Wycieraczki z czujnikiem deszczu? Lepiej wyłączyć je zimą

Tempomaty, czujniki zmierzchu, czujniki parkowania - współczesne auta są pełne rozwiązań, które ułatwiają życie i wyręczają kierowcę w wielu zadaniach. Wśród przydatnych systemów już od lat powszechne są również wycieraczki z czujnikiem deszczu. Dzięki niemu nie musimy ręcznie włączać wycieraczek, a regulacja szybkości ich pracy odbywa się samoczynnie, w odpowiedzi na warunki atmosferyczne. Rozwiązanie idealne? Nie zawsze! Czasami bywa po prostu nieco nadgorliwe, szczególnie gdy rano wsiadamy do samochodu ze zmrożoną przednią szybą.

Czujnik deszczu - dlaczego zimą warto wyłączyć?

Reklama

Choć przez większość roku to rozwiązanie jest bardzo przydatne, warto wyłączyć je gdy przednia szyba skuta jest lodem lub pokryta śniegiem. Wszystko przez to, że zmrożona warstwa odczytywana jest zazwyczaj jako zalegająca woda, której należy się pozbyć. Ruch wycieraczek po oblodzonej szybie może uszkodzić zarówno pióra wycieraczek, jak i samą szklaną powierzchnię. Wystarczy odrobina pecha.

Dlaczego nie należy odśnieżać szyby wycieraczkami?

Reklama

Po pierwsze, gumowe pióra wycieraczek są dość delikatne. Ich powierzchnia poprawnie zbiera wodę z szyby tylko wtedy, gdy jest idealnie równa i ściśle przylega do szkła. Ostry lód i zmrożony śnieg potrafią poszarpać gumę i nieodwracalnie uszkodzić powierzchnię pióra w kilka sekund. Uszkodzone wycieraczki pogarszają widoczność, a to negatywnie wpływa na bezpieczeństwo.

Wycieraczki samochodowe / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Druga sprawa, to ryzyko uszkodzenia (a dokładniej - zarysowania) przedniej szyby. Nieusunięte przed pierwszym ruchem wycieraczek śnieg i lód, a przede wszystkim tkwiące w nich nieczystości z drogi mogą pozostawić głębokie rysy na szkle. Warto najpierw odśnieżyć i rozmrozić szybę, a dopiero później korzystać z wycieraczek.

Jak działa czujnik deszczu w samochodzie?

Dlaczego czujnik deszczu interpretuje śnieg bądź lód jako krople wody? Wszystko przez sposób działania sensora i sterującego wycieraczkami oprogramowania.

Czujnik deszczu „obserwuje” szybę za pomocą diod podczerwieni. Emitowane światło nie jest widoczne dla człowieka, ale doskonale widzą je diody odbiorcze - ilość światła jest porównywana na wyjściu i wejściu, a krople wody stanowiące przeszkody zmniejszają jego natężenie, dając sygnał do uruchomienia wycieraczek. Im więcej wody na szybie, tym mniej światła dociera dodiod odbiorczych i tym szybsza będzie praca wycieraczek. Lód i śnieg działają jak woda, ograniczając (czasami nawet całkowicie) natężenie światła, które odbierają diody.

Wycieraczki z czujnikiem deszczu / Materiały prasowe / Materiały prasowe

W niektórych samochodach automatyczny tryb pracy wycieraczek jest wyłączany samoczynnie za każdym razem, gdy uruchamiamy pojazd. Istnieje jednak wiele modeli, w których automatyczne wycieraczki są włączone na stałe, np. za pomocą przestawionej w odpowiednią pozycję dźwigienki.