Polak zmieści się z całą rodziną i... gitarą! Nowa kia carens już kusi ceną
1 O ile nazwa pozostała bez zmian, to już stylistyka nowego carensa zmieniła się nie do poznania. Jedno spojrzenie i już wiadomo, że z szarego i bezpłciowego auta, nowy model przerodził się w bardziej dynamiczny i zgrabny pojazd - taki z ikrą, z jajem. Przecież samochód rodzinny nie musi być porywający jak szachy czy grzybobranie… Kia carens w nowej generacji to m.in. niższa linia dachu, większy rozstaw osi i większe koła (aż do 18-calowych) oraz seryjne światła do jazdy dziennej LED - wszystko zgrabnie ułożone w świeży styl znany już np. z modelu cee’d.
KIA
2 Wymiary? Długość - 4525 mm, szerokość - 1805 mm, wysokość bez relingów - 1610 mm. Zatem nowa kia carens jest o 20 mm krótsza, 15 mm węższa i 40 mm niższa od modelu poprzedniej generacji. Jednak zdaniem konstruktorów kabina pasażerska zyskała na obszerności za sprawą wydłużenia rozstawu osi o 50 mm. Wnętrze może pomieścić nawet siedem osób (opcja - dodatkowe dwa fotele kosztują 2500 zł).
KIA
3 Oparcie fotela przedniego pasażera składa się płasko do przodu (umożliwiając przewóz przedmiotów o długości 2150 mm). Klimatyzacja jest wyposażeniem seryjnym. Dodatkowe, szerokokątne lusterko w konsoli sufitowej umożliwia obserwację dzieci na tylnych siedzeniach.
KIA
4 Drugi rząd podzielony jest na trzy indywidualnie przesuwane i składane siedzenia (33/33/33), a rząd trzeci (zależnie od wersji modelowej) - w proporcji 50/50, z możliwością złożenia płasko w podłodze bagażnika, gdy potrzebna jest większa przestrzeń ładunkowa...
KIA
5 Bagażnik wersji pięcioosobowej z kompletem pasażerów oferuje 536 litrów pojemności (po złożeniu siedzeń - 1694 l do linii dachu). Model siedmioosobowy z kompletem osób w kabinie - 103 l pojemności bagażnika. Kiedy dodatkowe dwa fotele trzeciego rzędu schowane są w podłodze to otrzymamy kufer o pojemności 492 litrów - po złożeniu drugiego rzędu siedzeń można załadować 1650 l bagaży do linii dachu. Gitara spokojnie się zmieści… Silniki?
KIA
6 Polscy kierowcy mogą wybierać z czterech jednostek napędowych - dwóch wysokoprężnych i dwóch benzynowych. Silniki są łączone seryjnie z sześciobiegową skrzynią manualną, sześciobiegowy automat jest opcjonalny - kosztuje 4500 zł. Turbodiesel 1.7 występuje w dwóch wariantach mocy. Słabszy 115-konny ropniak daje kierowcy 260 Nm momentu obrotowego - tak uzbrojony nowy carens do 100 km/h rozpędza się w 13 sekund, przyspieszanie kończy się przy 181 km/h, a średnie spalanie na 100 km według inżynierów wynosić ma 4,9 l (4,7 l z układem wspomagającym oszczędzanie ISG - wyłączanie silnika na światłach).
KIA
7 Mocniejszy turbodiesel 1.7 produkuje 136 KM i 330 Nm. Kia carens z takim sercem przyspiesza do 100 km w 10,4 s (z automatem 12 s), prędkość maksymalna - 191 km/h (186 km/h z automatem). Średnie spalanie ma wynosić 5,1 l na setkę.
