniesienie potrwa siedemnaście miesięcy. W sierpniu premier Mateusz Morawiecki stwierdził: Nowe miejsca pracy, które tutaj będą utworzone, i nowe inwestycje w wysokości ponad 1 mld zł to wielka obietnica dla tego regionu.

Reklama

Łącznie pod dachem znajdzie się ponad 76 tys. m2, czyli tyle co powierzchnia ponad 10 boisk piłkarskich. Powstanie też nowy parking o powierzchni prawie 8 tys. m2, a także zostanie rozbudowana sieć instalacji podziemnych i dróg wewnętrznych.

– Trwają przygotowania do uruchomienia produkcji dużych samochodów dostawczych LCV, w nowobudowanej fabryce Groupe PSA – powiedziała dziennik.pl Agnieszka Brania, kierownik ds. komunikacji zakładów produkcyjnych Groupe PSA w Polsce. Zakład uruchomi produkcję w drugiej połowie 2021 roku – dodała.

Reklama

Wiadomo, że moce produkcyjne nowej fabryki wyniosą do 100 tys. pojazdów rocznie. Koncern spodziewa się, że dzięki temu będzie mógł zrealizować zwiększoną liczbę zamówień na duże samochody dostawcze marek Peugeot, Citroen, Opel i Vauxhall.

Rządowe wsparcie

Z umowy zawartej między Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii a PSA Manufacturing Poland wynika, że rządowa strona w latach 2022-2023 udzieli koncernowi motoryzacyjnemu wsparcia w formie dotacji celowej z tytułu poniesienia kosztów inwestycji w maksymalnej kwocie 78,75 mln zł. Pomoc zostanie wypłacona w częściach – 20 mln zł w 2022 r., a pozostała kwota w 2023 r. PSA Manufacturing Poland zobowiązała się do stworzenia co najmniej 301 miejsc pracy do końca 2022 r.

Fabryki PSA w Polsce

Przypominamy, że do Grupy PSA należą dwa przejęte ponad dwa lata temu zakłady Opla zatrudniające w sumie ok. 3 tys. pracowników. Fabryka w Tychach, gdzie w styczniu 2019 r. ruszyła produkcję silników benzynowych PureTech, stosowanych w wielu modelach koncernu PSA (koszt inwestycji przekroczył 250 mln euro). Zdolności produkcyjne tyskiego zakładu sięgną docelowo 460 tys. trzycylindrowych jednostek rocznie. W fabryce samochodów Gliwicach głównym modelem jest dziś osobowy Opel Astra piątej generacji.