Autonomiczne ciężarówki mają już niedługo przejąć transport towarów, a kapsuły hyperloop, dalekie krewne tradycyjnych kolei, przewozić pasażerów w tunelach zawieszonych kilka metrów nad ziemią niemal z prędkością dźwięku. A jeśli to tylko mrzonki? Nowe technologie obiecują transportowi bardzo wiele, ale być może przyszłość wcale nie należy do rewolucyjnych projektów, ale do rozwiązań sprawdzonych od lat.

Reklama

Na XXIX Forum Ekonomicznym w Krynicy (3-5 września) o perspektywach stojących przed transportem w ramach panelu „Podziemne tunele, indukcyjne samochody, kolej wielkich prędkości - przyszłość komunikacji w Europie?” będą rozmawiać miedzy innymi Andrzej Bittel - sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Adrian Furgalski - wiceprezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR oraz parlamentarzyści: Sylwester Chruszcz - wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury i Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury w latach 2007-2011.

Temat jest ważny i aktualny, bo transport to w dalszym ciągu jedno z największych wyzwań ekonomicznego rozwoju w Europie. Przez ostatnie lata byliśmy świadkami powstawania rewolucyjnych projektów i koncepcji dotyczących jego ewolucji. Czy to naprawdę możliwe, że duże ośrodki miejskie w Europie, takie jak Wiedeń i Bratysława, Warszawa i Łódź, czy Paryż i Londyn, zostaną połączone przy pomocy futurystycznych rozwiązań, takich jak hyperloop? Czy może funkcjonujące od lat, strategiczne systemy logistyki oparte na kolei, spedycji ciężarowej oraz samolotach będą w dalszym ciągu dyktować warunki na rynku?

Jak daleko jesteśmy od komunikacji przyszłości, czy Europa i Polska są gotowe na tego typu wynalazki i jak bardzo nowoczesna technologia komunikacyjna może ułatwić życie ludziom, o tym już niebawem podczas krynickiego Forum Ekonomicznego.