KIA
8 Każdy z dwóch silników benzynowych wyposażony jest w bezpośredni wtrysk paliwa. Jednostka 1.6 GDI rozwija moc 135 KM i moment obrotowy 165 Nm. Carens z tym napędem przyspiesza do 100 km/h w 11,3 s, a prędkość maksymalna to 185 km/h. Średnie spalanie deklarowane przez producenta - 6,8 l na 100 km. Najmocniejszy silnik o pojemności 2,0 litrów wytwarza 166 KM i maksymalny moment obrotowy 213 Nm. W najszybszej wersji nowy carens z silnikiem dwulitrowym przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 9,7 s i osiąga prędkość maksymalną 203 km/h (200 km/h z automatem). Na 100 km jazdy średnio samochód ma spalać 7,3 l benzyny (7,9 l w wersji z automatem). Ceny?
KIA / www.roberthoernig.com
9 Najtańsza kia carens kosztuje od 65 990 zł - za tę cenę kierowca dostaje model w wersji S z benzynowym silnikiem 1.6/135 KM. Seryjnym wyposażeniem tego auta są czołowe i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz kurtyny powietrzne. Jest też armia elektronicznych wspomagaczy - system stabilizacji toru jazdy ESC, układ wspomagający ruszanie pod górę HAC, system podpowiedzi ruchu kierownicy VSM, układ ABS, wspomaganie hamowania BAS, automatycznie włączające się światła przy gwałtownym hamowaniu, klimatyzacja manualna, radio CD z MP3 i z funkcją sterowania z kierownicy plus 6 głośników, tempo mat, centralny zamek sterowany z kluczyka, elektrycznie regulowane szyby przednie i tylne oraz lusterka. Najtańszy model z silnikiem Diesla to carens 1.7/115 KM w wersji S - auto kosztuje od 75 490 zł. Samochód z jednostką benzynową 2.0/166 KM można mieć od wersji M - kosztuje od 74 990 zł. Mocniejszy turbodiesel 1.7/136 KM także występuje od wariantu wyposażeniowego M - cena od 79 490 zł.
KIA
10 Bajery? We wszystkich wersjach modelowych dostępna jest opcja elektrycznego podgrzewania siedzeń przedniego i drugiego rzędu, a w wersjach najbogatszych - także elektryczna wentylacja przednich foteli oraz elektryczna regulacja długości podparcia ud i podparcia lędźwiowego. Do wyboru będzie również elektrycznie podgrzewana kierownica oraz zestaw instrumentów Supervision Instrument Cluster z 4,2-calowym wyświetlaczem. Na liście opcji są też m.in. elektryczny hamulec postojowy, system bez-kluczykowego dostępu Smart Key i przycisk start/stop silnika, system audio z nawigacją i sześcioma głośnikami, dodatkowym wzmacniaczem mocy i głośnikiem niskotonowym. Dodatkowo lampki podświetlające wejście do samochodu w lusterkach zewnętrznych oraz szklane, panoramiczne okno dachowe.
KIA
11 Ze wspomagaczy warto wymienić system ostrzegający o zjeżdżaniu z pasa ruchu LDWS oraz system automatycznego parkowania równoległego SPAS. Układ LDWS korzysta z „patrzącej” przed siebie kamery wideo do monitorowania pozycji samochodu wobec linii wyznaczających pas ruchu i odpowiednio ostrzega kierowcę o niezamierzonym zbliżaniu się do krawędzi tego pasa, gdy prędkość jazdy przekracza 60 km/h. Automatyczny system sterowania układem kierowniczym SPAS wykorzystuje z kolei czujniki parkowania i komputer pokładowy pojazdu w celu wykonania manewru parkowania równoległego. Komputer "przejmuje" układ kierowniczy pojazdu lecz operowanie pedałami przyspieszenia i hamulca pozostawia kierowcy. Rywale? Ford c-max, volkswagen touran, opel zafira tourer, chevrolet orlando, renault scenic, citroen C4 picasso… Konkurencja jest duża, ale Kia już nie jeden raz udowodniła, że potrafi napsuć przeciwnikom krwi i podbić kieszenie kierowców - także tych w Polsce.
KIA / www.roberthoernig.com
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję