Toyota Land Cruiser nowej generacji zadebiutowała podczas specjalnego show w Dubaju. To model serii 300, czyli już 13. pokolenia. A legenda zaczęła się 70 lat temu. W 1951 roku powstała Toyota BJ – oparta na prostym podwoziu lekkiej ciężarówki typu SB i z benzynowym silnikiem o pojemności 3386 cm3. Miała niezwykłe jak na tamte czasy właściwości terenowe, co udowodniła podczas testu na Fuji. Dwa samochody podjechały do szóstej stacji kolejki na świętej górze Japończyków. Takiego wyczynu nie dokonał wcześniej żaden pojazd. Obserwatorzy, głównie przedstawiciele policji i służb państwowych, byli pod wrażeniem, co poskutkowało zamówieniami. Dziś Land Cruiser jest przedstawicielem wymierającego gatunku – samochodów z napędem 4x4, reduktorem i ramową konstrukcją. Przez siedem dekad Toyota sprzedała ponad 10 mln sztuk tego modelu w 170 krajach.
Nowy Land Cruiser 300 to pierwszy model linii Station Wagon od premiery LC 200 Series w 2007 roku. Technicznie to całkowicie świeża konstrukcja – od kół po czubek dachu. Japończycy na dzień dobry stawiają na radykalną zmianę stylistyki. Ze swoją monumentalną sylwetką i wielką chromowaną atrapą chłodnicy nowa terenówka z pewnością stanie się obiektem pożądania...
Toyota Land Cruiser lżejsza o 200 kg i z nowym zawieszeniem
Land Cruiser 300 korzysta z nowej platformy GA-F z serii TNGA (Toyota New Global Architecture) - to pierwszy szkielet TNGA z konstrukcją ramową. Przy czym zachowuje długość i szerokość, rozstaw osi oraz kąty zejścia i natarcia z poprzednika. Inżynierowie zapewniają jednak, że wdrożona architektura pozwoliła na redukcję masy, obniżenie środka ciężkości oraz wprowadzenie rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo. Sama rama waży mniej i jest sztywniejsza – w efekcie nowy Land Cruiser stał się lżejszy od poprzednika aż o 200 kg!
Nowa Toyota Land Cruiser sama zbada teren w czasie jazdy
Toyota chwali się, że nowe zawieszenie szlifowali m.in. kierowcy rywalizujący na trasach Rajdu Dakar. W ten sposób miał narodzić się samochód terenowy, którego możliwości off-roadowe idą w parze z łatwością prowadzenia i precyzyjną kontrolą – zarówno w terenie, jak i na asfalcie. Trzymanie się drogi dodatkowo zwiększa pierwszy na świecie układ dynamicznego zawieszenia Electronic Kinetic Dynamic Suspension System (E-KDSS).
Nowy Land Cruiser 300 jest również pierwszą Toyotą z system Multi-Terrain Monitor, czyli zmyślnym rozwiązaniem ułatwiającym wykrywanie przeszkód w terenie. Zestaw kamer w czasie rzeczywistym daje kierowcy obraz drogi pod autem i wokół oraz wizualizuje położenie kół. Na podstawie zebranych informacji układ automatycznie ocenia jakość nawierzchni i dobiera odpowiedni tryb jazdy.
Toyota Land Cruiser nowej generacji i dwa silniki
Silnik? Toyota przewidziała dwie nowe jednostki V6 z podwójnym doładowaniem - benzynową 3.5/415 KM (650 Nm momentu obrotowego) i diesla 3.3/309 KM (700 Nm). Zdaniem inżynierów obie konstrukcje przewyższają potencjałem tradycyjną konstrukcję V8. Bez względu na to, które źródło napędu skusi zawsze zostanie sparowane z nową 10-biegową skrzynią automatyczną.
Samochód został wyposażony w pakiet asystentów kierowcy Toyota Safety Sense drugiej generacji. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych (w dzień i w nocy) oraz rowerzystów (w dzień) otrzymał nową funkcję zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach. Wykrywa ona różnego rodzaju zagrożenia zderzeniem, zarówno ze strony innych pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie, jak i pieszych przechodzących przez jezdnię, na którą samochód wjeżdża podczas skrętu. Do tego jest nowy system Parking Support Brake, który wykrywa przeszkody przed i za autem podczas wolnej jazdy po parkingu. Zapobiega także kolizjom z innymi pojazdami i pieszymi podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego.
