Koncern Volkswagen pod koniec 2015 roku przedstawił Federalnemu Urzędowi Transportu Samochodowego (KBA) sposób naprawy silników Diesla EA189, w których wykryto problemy z nadmierną emisją spalin.

Teraz ruszyła akcja serwisowa. Na pierwszy ogień trafiły silniki 2.0 TDI. W tym przypadku modyfikacje mają ograniczyć się jedynie do aktualizacji oprogramowania, a operacja ma trwać około pół godziny.

Pierwszym autem, które naprawiono w ten sposób był volkswagen amarok z jednostką 2.0 TDI. W opinii inżynierów VW dzięki wgraniu nowego oprogramowania sterującego niemiecki pikap będzie spełniał wymagania określone w normie emisji spalin EU5. Za kilka tygodni akcja obejmie, obok różnych wersji passata, także inne modele z silnikami 2.0 TDI.

Najpierw 2.0 TDI. W kolejce mniejsze jednostki

Początek akcji wgrywania nowego oprogramowania w silnikach 1.2 TDI planowane jest pod koniec drugiego kwartału.

Na zakończenie akcji serwisowej, od trzeciego kwartału 2016 roku, zmiany będą wprowadzane w pojazdach z jednostkami 1.6 TDI. W tym przypadku w obwodach jednostki dodatkowo zamontowany zostanie specjalny przepływomierz, co wraz z aktualizacją oprogramowania ma trwać około 45 minut.

Osiągi samochodów bez zmian

Niemcy twierdzą, że oba rozwiązania nie wpłyną negatywnie na osiągi auta i zużycie paliwa, a silniki będą dostosowane do właściwego poziomu emisji spalin. 

- Volkswagen już w październiku 2015 ogłosił akcję serwisową związaną z oprogramowaniem silników EA189. Właściciele samochodów dotkniętych problemem emisji spalin, zostali już poinformowani o tym fakcie listownie - mówi dziennik.pl Tomasz Tonder, kierownik do spraw PR Volkswagena. - Osoby te do serwisów będą teraz zapraszane już bezpośrednio przez dilerów. Po przeprowadzeniu bezpłatnej dla klientów akcji, ich samochody będą spełniały normy prawne i środowiskowe. Chciałbym wyraźnie zaznaczyć, że do tego czasu mogą w normalny sposób używać samochodów, są one bowiem w pełni bezpieczne i sprawne pod względem technicznym. W Polsce akcji podlega ok. 150 tysięcy samochodów grupy Volkswagen - wyjaśnia Tonder. 

8,5 mln samochodów w Europie

Podobne rozwiązanie jest stosowane w całej Europie przez pozostałe marki koncernu Volkswagen (Audi, Skoda, Seat, Volkswagen Samochody Użytkowe) dla aut z silnikami EA189. 

W Europie problem z manipulacją w silnikach Diesla EA189 (tej jednostki VW już nie stosuje) dotyczy przynajmniej 8,5 mln samochodów (globalnie ok. 11 mln).