Nowa Toyota Land Cruiser zadebiutuje na rynku latem 2021 roku. Najpewniej 1 sierpnia, czyli w 70. urodziny tej japońskiej legendy motoryzacji. Wtedy też pojawią się szczegółowe informacje dotyczące m.in. ceny, danych technicznych czy osiągów. I aż szkoda, że nie trafi do Europy. Pięknie nas urządzili…
Toyota Land Cruiser - historia japońskiej terenówki
Kariera Toyoty Land Cruiser zaczęła się od wspinaczki na świętą górę Fuji...
Model | Okres sprzedaży | Charakterystyka |
BJ | sierpień 1951 – styczeń 1965 | Pierwszy terenowy model Toyoty. Opracowany jako auto patrolowe dla Narodowej Agencji Policji. Był pierwszym samochodem, który dojechał na szóstą stację na zboczach góry Fuji. W 1954 roku jego nazwa została zmieniona na Land Cruiser. |
20 Series | listopad 1955 – grudzień 1959 | Druga generacja Land Cruisera o wyglądzie zewnętrznym opracowanym z myślą o klientach cywilnych. Model zadebiutował na rynkach zagranicznych. |
40 Series | sierpień 1960 – październik 1986 | Trzecia generacja spotkała się z dużym uznaniem i popularnością na świecie jako samochód terenowy o kluczowych zaletach – niezawodności, trwałości i dużych możliwościach off-roadowych. Ten model był w sprzedaży przez 24 lata. Wiele egzemplarzy porusza się po drogach do dziś. |
50 Series | sierpień 1967 – lipiec 1981 | Pełnoprawna wersja kombi z zupełnie nowym designem. Pierwszy model z linii Station Wagon i prekursor modelu 300 Series oferował bardziej przestronne wnętrze i większy komfort. |
60 Series | sierpień 1980 – styczeń 1990 | Następca modelu 50 Series w linii Station Wagon (kombi). Charakteryzował się większą stabilnością podczas jazdy. Otrzymał bogatsze wyposażenie poprawiające komfort. |
70 Series | od listopada 1984 | Model z linii Heavy Duty, czyli do zadań profesjonalnych, który jest obecny na rynku do dziś, choć podlega regularnym zmianom. Następca modelu 40. W 1985 roku zadebiutowała wersja Light Duty modelu 70, której kontynuacją stał się model Prado w 1990 roku. |
80 Series | październik 1989 – styczeń 1998 | Model z linii Station Wagon o największych możliwościach terenowych w dotychczasowej historii Land Cruisera. Wyposażenie i komfort jazdy były na poziomie samochodów klasy premium. |
90 Series | maj 1996 – październik 2002 | Pierwszy Land Cruiser z niezależnym zawieszeniem z przodu. Był to model z linii Light Duty o konstrukcji, dzięki której lepiej prowadził się na drogach asfaltowych i zapewniał większy komfort jazdy. Jednocześnie zachował możliwości terenowe. Była to druga generacja modelu Prado. |
100 Series | styczeń 1998 – sierpień 2007 | Następca modelu 80 Series, pierwszy model Station Wagon z niezależnym zawieszeniem z przodu. Miał większe możliwości jazdy w terenie i lepsze właściwości jezdne na drodze. Był to luksusowy samochód terenowy. |
120 Series | październik 2002 – sierpień 2009 | Model z linii Light Duty. Otrzymał nową konstrukcję ramową o większej sztywności. Miał jeszcze większe możliwości terenowe i zapewniał wyższy komfort jazdy po drogach. Został wyposażony w elektroniczne systemy kontroli. Była to trzecia generacja modelu Prado. |
150 Series | od września 2009 | Obecna, czwarta generacja modelu Prado, samochód z linii Light Duty. Wyróżnia się bardzo sztywnym nadwoziem i zestawem zaawansowanych systemów wspierających jazdę w terenie. |
200 Series | wrzesień 2007 – wiosna 2021 | Następca modelu 100 Series, z linii Station Wagon. Otrzymał przeprojektowaną platformę ramową, dzięki której zyskał większą sztywność nadwozia, trwałość, odporność na zderzenia oraz bardziej komfortowe wnętrze. |